- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

پیامدهای اجتماعی خشکسالی

پیامدهای اجتماعی خشکسالی
گزارشی از سیزدهمین حلقه خوانش زیست محیطی استان بوشهر

سیزدهمین حلقه خوانش زیست محیطی استان بوشهر در دومین هفته آذرماه سه شنبه دهم آذرماه ۹۴ ساعت ۱۰ صبح به میزبانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در دبیرخانه تالابها برگزار شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر درباب فشاری که خشکسالی به منابع حیاتی کشور و منطقه خاورمیانه می تواند وارد کند، هشدار داد و توجه عمیقی به مساله آینده و پیامدهای اجتماعی خشکسالی در ایران نمود که حجم عظیم مهاجرت از مناطق خشکیده در آینده، چه خطرهای استراتزیکی را برای کشور می تواند به دنبال داشته باشد.
در این جلسه که به طور خاص به موضوع خشکسالی می پرداخت، کاوه حق پرست؛ مدیر انجمن اقلیم پاک بحث را با این نکته آغاز نمود که مقولات مرتبط با بحث پیامدهای اجتماعی خشکسالی را می شود در سه دسته مورد توجه و مطالعه قرار داد: مساله اجتماعی آب، تغییر فرهنگ و اقلیم و جامعه شناسی سیاسی آب. وی بعد از این دسته بندی مفاهیم به بحث درباب هرکدام از دسته بندی ها پرداخت و برای هرکدام مصادیقی را مطرح نمود. از مساله رانت و فساد در مساله آب گفت و اینکه چه اتفاقی در پیش روی مان خواهد بود اگر به سمت این جریان فساد پیش برویم.
در ادامه خانم جان احمدی به بحثی درباب اینکه ما در وضعیت بحران آب قرار داریم یا نه پرداخت و توجه همگان را به این نکته جلب نمود که کلمات و واژگان را با توجه و دقت مورد استفاده قرار دهند.
در ادامه نیز اسماعیل حسام مقدم نیز به تمایز بین دو واژه خشکسالی و خشکیدگی اشاره نمود و توجه به تمایز بین این دو واژه را نیز اشاره نمود. وی همچنین به مساله نبود مدیریت استراتژیک در حوزه توسعه ایران گفت و از کوتاه مدت بودن برنامه ریزی ها در ایران انتقاد نمود.
در گفتگویی که بین حضار صورت پذیرفت نیز محسن عباس پور از این نکته گفت که رانت نفت باعث شده که همیشه آب در لوله های مان باشد و همین دلیل می تواند ما را در رخوت و بی توجهی عمیقی فرو ببرد و حواسمان به نبود آب و هجوم خشکسالی به کشور نباشیم.