- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

هوای پاک در چالش با آلودگی صنعتی، ریزگردها و آلودگی شهری

گزارشی از هفدهمین حلقه خوانش زیست محیطی بوشهر
هوای پاک در چالش با آلودگی صنعتی، ریزگردها و آلودگی شهری

هفدهمین جلسه حلقه خوانش زیست محیطی بوشهر با موضوع هوای پاک (به مناسبت ۲۹ دی ماه روز هوای پاک) در دبیرخانه تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد. در ابتدای جلسه اسماعیل حسام مقدم؛ مدرس دانشگاه و جامعه شناس در خصوص ۲۹ دی ماه و روز هوای پاک و پیشنهاد ریاست اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر مبنی بر “هر شهروند یک سازمان حفاظت محیط زیست” سخن گفت.
در ادامه کاوه حق پرست؛ فعال مدنی، مطالبی را در خصوص هوای پاک ارایه کرد.از جمله تعریف هوای پاک، لزوم و نیاز به هوای پاک به عنوان حقوق شهروندی، تاریخچه آلودگی هوا از آغاز قرن ۱۷ و انقلاب صنعتی و مصرف بی رویه سوخت های فسیلی، عوامل تشدید کننده آلوده هوا همچون اتومبیل ها و کارخانجات و پسماندهای خانگی و صنعتی همین طور عوارض ناشی از آلودگی هوا همچون اختلال در باروری انسان،اختلال در فتوسنتز گیاهان،بیماریهای قلبی،چشمی، تنفسی و سرطان،همچنین پایین آمدن ضریب هوشی کودکان.سپس به راه کارها اشاره کرده و راه کارهای سیاسی،فرهنگی و اجتماعی را مطرح کرد.راه کار سیاسی را در ابعاد جهانی به نشست پاریس اشاره کرد،راه کار فرهنگی را تغییر در نگرش خود به محیط زیست نام برد و در بحث راه کارهای اجتماعی نقش مادران در حفاظت از فرزندان خود و نسل آینده را مطرح کرد.در حوزه سیاست های دولت نیز به نوسازی و گسترش ناوگان حمل و نقل شهری،استاندارد سازی کارخانه های آلوده کننده هوا،جلوگیری از تخریب رودخانه ها و جنگل ها و عوارض زمین و تعامل ارگانهای دولتی را در این حوزه نام برد.
سپس اسماعیل حسام مقدم در ادامه این بحث به سه حوزه جداگانه در خصوص هوای پاک اشاره کرد: ا. تاثیر صنعت بر آلودگی هوا، ۲. تاثیر خشک شدن تالاب ها بر آلودگی هوا، ۳. تاثیر حمل و نقل شهری و محیط زیست شهری بر آلودگی هوا. و از همه حضار خواست که حول این سه محور به گفتگو و ارائه طرح بپردازند.
در خصوص تاثیر صنعت بر آلودگی هوا، هادی بحرینی از جمله حاضرین در جلسه و شاغل در منطقه ویژه عسلویه بیان داشت که آلودگی ناشی از گازهای صنعتی در عسلویه تا حدی است که در مدت اخیر دو نفر از پرسنل به دلیل ابتلا به سرطان ناشی از استشمام گازهای مضر در هوا ، جان باختند و در تست پزشکی که از تعداد زیادی از کارکنان یک شرکت پتروشیمی به عمل آمد درصد بالایی آلودگی ریوی مشاهده شد که حتا منجر به اعتصابی دو روزه گردید در ادامه راضیه اشعثی از دیگر حاضرین در خصوص عوارض خشکیدگی تالاب ها و شکل گیری پدیده ریزگردها در استان صحبت کرد و پیشنهاد کاشت گیاهان شورزی و پهن برگ را در حریم ۴۰ کیلومتری دریا مطرح کرد. مژگان تنها از دیگر حاضرین در جلسه نیز ایده استفاده از دوچرخه را به جای استفاده از خودرو در سطح شهر عنوان کرد. محسن عباسپور از حاضرین درجلسه اما دیدگاهی متفاوت به این پیشنهادات داشت. وی معتقد بود که چنین راه حل هایی فقط باعث سو استقاده بیشتر عوامل موثر در تخریب محیط زیست شده و به کارهای ایشان فضای بیشتری می دهد. و نقش سمن ها را در این جریان کمرنگ ارزیابی کرد.
در نهایت این جلقه خوانش قرار بر این شد که همه حضار در بخش پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر حضور بیابند و از نحوه عملکرد این اداره آشنا شوند.