- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

زنان و اهداف توسعه پایدار

گزارشی از بیستمین جلسه حلقه خوانش زیست محیطی بوشهر

بیستمین جلسه حلقه خوانش زیست محیطی بوشهر در خصوص زنان و توسعه پایدار در سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر روز سه شنبه ۲۰ بهمن ۹۴ ساعت ۱۰صبح برگزار گردید. این جلسه با حضور جمعی از زنان دانشگاهی و فعالان تشکلهای غیردولتی و با حضور دکتر دلشب ریاست اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر برگزار شد.
در ابتدای جلسه مهدیه امیری (نویسنده و عضو هیئت موسس انجمن هامون ایران) به عنوان ارایه دهنده بحث، موضوع زنان و توسعه، نقش و جایگاه زنان در توسعه، نگاه جامعه و باور جامعه به نقش آفرینی زنان، و همچنین موارد ۱۷ گانه توسعه پایدار ، ارایه مطلب کرد و به حوزه فقر و محرومیت به عنوان نقطه ضعف جوامع جهان سومی در خصوص رشد آگاهی در شکل گیری توسعه پایدار اشاره کرد و تا حدودی بروز ناامیدی و یا نوعی استفاده ابزاری از زن در این حوزه را نیز یادآور شد.
سپس دلشب ریاست سازمان محیط زیست ، در دنباله سخنان مهدیه امیری به نکات مثبت حضور زنان و موفقیت های ایشان در عرصه جهانی در چند دهه اخیر اشاره کرد و به عنوان نمونه به زنان نویسنده و شاعر اشاره کرد و موفقیت های دیگر زنان را در حوزه فضانوردی و ریاضیات نام برد که نام زنان ایرانی نیز در این میان کاملا نمایان است.و در حوزه سیاست نیز از زنانی چون دکتر معصومه ابتکار ، ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور و خانم مولاوردی، معاونت ریاست جمهوری و دو تن از زنان فرماندار در دولت اشاره کرد.
در ادامه خانم محسنی زاده کارشناس ارشد اکولوژی دریایی مواردی در مورد چگونگی شکل گیری باور در میان زنان و شیوه فعالیت ایشان و راه های فعالیت برای زنان و نقش آنان از خانه تا جامعه را مطرح کرد و به لزوم شکل گیری آگاهی و ارتقای سواد اجتماعی برخی طبقات اجتماعی زنان اشاره کرد.
خانم جمالی استاد دانشگاه از دیگر حاضرین در جلسه نیز شرایط رشد و شکوفایی حضور زنان در جامعه را مثبت ارزیابی کرد و بطور مشخص از دو زن فرماندار در منطقه سیستان و بلوچستان نام برد و فعالیت ها و کارکردها و توانایی های ایشان را بسیار ارزشمند دانست تا جایی که امید بسیاری که در درون این زنان نسبت به تغییر وجود داشته توانسته چه تاثیر مثبتی در نگرش نسل جوان و دختران جوان آن مناطق داشته باشد.
در ادامه کاوه حق پرست عضو هیات موسس انجمن زیست محیطی اقلیم پاک،در مورد توسعه پایدار، تعاریف و نتایج آن در دستور کار ۲۱ ریو، مواردی مطرح کرد و موضوع چرایی زنان به عنوان محور توسعه پایدار را مطرح کرد. سپس به طرح سه خصوصیت مبحث توسعه پایدار و شرایط موجود آن در جامعه ایرانی اشاره کرد؛ ۱. اساس توسعه مبتنی بر فرهنگ جوامع میباشد.۲. زنان آسیب پذیرترین قشر جامعه.۳. سه اصل اساسی توسعه پایدار، یعنی توسعه مبتنی بر ویژگی های بوم شناختی، ویژگی های فرهنگی،اجتماعی و ویژگی های اقتصادی و این که جامعه ما تا چه حد آمادگی لازم برای حرکت در مسیر توسعه را با زنان پیش برده است؟ سپس خانم محسنی زاده در این خصوص به نقش آگاهی و ارتقای دانش در میان زنان تاکید کرد و اینکه باید به فعالیت های گروهی بیشتر پرداخته شود.همچنین خانم جمالی به تحلیل جامعه شناختی در حوزه ارتقای کارآمدی زنان در جامعه اشاره داشت که اسماعیل حسام مقدم کارشناس آموزش سازمان محیط زیست در جایگاه جامعه شناس و کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی به ایشان توضیحاتی در خصوص نقش کنونی زنان در جوامع جهان سومی و سطح پایین کنشگری و درگیر بودن در واقعیت های اجتماعی بصورت هدفمند یا غیر هدفمند ارائه کرد.در پایان به پیشنهاد حسام مقدم قرار بر این شد که حوزه های ۱۷ گانه زنان و توسعه پایدار، هر یک بصورت جلساتی جداگانه در موازات جلسات حلقه خوانش تحلیل گردد.