- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

گفت و گو بر سر حقیقت؛ یادداشت سردبیر آوای هامون

 

برای دو هفته نامه آوای هامون؛ ایده های بسیار زیادی در خصوص موضوع صفحات و چگونگی شروع به کار در ذهنمان بود. واضح بود که یک موضوع بسیار محوری وپررنگ بود وآن اینکه در آوای هامون چه گامی برداریم که این نشریه را متفاوت تر از دیگر نشریات استان بوشهر کند و گفتمان متفاوت تر و پویاتری داشته باشد. بنابراین تصمیم گرفتیم، شیوه ی کار در آوای هامون را به صورت تحلیلی کار کنیم و موضوعات روز استان بوشهر و به طورکلی جامعه مدنی منطقه جنوب ایران را پوشش دهیم. آوای هامون؛ نشریه ای که ادعای دغدغه های فرهنگی و اجتماعی یک جامعه را دارد، وظیفه و بار مسئولیت بر دوش ان سنگینی بیشتری می کند. شناسایی نیاز شهروندان و اقبال نشریه جهت همراهی آنان، از دغدغه های مورد بحث در آوای هامون بود. دغدغه ی کیفیت مطالب، صفحه آرایی و چاپ باعث شد که نشریه چند ماهی در تعلیق انتشار بماند تا کالایی فرهنگی متناسب با سلیقه و در خور خوانندگان منتشر کنیم. پس از بررسیهای وسواس گونه ی موضوعات فرهنگی واجتماعی جامعه مدنی جنوب، بخشهای متفاوتی را در نشریه گنجاندیم و قصد داریم در آینده بخش های دیگری مانند جوانان، هنر، نقد ادبی، اندیشه، آموزش، صنعت و… نیز به آن اضاف کنیم. در ادامه به معرفی و توضیح مختصری از صفحات اولین شماره دوهفته نامه آوای هامون می پردازم:

چشم انداز: صفحه ای متفاوت و متکثر از تمامی موضوعات به روز در ایران وجهان را به راه انداخته ایم تا تمامی تحولات داخلی و خارجی را بدون محدودیت به تحلیل بپردازیم و چشم اندازی گسترده به موضوعات با روشن نگری بدون مرز داشته باشیم. در این صفحه سید ابراهیم مساوات با بحث ضرورت توجه به کنشگران، جواد جوکار با بحث تفکر و مژگان تنها باموضوع سلامت روانی با ما همکاری دارند.

زندگی روزمره: حوزه فعالیت نشریه، فرهنگی و اجتماعی است و بالتبع این حوزه، اندیشه و فکر را نیز در پی دارد. بنابراین قصد داریم در این صفحات به ترکیب اندیشه و فکر با زندگی روزمره شهروندان بپردازیم و رفتار شهروندان را به صورت جامعه شناختی تحلیل کنیم. در این شماره، مجید اجرایی با گفتمان مرکز-پیرامون، محسن عباسپور با بحث طرح امید اجتماعی در استان بوشهر، غلامرضا خیاط با بحث جامعه مدنی، کاوه حق پرست با موضوع جوانان و عباس جاودانی با بحث کودکان به تحلیل نظرات خود می پردازند.

زیست بوم: در عصر و زمانه ای که در آن زیست می کنیم، دغدغه ی محیط زیست، تبدیل به دغدغه ای همگانی و جدی شده است. اهمیت پرداختن به این موضوع در دوهفته نامه آوای هامون، به دلیل وضعیت اقلیمی و زیستی استان بوشهر دوچندان شده است. در این صفحه برای این شماره گفت وگویی کوتاه با دکتر حسین دلشب؛ مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان بوشهر ترتیب داده شده و ایرن واعظ زاده نیز گزارشی درباب سازمان های مردم نهاد زیست محیطی انجام داده است. راضیه اشعثی با موضوع حساس تالاب حله و علی تنگ ارمی با بحث مدیریت آب نیز از دیگر همراهان این صفحه هستند.

گفتمان: صفحه ای که به جرات می توان گفت نبض نشریه هست و ایده های جدیدی را با خود به همراه دارد. در این صفحه به بازاندیشی باورهایی که در اجتماع می تواند رایج باشد، پرداخته می شود. باورهایی که باعث پر کردن خلا ناشی از گسست بین قشر روشنفکر و فرهیخته جامعه با مخاطبین  تشنه آگاهی به موضوعات و ایده های جدید می شود. برای اولین شماره از این صفحه به سراغ دکتر مصطفی مهرآیین؛ نویسنده، جامعه شناس و مترجم هم اقلیمی رفتیم و با موضوع مسئولیت پذیری فرهنگی، مواجه شدیم.

دیدبان: یکی از دغدغه های موضوعی برای آوای هامون، توجه شهروندان به موضوع حقوق شهروندی و برجسته نمودن آن بود. به گونه ای که نام دیدبان را برای این صفحه انتخاب کردیم تا هر شهروند یک دیدبان حقوق شهروندی باشد و نور آگاهی، خردورزی و عقلانیت به جامعه در خصوص شناسایی حقوق هر شهروند به خود، تابانده شود. لذا برای شروع نشریه به سراغ پیش نویس منشور حقوق شهروندی ارایه شده توسط دولت تدبیر و امید رفتیم و سید محمدمهدی جعفری، مصطفی مهرآیین، خلیل موحد، ابراهیم حیدری، شیرزاد عبداللهی، حسام سلامت، محمود جمهیری، سیروس بنه گزی، محمدآقایان حسینی، مهتا بذرافکن و قاسم تنگسیرنژاد به تحلیل تمامی بندهای این منشور پرداختند.

جامعه مدنی: در این صفحه قصد داریم به صداهای متکثر بپردازیم. صداهایی که برای داشتن جامعه ای پویا، تلاش میکنند و همبستگی اجتماعی را جویا هستند. در این همبستگی تمامی افراد با تمامی افکار حضور دارند وبرای توسعه بیشتر جامعه به بیان ایده ها ونقدهای خود می پردازند. در این شماره به ده مساله جهت توسعه استان بوشهر می پردازیم واسماعیل حسام مقدم نیز فقر بینش اجتماعی توسعه را بیان می کند.

زنان: صفحه ای که به طور ویژه به نیمی از جامعه تعلق دارد و قصد داریم در آن “گفتمان زنان جنوب” را بررسی کنیم و به موضوعات کنشگری زنان، سبک زندگی وهویت زنان، بهداشت وسلامت زنان و قابلیت های اجتماعی زنان و…. بپردازیم. لذا مهتا بذرافکن در این شماره به سبک زندگی زنان می پردازد و مهدیه امیری به توسعه وزنان و ستاره تناور در گزارشی مفصل به زندگی روزمره زنان اشاره می کند.

ترجمان: همواره اطلاع داشتن از تمامی مطالبی که در جهان منتشر می شود، کار سختی است و به گونه ای ناممکن. ما در این صفحه از نشریه تلاش داریم تا آنجایی که امکان دارد، اتفاقات به روز جهان، تحلیل ها در موضوعات خاص و… را ترجمه ودر اختیار خوانندگان علاقمند قرار دهیم. حمید موذنی با برگرداندن دو اسطوره ی ایرانی ویونانی، تحلیلی فرهنگی به دست می دهد. علی آتشی به ترجمه مقاله ای مهاجرین خاورمیانه ای پرداخته و سیما سورغانی ترجمه ای در باب نقاشی زنان را دنبال می کند.

احزاب و اصناف: در این صفحه به حزب وفعالیت سیاسی و اصناف نگاهی ویژه داریم و قصدمان بر آن است که یک گفتمان از مسایل سیاسی را به طور ویژه دنبال کنیم و به سرانجامی برسانیم. نظرات، ایده ها،نقدها وحرف های ناگفته ی زیادی را در آینده در این صفحه خواهیم داشت. در این شماره  به نتایج انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی وپنجمین دوره مجلس خبرگان نگاهی داریم. همچنین خسرو دهقانی به وضعیت احزاب در بوشهر پرداخته و امان اله شجاعی با موضوع حزب و فرهنگ، قدرت اله رحیمی با تاریخچه ای از احزاب، ندا کشاورز با موضوع حزب و معرفی احزاب اصلاح طلب با این شماره همکاری دارند.

کاوش: تازه های دانش وفن را می توانید در این صفحه دنبال کنید. تازه هایی از اتفاقات و تحولات در دنیای جدید با تکنولوژیهایی به روزتر. دراین صفحه سعی خواهیم کرد درتمامی حوزه های علمی، فنی، نجومی، تکنولوژی مطالب تازه ای داشته باشیم. این صفحه را اختصاص داده ایم به رصدخانه مهر بوشهر و آشنایی بیشتر با فعالیتهای فناورانه ی آنان.

سلامت: در کنار بحث محیط زیست که این روزها دغدغه ی تمامی افراد شده، حوزه ی سلامت و بهداشت نیز از اهمیت زیادی برخوردار شده است. به همین منظور، سلامت را در بین تمامی افراد از سالمند گرفته تا کودک و با موضوعات متفاوت جویا هستیم. در این شماره رضا شبانکاره گزارش مفصلی در باب سلامت سالمندان انجام داده وایرن واعظ زاده نیز به بحث بازنمایی توانجویان پویا در سینمای ایران پرداخته است.

با این همه، آوای هامون با بررسی موضوعات متفاوت سعی دارد که تریبونی برای گفتمانهای متکثر باشد و اقلیت های خاموش جامعه را به همگان بشناساند. اعتقاد داریم؛ آوای هامون تلاش دارد در راه حقیقت گام بردارد و این پروسه و فرآیندی است که امیدواریم در آینده، محقق شود. آوای هامون، تنها متعلق به یک ایده و فکر نیست و تمامی نحله ها، ایده ها و افکار در کنار یکدیگر با برخورد و تضارب آرا باید به جستجوی حقیقت بپردازند. لذا دعوت می کنم که شما نیز برای طی مسیر گفت و گو بر سر حقیقت با ما همرا شوید و از ایده ها و نظراتتان ما را بی بهره نگذارید.

مهدیه امیری؛ سردبیر دوهفته نامه آوای هامون