- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

عدم افت قیمت محصولات کشاورزی در سال گذشته

در حاشیه نشست خبری با محمدتقی منوچهری؛ ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر که در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شده بود، وی در پاسخ به خبرنگار هامون در خصوص برنامه های در نظر گرفته شده برای مقادیر مازاد بر مصرف محصولاتی مانند خرما و گوجه فرنگی گفت: دو اولویت اصلی ما در سال جدید در حوزه ی کشاورزی، ابتدا افزایش بهره وری خصوصا در زمینه ی آب و خاک و سپس توسعه ی کشت در محیط کنترل شده به ویژه در گلخانه ها می باشد. در ارتباط با افزایش بهره وری در حوزه ی آب در نظر داریم که ۲۰ هزار هکتار از نخیلات از طریق شبکه های سدی حوزه ی رئیسعلی دلواری به شیوه ی غرق آبی آبیاری می شوند و علی رغم اینکه سالانه حجم زیادی بابت آبیاری در نخیلات مصرف می شود، نخیلات ما دو تا نهایتا چهار مرتبه آبیاری می شوند که این تاثیر زیادی در افت عملکرد مرغ های استان داریم. نخستین برنامه ای که ان شا ا… خواهیم داشت، بحث اصلاح شیوه ی آبیاری نخیلات حوزه ی زیر سد رئیسعلی دلواری است.

وی فزود: یک پایلوت ۱۷۰ هکتاری در آب پخش شروع کرده ایم که مطالعات آن انجام و اجرایی شده که حدود ۴۰ یا ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم پیش از شروع تابستان ۱۷۰ هکتار را به بهره برداری برسانیم. کل این ۱۷۰ هکتار به شکل آبیاری تحت فشار و نوین تجهیز خواهد شد و طبق توافقی که با وزارت نیرو کرده ایم، دور آبیاری ما هر سه روز یک بار خواهد بود.

ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در ادامه بیان کرد: در شیوه ی سنتی هر هکتار از نخیلات ما حدود ۲۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می کند اما در شیوه ی جدید میزان مصرف آب در هکتار حدود ۱۲ هزار متر مکعب است. ما در هر هکتار حدود ۸ هزار متر مکعب صرفه جویی آب داریم که این را اگر ۲۰ هزار هکتار فرض کنیم چیزی در حدود ۱۶۰ میلیون متر مکعب می شود. اگر نخیلات در حوزه ی سد رئیسعلی دلواری تحت فشار قرار بگیرند و مجهز به سامانه های نوین آبیاری شوند، چیزی در حدود ۱۶۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی خواهیم داشت ضمن اینکه وقتی زیرساخت ما به این شکل آماده می شود امکان اصلاح و احیا نخیلات برای ما میسر خواهد شد. کاری که ما در این حوزه انجام داده ایم، ۲۴۰۰ هکتار در منطقه ی سعدآباد مشاهده کرده ایم که وزارت نیرو نیز همزمان موضوع ایستگاه پمپاژ را دنبال می کند و به محض آغاز عملیات ایستگاه پمپاژ، ما ۲۴۰۰ هکتار عملیات اجرایی سیستم نوین آبیاری را انجام خواهیم داد که احتمالا در نیمه دوم خرداد بتوانیم ۲۴۰۰ هکتاری سعد آباد را شروع نماییم. ۶۵۰۰ هکتار در منطقه ی آب پخش است و ۸۵۰۰ هکتار نیز در شبانکاره. در این دو نقطه با اجازه ای که وزیر محترم جهاد کشاورزی داده اند، کار مطالعات یعنی انتخاب مشاور را شروع کرده و دو جلسه ی انتخاب مشاوره را هم ترتیب داده ایم. همچنین برنامه هایی برای ۵۰۰ هکتار در نخیلات اهرم و شهرستان تنگستان داریم که با توجه به اینکه منابع آب زیرزمینی در حوزه ی نخیلات اهرم بسیار شور می باشند باید از تشکیل چاه هایی که در حاشیه ی باهوش هستند آب مورد نیاز را برای اجرای سیستم های نوین آبیاری در سطح ۵۰۰ هکتار تامین نماییم. به محض اینکه کشاورزان به تفاهم برسند که آب چاه های حاشیه ی باهوش کیفیت آب مناسب تری دارند، ما می توانیم عملیات اجرایی را شروع کنیم.

وی افزود: اتفاق خوبی که در سال گذشته در حوزه ی کشاورزی استان بوشهر رخ داد، مساله ی صادرات محصولات کشاورزی بود که از محدود سال هایی است که ما مشکل افت قیمت در محصولات کشاورزی، به گونه ای که کشاورز متضرر شوند نداشته ایم. برای نخستین بار در سال ۹۴ از تولید ۵۶۰هزار تن گوجه فرنگی، حدود ۲۱۷ هزار تن را به خارج صادر کردیم که این رقمی بی سابقه است. همچنین ۵۱۰۰ تن کدو، ۶۴۰۰ تن شوید، ۳۰۰۰ تن بادمجان، ۱۹۰۰۰ تن خرما، ۷۰۰۰ تن ماهی و میگو صادر شده که این میزان صادرات در عمر کشاورزی استان بوشهر بی سابقه بوده است. عمده صادرات به عراق، افغانستان، روسیه و آسیای میانی صورت می گیرد. مساله مهم دیگر بحث گلخانه ها است. در سال ۹۴ ۵/۲۴ هکتار گلخانه با اشتغال ۱۱۰ نفر و سرمایه گذاری ۱۱ میلیارد تومان احداث شده که تا پایان سال ۹۴ حدود ۱۱۰ هکتار گلخانه با اشتغال ۷۷۰ نفر و سرمایه گذاری ۸۴ میلیارد تومان گلخانه در استان داریم که حدود ۲۰ میلیون تن از محصولات تولیدی در این گلخانه ها شامل گوجه فرنگی، فلفل و خیار می شود. بالغ بر ۵۰۰ میلیون قطعه نشاء سبکی و صیفی در این گلخانه ها تولید می گردد که از این رقم تقریبا بیش از ۵۰ درصد آن به خارج از استان صادر می شود که کمک بزرگی به افزایش بهره وری در آب و تولید می نماید. تغییر کشت بذر به نشاء از سه نوبت در محصولات سبکی و صیفی ما  از آبیاری اضافی جلوگیری خواهد کرد ضمن اینکه سودآوری خوبی نیز برای تولیدکنندگان ما خواهد داشت.