- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

بوشهر؛ چشم انتظار شکستن سکوت ریل ها (گزارش اختصاصی آوای هامون)

بوشهر؛ چشم انتظار شکستن سکوت ریل ها

گزارش اختصاصی آوای هامون از وضعیت راه آهن در استان بوشهر

ایرن واعظ زاده

نخستین بار نیست که از پتانسیل بالای استان بوشهر برای تبدیل به یک جایگاه والای صنعتی و اقتصادی سخن رانده می شود و به همان سان به خاطر عدم قاطعیت در تصمیم گیری ها و اجرایی ساختن شان، غبار تاسف بر دل ها می نشیند و صدالبته که آخرین بار هم نخواهد بود اما این وضعیت نامطلوب و در حال نوسان تا چه زمان و تا کجا قرار است تداوم یابد؟

یکی از پروژه های اقتصادی – صنعتی ناتمام در بوشهر، مساله ی راه آهن می باشد که ابتدا در سال ۸۴ به عنوان یکی از مصوبات سفر اول دولت احمدی نژاد به استان بوشهر مطرح گردید و در سال ۸۶ عملیات اجرایی آن آغاز شد اما بنا به دلایلی از جمله عدم تامین اعتبارات مورد نیاز، اختلالاتی در اجرای این پروسه به وجود آمده و با تاخیر و سپس توقف چند ساله رو به رو شد.

با توجه به اینکه بوشهر در مرکز خلیج فارس واقع است و بهترین نقطه برای اتصال دیگر نقاط کشور به خلیج فارس به شمار می رود، اتصال بوشهر به خط ریلی می تواند امکانات زیادی برای ارتباطات تجاری بین ایران با سایر کشورها فراهم آورد. به بیان دیگر، این پروژه با اتصال خلیج فارس به خزر، آسیای میانه و قفقاز می تواند یکی از راه های ارتباطی مهم برای کشور را ایجاد نموده و بدین سان زمینه ساز رونق اقتصادی و همچنین پایه و مبنایی برای توسعه در حوزه های دیگر باشد.

از دیگر مزایا و ضروریات احداث راه آهن در بوشهر می توان به دسترسی آسان به مرکز کشور، افزایش توریسم، گسترش مبادلات تجاری بندرها، افزایش مبادلات نیروی های انسانی، رفع بسیاری از مشکلات نظیر اشتغال زایی و … اشاره نمود.

فرزاد رستمی، مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: « بر اساس فهرست ‌بهای سال ۱۳۹۲، اجرای پروژه ی راه ‌آهن بوشهر – شیراز به ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. »

رستمی به اهمیت بالای اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: « اتصال استان بوشهر به خط ریلی کشور می ‌تواند توسعه ی استان بوشهر را سرعت ببخشد. »

وی با بیان اینکه خط راه‌ آهن بوشهر – شیراز دارای ۴۳۰ کیلومتر طول می باشد، اضافه کرد: « عملیات احداث دو قطعه از این خط ریلی در استان بوشهر و همچنین دو قطعه نیز در استان فارس اجرایی شده است. »

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر با اشاره به رایزنی‌ های صورت گرفته برای تحقق این خواسته ی مهم مردم استان بوشهر، گفت: « زمان دقیقی را برای اجرای پروژه راه آهن بوشهر نمی‌ توانیم اعلام کنیم و امیدواریم شاهد مشارکت بخش خصوصی برای اجرای آن باشیم. » (نسیم جنوب)

به گزارش گام نیوز، امیر امینی؛ معاون برنامه‌ ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در نشست با مسوولان استان بوشهر ضمن اشاره به اینکه احداث راه‌ آهن بوشهر یکی از طرح‌ های مهم وزارت راه و شهرسازی است، اظهار داشت: « طرح‌ های ریلی کشور در برنامه ششم توسعه در اولویت قرار خواهند گرفت. »

وی با اشاره به اینکه در طرح راه‌ آهن بوشهر ۲۵۰ کیلومتر طول راه آهن بوشهر تدوین شده است، بر لزوم اصلاح این طرح تاکید کرد و افزود: « طول این طرح بیش از ۴۵۰ کیلومتر است و اگر به عسلویه متصل شود به ۶۵۰ کیلومتر می ‌رسد و باید طرح اصلاح شود. »

امینی خاطرنشان کرد: « اجرای طرح حمل و نقل ریلی بوشهر علاوه بر اینکه برای این استان منفعت دارد، نقش بسیار مهمی نیز در اقتصادی ملی خواهد داشت و زمینه تسهیل در حمل و نقل تجاری و صنعتی در کشور را نیز فراهم می‌ سازد. »

وی با اشاره به اجرای طرح ریلی بوشهر از منابع مالی دولتی و فاینانس بیان کرد: پنج سال برای ساخت ۴۵۰ کیلومتر راه ‌آهن استان بوشهر زمان نیاز است و صندوق توسعه ی خمل و نقل در کشور با تامین ۱۹ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی وزارت راه و شهرسازی و یک هزار میلیارد تومان سرمایه ی اولیه ی دولت ایجاد می گردد که در توسعه ی زیرساخت های حمل و نقل جاده ای و ریلی نقش مهمی دارد. »

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور در روز شنبه مورخ ۱۱ / ۲ / ۹۵ ، مصطفی سالاری در نشست با نمایندگان شرکت فنی و مهندسی کونهوا کره جنوبی اظهار داشت: « استفاده از ظرفیت‌ های سرمایه‌ گذاران برای توسعه ی استان بوشهر و اجرای طرح‌ های مختلف را در دستور کار داریم. »

وی از توسعه زیرساخت‌ های ارتباطی استان بوشهر از جمله بزرگ راه، آزاد راه و ایجاد راه‌ آهن به عنوان اولویت‌ های مهم سرمایه‌ گذاری در استان بوشهر نام برد. سالاری همچنین با اشاره به اجرای طرح راه‌ آهن بوشهر به شیراز افزود: « اجرای این پروژه به صورت EPC+F   که طراحی و مهندسی، ساخت و تأمین مالی توسط سرمایه‌ گذار صورت می ‌پذیرد ولی بازگشت سرمایه بانک مرکزی تضمین می ‌کند. »

استاندار بوشهر با بیان اینکه پروژه راه آهن بوشهر به شیراز مصوب شورای اقتصاد است، گفت: « شورای اقتصاد که عالی ‌ترین مرجع تامین اعتبار برای سرمایه ‌گذاری می باشد، اجرای پروژه راه آهن بوشهر به شیراز را تصویب کرده است. »

امید است با مشارکت و همراهی بخش خصوصی و وعده های مسوولان، در روند عملیاتی ساختن پروژه مزبور تسریع به عمل آمده و بر گستره ی فعالیت های اقتصادی و صنعتی استان افزوده گردد. چرا که؛ استان بوشهر از جمله استان هایی است که هرچه در راستای توسعه ی آن در حوزه های مختلف سرمایه گذاری شود، در جهت توسعه ملی منفعت بیشتری به همراه دارد.