- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

تنوع زیستی دریاها و اندیشه انسان؛ مقاله ای از دکتر حسین دلشب

تنوع زیستی دریاها و اندیشه انسان

یادداشتی درباره مدیریت استراتژیک اکوسیستم های دریایی- ساحلی استان بوشهر

دکتر حسین دلشب

مناطق ساحلی محل پیوند آب و خشکی و فصل مشترک عملکرد دو اکوسیستم با اختصاصات مجزا از یکدیگر است. محیط زیست آب‌های ساحلی یک سیستم تکامل یافته طبیعی و در‌برگیرنده پیچیده‌ترین و در عین حال غنی‌ترین اکوسیستم‌های مولد بر روی کره زمین می‌باشد. این نواحی منطقه انتقالی و به شدت آسیب‌پذیر است و از آنجا که آخرین پذیرنده آلاینده‌های خشکی و دریا می‌باشد، از تجمع آلاینده­ها در معرض تهدید دایمی قرار دارد. در اغلب مناطق دنیا، آلودگی دریاها و تاثیر فعالیت­های خشکی که ماحصل پیامد توسعه اقتصادی-‌اجتماعی در خط ساحلی می‌باشد از مهمترین مسایل است که به طور مستقیم زیستگاه‌های آب‌های ساحلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر تغییرات آب و هوایی نیز نواحی ساحلی را متاثر ساخته و از طریق تغییر سطح آب دریا، طوفان‌ها، تغییر رخساره سواحل و جابجایی منابع زنده اثرات زیانباری به دنبال دارد. این در حالی است که سواحل از دیر باز نقش غیر قابل جانشینی در اقتصاد و توسعه تمدن‌ها دارا بوده ومنابعی جهت تغذیه، حمل و نقل، دسترسی به انرژی و تفرج برای جمعیت روز افزون مردم فراهم آورده‌اند. چنین ویژگی‌هایی سبب تمرکز فعالیت‌های انسانی و مجموعه خدماتی وابسته به آن در این مناطق گردیده است و توسعه این روند فضای ناحیه ساحلی را متحول ساخته و به تدریج اشکال طبیعی و زیستگاه‌های منحصر به فرد آن جای خود را به فعالیت بشری می‌دهند که هریک به نحوی آلاینده‌های مختلفی را به ناحیه ساحلی و دریا وارد می‌کنند.

بنابراین انسان از دیرباز سعی در قانونمند نمودن رابطه خود با ناحیه ساحلی، با هدف حفاظت پایدار از ارزش­های زیست محیطی آن داشته است. شناسایی مناطق اکولوژیک آب‌های ساحلی که در مقابل فعالیت­های انسانی حساس و آسیب‌پذیر می‌باشند و نیاز به حفاظت ویژه دارند از جمله آنها است. مشخصه بارز این مناطق تنوع زیستی بالا، غنای جانداران، وجود گونه‌های در معرض خطر، آسیب‌پذیر و کمیاب، واقع شدن در اجتماعات حیاتی در آستانه تحمل اکولوژیک، حساسیت به آلایند‌ه‌ها، کندی ترمیم زیست محیطی آسیب­های وارد شده می‌باشد. از نگاهی دیگر این نواحی جزو مناطق حساس دریایی بوده وخورها، خلیج­ها، سواحل شنی، مانگروها، آبسنگ­های مرجانی، مناطق واجد لاک‌پشتان دریایی، دلفین­ها و …. را در بر می­گیرند که به شدت به تغییرات و آلودگی­های حاصل از فعالیت­های انسانی حساس می‌باشند. وجود منابع حساس زیستی یعنی جنگل­های مانگرو، لاک­پشتان دریایی، پرندگان آبزی و کنار آبزی، گیاهان دریایی و پستانداران دریایی که از منابع طبیعی تجدید ناپذیر هستند اهمیت این مناطق را دو چندان ساخته است.

امروزه قوانین و مقررات ملی و بین المللی فراوانی وضع شده­اند که اهمیت و ارزش این مناطق را مورد تاکید خاص قرار داده و از دولت­هایی که به نحوی از این مناطق بهره‌برداری می‌کنند خواسته شده است که اقدامات مناسب را در این زمینه انجام دهند. همچنین تاکید گردیده است دولت­ها متعهد به شناسایی، حمایت و نگهداری از اکوسیستم­های دریایی می­باشند، زیرا این اکوسیستم­های دریایی از سطح بالای تنوع زیستی و تولید در کنار دیگر پارامترهای واجد ارزش حفاظتی برخوردارند. این مناطق بخوبی مناطق خشکی شناخته شده نیستند چرا که طبیعت تغییرپذیر آنها در زمان ومکان و همچنین عدم دسترسی آسان، امکان مطالعه آنها را دشوار می‌سازد .

امروزه آب­های ساحلی ایران از اقدامات انسانی در عرصه دریا مانند اکتشاف، استخراج و انتقال نفت در فلات قاره، تخلیه آب توازن نفتکش­ها و خروج آب خن کشتی­ها، سوانح دریایی، فعالیت­های تفرجی بدون برنامه و چندین مشکل بزرگ دیگر آسیب جدی دیده‌اند.

جزایر متعدد استان نیز دارای ویژگی های طبیعی منحصر بفردی می باشند. زادآوری پرندگان مهاجر نابستانه در جزایر نخیلو و ام الگرم و خارگو، مهاجرت پرندگان زمستان گذران در جزایر خان و تهمادون و جزایر منطقه حفاظت شده حله، تخم گذاری لاکپشت های دریایی بشدت در معرض خطر انقراض منقار عقابی در جزایر نخیلو، ام الگرم، خارگو و سواحل پارک ملی نایبند، تخم گذاری لاکپشت سبز در معرض تهدید در جزایر خارگو و فارسی و تخم گذاری لاکپشت دریایی زیتونی در پارک ملی نایبند از ویژگی های زیست بوم های دریایی استان می باشد.

وجود پستانداران دریایی در اطراف جزایر و آب های استان نیز از فرصت های استان بوده بطوری که گله هایی از دلفین گوژپشت در منطقه حفاظت شده مند و پارک ملی دیر نخیلو بصورت دائم حضور داشته و بومی منطقه می باشند.

پایش لاک پشت های دریایی تخم گذار در جزایر استان از سال ها پیش آغاز شده و تاکنون بیش از ۵۰۰ قطعه از لاک پشت های ماده ای که جهت تخم گذاری به مناطق و جزایر استان مراجعه نموده اند بیومتری و پلاک گذاری شده و مطالعه بر روی آن ادامه دارد.