- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

خدمات متقابل اصلاح طلبان و دولت اعتدال؛ یادداشتی از اکبر صابری

خدمات متقابل اصلاح طلبان و دولت اعتدالی

اکبر صابری

پس از یک دوره کمای اصلاحات در ایران(سال ۸۸ تا ۹۲) با روی کار آمدن دولت اعتدالی روحانی اصلاحات فرصت بیدار شدن و نفس کشیدن پیدا کرد.
البته می دانیم دولت اعتدالی روحانی روی کار آمدنش را مدیون اصلاحات است و حداقل ۹۰ درصد آراء دکتر روحانی از سبد آراء اصلاح طلبان بدست آمد.
در واقع خدمت اصلاح طلبان به روحانی و روحانی به اصلاح طلبان خدماتی متقابل بود که با تدبیر بزرگانی نظیر سید محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی بدست آمد. (با احترام به ایثار دکتر عارف و نقش سازنده سید حسن خمینی)
استفاده روحانی از برخی اصلاح طلبان در کابینه و برخی دیگر در مناصبی مثل استانداری ها و فرمانداری ها این فرصت را ایجاد کرد تا اصلاح طلبان بار دیگر فرصت بازسازی خود را پیدا کنند و از زیر فشارهای سنگین جناح مقابل که در قدرت سمبه پرزوری دارد تا حدودی خارج شود.
در واقع می توان از دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به عنوان دوره احیای اصلاحات نام برد.
همین یک خدمت دولت روحانی کافی است تا اصلاح طلبان از کم کاری ها و انتصاب برخی وزرا و مدیران غیر همسو با اصلاح طلبان چشم پوشی کنند و علیرغم گلایه هایی که دارند پشت دولت روحانی را خالی نکنند و همچنان از این دولت حمایت کنند و حتی وی را کاندیدای مورد حمایت خود در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ معرفی کنند.
در دوره سه ساله دولت روحانی؛ نهادهای مدنی و مستقل از دولت نیز بخش قابل توجهی از بدنه اصلاحات را تشکیل می دهند فرصت ابراز وجود مجدد پیدا کردند. سمن هایی که بیشتر اعضای آنها از ارزش‌های آزادی، عدالت و دموکراسی برابری دفاع می‌کنند و ثبت و صدور مجوز فعالیت این سمن ها عملاً به رشد و تاثیر گذاری جریان اصلاحی در کشور کمک شایانی می کند.
شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز در دولت اعتدالی روحانی کم و بیش مورد حمایت واقع شدند و این مهم نیز در گام به جلوی اصلاحات نقشی غیر قابل انکار داشته و دارد.
در مجموع اصلاحات در ایران با موانع و چالش های بسیار جدی روبروست که در برهه هایی از زمان امید به اصلاح بسیار کمرنگ می شود و کمترین روزنه ها نیز بسته می شود. در عین حال اصلاحات توقف ناپذیر است و مثل رودخانه ای که حتی اگر جلویش را سد بزنند باز تجمع آب ها پشت سد ذخیره آبی بزرگی را ایجاد می کند که چنانچه سد شکسته شود و یا دریچه ای باز شود آب های ذخیره شده می توانند دشت های وسیعی را در زمان کم سیراب کنند و سرسبز نماید.