- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

یافتن زبانهای جدید برای فرهنگ زیست محیطی؛ گفتگوی اختصاصی با دکترحسین دلشب

یافتن زبانهای جدید برای فرهنگ زیست محیطی

گفتگوی اختصاصی با دکتر حسین دلشب؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر درباره جشنواره بین المللی فیلم سبز ایران

اشاره: روزهای ۲۴ تا ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۵ همزمان بود با برگزاری پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز ایران که بعد از ۱۰ سال وقفه مجددا در دوران ریاست معصومه ابتکار احیا شد. جشنواره ای که دبیر آن فرهاد توحیدی بود و همه استانهای کشور نیز در برگزاری استانی و اکران فیلم ها در طول این یک هفته حضور داشتند. استان بوشهر نیز در این راستا اقدام به برگزاری این جشنواره در شهر بوشهر نمود و از صبح تا شب به اکران فیلم های مستند، داستانی و انیمیشن پراخته شد. در اختتامیه این جشنواره نیز استان بوشهر به عنوان برترین استان در برگزاری جشنواره برگزیده شد و لوح تقدیر آن به دکتر حسین دلشب اهدا شد. به همین بهانه با دکتر دلشب در این باب گفتگویی انجام دادیم تا از این موفقیت افتخارآفرین در سطح ملی نکته هایی ارائه شود. باهم این گفتگو را می خوانیم:

آوای هامون: برگزاری جشنواره فیلم سبز ایران به چه دلایلی مهم است؟

دکتر دلشب: محیط زیست در جهان معاصر در ورطه نابودی و زوال افتاده و این اتفاقی بوده که رویاهای بشر برای تسلط بر محیط زیست باعث آن بوده؛ از همین رو باید از همه ظرفیت های فرهنگ و تمدن بشری در حفاظت و باز احیای محیط زیست استفاده شود. دنیای مدرن نوع نگاه و نگرش جدیدی رادر برخورد باواقعیات زندگی در اختیار ما قرار میدهد .همانطور که اسطوره های امروز با گذشته متفاوت است .شیوه اندیشیدن نیز دچار تحول شده است.لذا در بیان احساس و عقاید از شیوه های گفتاری و نوشتاری به ابزار جدیدی میرسیم که سینماست.بیان بصری مفاهیم میتواند کلیت معناداری از گذشته تا امروز را در یک پازل فراهم اورد ،بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست ایران دست به دامان هنر و بازنمایی های هنری از محیط زیست شد و جشنواره ای بین المللی را که بعد از ۱۰ سال فراموشی، مجددا بازگشایی نمود تا زبانهای جدیدی برای فرهنگ زیست محیطی در خاورمیانه خلق نماید. این جشنواره بین المللی فیلم سبز ایران؛ یکی از آن جشنواره هایی هست که قرار شده در سازمان حفاظت محیط زیست کلید بخورد و هنرمندان و نویسندگان را حول محور محیط زیست گرد آورد. یکی دیگر از این جشنواره های بین المللی هم درباب موسیقی سبز هست که قرار شده برای اردیبهشت ماه ۹۶ (سال آینده) دست به کار شود و از همین حالا فراخوان آن در فضای مجازی و عرصه عمومی منتشر شده است.

آوای هامون: استان بوشهر چه برنامه هایی برای این جشنواره در نظر گرفت؟

دکتر دلشب: از حدود ۳ ماه قبل از برگزاری جشنواره، دبیرخانه دائمی این جشنواره را در اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر دایر نمودیم و از همان ابتدا با تشکیل اتاق فکر برای جشنواره از فیلمسازان و سینماگران شهیر استان بوشهر دعوت نمودیم تا در این جلسات حضور یابند که مورد حمایت این هنرمندان قرار گرفت. بیش از پنج جلسه اتاق فکر درباب جشنواره تشکیل شد و به مباحث متعددی پرداخته شد. علاوه بر این دو جلسه از جلسات هفتگی حلقه خوانش زیست محیطی استان بوشهر نیز به همین موضوع اختصاص پیدا کرد که در آن فعالان زیست محیطی و نویسندگان و اساتید دانشگاه و دانشجویان حضور بهم رسانیدند. علاوه بر اینها از یک هفته قبل از برگزاری جشنواره اپلیکیشن جشنواره فیلم سبز در اداره کل تولید شد و بر روی موبایلهای مخاطبین نصب شد. این اپلیکیشن تمام اخبار و تحلیلها و بیانیه های جشنواره را در سطح ایران پوشش می داد و این امکان وجود داشت که همه شهروندان از استانهای دیگر هم از این برنامه استفاده ببرند. خبررسانی درلحظه و آنلاین از جشنواره فیلم سبز در استان بوشهر از طریق این اپلیکیشن امکان پذیر شد و کار بسیار بزرگی در خبررسانی در لحظه بود. ویژه نامه شهروندسبز شماره ۵ هم در چهار صفحه و تیراژ ۱۰۰۰ نسخه منتشر گردید که در آن تمام اطلاعات و برنامه ها و تحلیل های سینمایی از فیلم های این جشنواره درج گردید و منتشر شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. برگزاری کارگاه های سینمایی برای هر روز در طول جشنواره نیز با استقبال مخاطبان بوشهری قرار گرفت.

آوای هامون: موفقیت استان بوشهر در کسب مقام برترین استان در برگزاری جشنواره بین المللی فیلم سبز ایران چه اهمیتی دارد؟

دکتر دلشب: کسب این موفقیت برای استان بوشهر در جشنواره بین المللی فیلم سبز ایران، نشان دهنده این هست که استان بوشهر ظرفیت های بالایی برای بازنمایی هنری و ادبی از محیط زیست دارد و این زمینه از طرف این اداره کل به تمامی مهیا و فراهم شده تا هنرمندان و نویسندگان در حوزه محیط زیست به خلق اثر بپردازند. این موفقیت در سطح ملی به ما در اداره کل این امکان را می دهد که بتوانیم قدرت چانه زنی استان بوشهر را در حوزه های موردنظر سازمان حفاظت محیط زیست بالا برده و برنامه های هنری و ادبی گسترده ای برای بازنمایی از محیط زیست توسط هنرمندان و نویسندگان این استان مهیا بیاوریم.

آوای هامون: چه برنامه هایی برای حضور گسترده تر فیلمسازان استان بوشهر در دوره بعد جشنواره فیلم سبز ایران دارید؟

دکتر دلشب: از درون جلسات متعددی که اتاق فکر در چند ماه گذشته برپا نمودیم، این امکان مهیا شده که از همه سینماگران و هنرمندان هنرهای تجسمی و عکاسان بخواهیم که به این اداره کل رجوع نمایند تا امکان حمایت از این هنرمندان مهیا بیاید. در ضمن نخستین جشنواره بین المللی موسیقی سبز نیر برای سال آینده شروع به کار کرده و ازهمین جا از همه هنرمندان عرصه موسیقی می خواهم که نام استان بوشهر را در سال ۹۶ و در جشنواره موسیقی سبز با آواها و نواهای شان طنین انداز نمایند.