- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

اصلاح طلبی ظرفیت بالایی برای تحمل مشکلات پیدا کرده؛ مقاله ای از غلامرضا خیاط

اصلاح طلبی و اصلاحات ظرفیت بالایی برای تحمل مشکلات پیدا کرده

غلامرضا خیاط

بنای ما این نیست که نگران باشیم . اصلاحات و اصلاح طلبی در سال های اخیر آن قدر هزینه داده است که ظرفیت بالایی برای تحمل مشکلات پیدا کرده است، هرچند که میبایست هزینه ای کمتر داد و به مرز پختگی رسیده باشد و بهترین کیفیت را ارایه دهد . اگر نگاهی به گفتمان اصلاح طلبی در گذشته بیندازیم جامعه مدنی ، حقوق شهروندی ، دموکراسی ، قانونمداری ، توسعه سیاسی و بسیاری دیگر همیشه همراه اصلاحات میباشد و همه ی مفاهیم ذکر شده موضوعات اصلی اصلاحات میباشد . اصلاح طلبان با دولت اعتدال نقاط اشتراک زیادی دارند نباید دست از حمایت دولت بردارند دولت اعتدال باید تدبیر به خرج دهد و بر مواضع و شعارهایی که داده است بایستد . گفتمان اصلاح طلبان از آنها جدا نمی شود و اصلاح طلبان نیز از دولت جدا نمی شوند آنها متحد دولت هستند البته این بدان معنی نیست که به هر قیمتی با دولت همراهی می کنند چرا که اصلاحات چارچوب خود نیز دارد . خوشبختانه گفتمان اصلاح طلبی و اصلاح طلبان به سمتی می روند که همانا دوری از افراطی گری است .
فضایی که در دولت اعتدال برای تحقق گعتمان اصلاح طلبی بوجود آمده امید بخش میباشد هر چند که دولت اعتدال به یک نوعی سیاست زدایی میکند و اولویت اول دولت اعتدال اقتصاد و وضعیت معیشتی و رفاهی مردم میباشد و این گمان را پدید می آورد که دولت گفتمانی ندارد چون اعتدال یک رویکرد و یا شیوه است . خواسته اصلاح طلبان از دولت این است که فضا را به نحوی به پیش ببرد که گفتمان اصلاحات به انزوا نرود. طبیعی است که دولت باید فضای آرام و گفت و گویی را ایجاد و نشاط سیاسی را فراهم کند هنوز که هنوز است شرایط نابرابر است . انتخابات سال ۹۲ و هفتم اسفند ۹۴ نشان دهنده ی این بود که سهم مخالفان دولت از رای مردم بسیار پایین است اما هنوز اکثر تریبون ها از جمله صدا و سیما و تریبون های نماز جمعه و رسانه های وابسته به بعضی از نهادها در اختیار آنهاست خود آنها هم اذعان می کنند علت این رفتارهایشان و فشارهایی که به دولت و اصلاح طلبان وارد می کند این است که اصلاح طلبان پایگاه رای خوبی در جامعه داشتند و دارند. دولت باید مراقب باشد آن جریان چون اقبالی در جامعه ندارد سعی دارد با استفاده از رانت فشارهایی را بر دولت وارد کند دولت نباید زیر بار فشارها برود .
اصلاح طلبان برای اعتلای گفتمان اصلاحات رابطه ی خود را با دولت حفظ و قوی تر کنند آنان تجربه ی هشت سال دولت احمدی نژاد را دارند و به خوبی پی بردند که جریان مقابل تا چه اندازه تیشه به ریشه گفتمان اصلاحات زد و با ادعاها و عملکردهای سوال برانگیز به کشور آسیب زدند رفتار تندروانه آنها بعد از تایید برجام تماشایی بود . اصلاح طلبان باید آرامش خود را حفظ کنند آرامش باعث می شود افکار عمومی خود این قضایا را بررسی کند .
اعتدال بیشتر از اینکه گفتمان را در کالبد خود داشته باشد یک رویکرد است البته برنامه هایی که دولت در پیش گرفته است اصلاح طلبانه است . اصلاحات گفتمانی است که در طی اصلاح روندهای ناصحیح در طی اداره کشور و چه در ساختار حقیقی و حقوقی وجود دارد جا گرفته و در تلاش است که در چارچوب و ظرفیت موجود در قانون اساسی به دور از ایجاد تنش و تنش زایی به دور از رفتار هیجانی بتواند این اصلاحات را انجام دهد . مناسب ترین رویکرد برای تحقق گفتمان اصلاح طلبی و اهداف و برنامه ها اتکا و تاکید بر رویکرد اعتدال است دلیلی برای مایوس شدن نیست .