- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

ابلاغ شاخصهای روستای سبز در سطح کشور؛ خبری از دکترحسین دلشب

دکتر دلشب خبر داد:

ابلاغ شاخصهای روستای سبز در سطح کشور

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر دکترحسین دلشب در حاشیه برگزاری برنامه های روز جهانی هوای پاک ابراز داشت که چشم انداز گسترده ای در سطح کشور درحال شکل گیری هست که فضاهای عمومی را با مباحث زیست محیطی گره خواهد زد. یکی از این طرح های ملی؛ شتبیین شاخص های روستای سبز هست که از طرف سازمان حفاظت محیط زیست کشور ارائه شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این خصوص توضیحات مفصلی داد و از همه دهیاران و اعضای شوراهای روستایی در سطح استان بوشهر خواست که در این زمینه حضور فعالانه و پویایی داشته باشند. وی تاکید نمود که: هدفهایی که برای ابلاغ این شاخص های روستای سبز ارائه شده مبتنی بر تحقق اصل مترقی پنجاهم قانون اساسی مبنی بر عمومی بودن حفاظت از محیط زیست، دستیابی به بهره مندی از محیط زیست مطلوب بر اساس سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور تا افق ۱۴۰۴ شمسی و همچنین اجرای سیاستهای کلی محیط زیست (ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در آبان ماه ۱۳۹۴) و نیز ارتقای دانش و فرهنگ محیط زیستی در روستاها می باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر همچنین طرز تلقی که از روستای سبز یا پایدار در این ابلاغیه موردنظر هست را این گونه ارائه داد که: روستای سبز روستایی است که در آن رابطه بین منابع، انرژی و موجودات زنده و غیرزنده، متعادل و پایدار بوده و فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی روستا متناسب با اهداف توسعه پایدار شکل می گیرد و همچنین از خصوصیات مهم این روستا مشارکت سازمان یافته و فعالانه و امیدوارانه اهالی روستا در اجرای برنامه ها با رویکرد حفظ محیط زیست است.

درهمین زمینه تعریف دیگری از شغل سبز نیز در این ابلاغیه آمده است که به شرح زیر می باشد: شغل سبز؛ کسب و کارهای شایسته ای است که ضمن تولید کالاها و خدمات با کاهش مصرف انرژی و مواد اولیه و آب و نیز به حداقل رساندن آلودگی ها و پسماند در حفظ و احیای کیفیت محیط زیست سودمند بوده و درنهایت اقتصاد و بنگاه های اقتصادی را به سوی توسعه پایدار هدایت می کند.

دکترحسین دلشب در زمینه انواع متعدد شاخص هایی که برای روستای سبز ابلاغ شده نیز اینچنین توضیح داد که: شاخص های اختصاصی براساس اهداف توسعه پایدار مبتنی بر شاخص های اجتماعی ، شاخص های اقتصادی، شاخص های محیط زیستی تعریف شده است و در این ابلاغیه مطرح شده است که در بخش مشارکتهای مردمی این اداره کل جهت راهنمایی و مشارکت در شکل دهی به شاخصهای روستای سبز موجود هست .