- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در استان بوشهر؛ ضرورتها و کارکردها

 

انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در استان بوشهر؛ ضرورتها و کارکردها

اسماعیل حسام مقدم

دبیر انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات – دفتر استان بوشهر

 

در جوامع مدرن و پیشرفته همواره اصناف و گروه هایی با اهداف مشخص و کارکردهای معین، برای سامان دادن به مناسبات جامعه پیچیده، نقشی بسیار مهم و ضروری را ایفا می کنند. این اصناف در شرایطی شکل گرفته اند که جوامع با تقسیم کار در خود، از میزان درهم تنیدگی در ارتباطات و نقش ها در جامعه کاسته اند و با ایفای نقش اجتماعی، مسائل اجتماعی را حل می کنند. در مجامع علمی و دانشی نیز این اصناف شکل گرفته اند و نقش بسیار مهمی را در گردهم آوردن افراد و اجتماعات علمی بازی می کنند.

انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران و ساختارهای علمی موجود درصدد است تا زمینه های لازم برای گسترش دانش های مربوط به حوزه فرهنگ و ارتباطات را در جامعه ایران فراهم سازد. لذا، برای حصول به این مقصود اهداف و سیاست های ذیل را برای ادامه فعالیت خود در نظر گرفته است:

ـ ایجاد زمینه های لازم برای گسترش ساختارهای معرفتی لازم جهت گسترش مطالعات فرهنگی و ارتباطات در نظام علمی کشور

ـ کمک به شکل گیری و تقویت اجتماع علمی در دو حوزه مطالعات فرهنگی و ارتباطات

ـ ایجاد روابط بین انجمنی با انجمن های علمی داخلی و انجمن های علمی خارجی مرتبط

ـ ترویج دانش انتقادی مطالعات فرهنگی و ارتباطات میان مردم به منظور ایجاد ارتباط نزدیک با جامعه

ـ ارتباط با ارکان سیاست گذاری نظام در حوزه های فرهنگ و ارتباطات

 

سیاست های انجمن

ـ تقویت ساختارهای معرفتی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در نظام علمی کشور

ـ تقویت اجتماع علمی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

ـ تقویت روابط بین انجمنی

ـ ترویج دانش انتقادی مطالعات فرهنگی و ارتباطات میان مردم

ـ دیده بانی حوزه فرهنگ و ایفای نقش در سیاستگذاری ها

 

دفتر استان بوشهر انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در آذرماه ۱۳۹۵ با مدیریت اسماعیل حسام مقدم در دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی استان بوشهر در حال راه اندازی شدن هست و در دی ماه سال جاری نیز به طور رسمی با حضور اندیشمندان مطالعات فرهنگی و ارتباطات بازگشایی خواهد شد.

ضرورت تاسیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در استان بوشهر به شرح زیر می باشد:

الف: استان بوشهر؛ یکی از قطبهای انرژی کشور، محلی برای استقرار صنایع نفت و گاز و پتروشیمی می باشد، مسائل فرهنگی متعددی در این بستر اجتماعی رخ داده و می دهد. برای شناخت و تحلیل و تفسیر این مسائل وجود انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات جهت بررسیدن به وضعیت فرهنگی این استان ضروری به نظر می رسد. حجم عظیم مهاجرت ها و قومیت ها و اقلیت های مذهبی در این استان هم ضرورت توجه به مسائل فرهنگی خرده فرهنگ ها را بیشتر نمایان می سازد.

ب: استان بوشهر؛ در جنوب ایران مکانی برای شکل گیری ارتباطات بینافرهنگی با دیگر ملت ها و قومیت ها بوده، ازهمین رو همچنان نیز این گشودگی ارتباطات فرهنگی در میان مردمان این سرزمین وجود دارد، ازهمین رو برای تحلیل کیفیت این ارتباطات و کنش رسانه ها و مطبوعات در این استان ضرورت دارد دفتر انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات بازگشایی شود.

ج: استان بوشهر؛ متاسفانه مانند همه نقاط کشور ایران دچار مسائل فرهنگی و اجتماعی بینانسلی و خانواده ها هست که با خود آسیبهای اجتماعی متعددی را به همراه آورده، ازهمین رو ضرورت دارد مکانی با روش ها و بینش های علمی برای تحلیل و تفسیر این مسائل جهت مساله شناسی فرهنگی در استان بوشهر دایر گردد.

د: استان بوشهر؛ از وسعتی تاریخی در حوزه شکل گیری روزنامه نگاری و مطبوعات در جنوب ایران برخوردار بوده و درحال حاضر نیز یکی از استانهایی هست که در آن نقش رسانه ها و مطبوعات و فضای مجازی در انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بسیار پیشرو می باشد، ازهمین رو لازم هست که تحلیل های متناوب و منسجمی بر شکل و محتوای این پیام ها و نوشتارها شکل گیرد.

ه: استان بوشهر؛ دچار فقر بینش اجتماعی و فرهنگی در میان فرهیختگان و دانش آموختگان خود هست و این را می شود در فقدان بیش ازحد متن های تحلیلی و تفسیری در باب این سرزمین و فرهنگ مردمان ش در مجلات و کتب علمی-پژوهشی یافت، ازهمین رو شکل گیری این دفتر می تواند در جهت دهی به پژوهشگران عرصه عمومی و فرهنگی این استان نقشی پایدار داشته باشد.