- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

ضرورت احداث رآه اهن استان بوشهر وتوجه به اثرات زیست محیطی آن

ضرورت احداث رآه اهن استان بوشهر وتوجه به اثرات زیست محیطی آن

دکترحسین دلشب

با استقرار قطب‎های صنعتی، اقتصادی و تجاری و به ویژه صنایع وابسته به انرژی در استان بوشهر، نیاز به گسترش همزمان شبکه‎های ارتباطی و حمل و نقلی در این استان بیش از پیش ملموس می‎گردد. بندر بوشهر همچنین پس از بنادر موجود در بندرعباس و بندر امام خمینی یکی از بنادر مهم در کشور بوده و بعنوان پتانسیلی جهت واردات و صادرات مورد توجه می‎باشد. ولی آمار و اطلاعات موجود حاکی از عدم وجود تناسب لازم بین پتانسیل‎های صنعتی، اقتصادی و تجاری موجود، در دست اجرا و یا در دست مطالعه استان نسبت به کریدورهای ارتباطی موجود و یا پیش‎بینی شده در این استان می‎باشد. لذا در این راستا معاونت ساخت و توسعه راه‎آهن به عنوان تنها متولی مطالعه و اجرای راه‎آهن های برون شهری در کشور همسو با اهداف اشاره شده، طرح راه‎آهن شیراز- بوشهر را در دستور کار خود قرار داده است.

در مجموع باید اذعان نمود، گسترش حمل و نقل ریلی علیرغم مشکلات اجرائی ویژه و هزینه بسیار بالای احداث، دارای مزایایی از جمله ایمنی بالا، مصرف انرژی کمتر، کاهش تأثیرات مخرب زیست محیطی، ارزانی حمل ونقل در صورت انبوه بودن تقاضا و ایجاد زیربناهای لازم برای توسعه صنعتی و رفع محرومیت منطقه و رفاه مردم نسبت به سایر روشهای متداول حمل و نقل می باشد.

مسیر طرح در شیراز و از انتهای ایستگاه زرقان در محور در دست احداث اصفهان – شیراز آغاز وپس از طی طریق ۴۴۳ کیلومترو عبور از شهرستانهای فیروز آباد،دشتستان وتنگستان به شهر بندری بوشهر منتهی می‏گردد

مسیر طرح در شیراز و از انتهای ایستگاه زرقان در محور در دست احداث اصفهان – شیراز، آغاز و در جهت غرب شهر شیراز ادامه مسیر می‏دهد، و ، پس از قطع جاده شهر جدید صدرا – باجگاه از تنگ جلائی عبور می‏نماید. شهر جدید صدرا در این قسمت در یک کیلومتری محور راه‏آهن قرار خواهد گرفت. این مسیر در محدوده کیلومترهای ۵۰ الی ۵۶ از منطقه کوهستانی غرب شیراز عبور و در ادامه، در حوالی کیلومتر ۹۲، جاده فیروزآباد – شیراز را قطع و در جهت جنوب شرقی ادامه مسیر می‏دهد. در محدوده کیلومترهای ۱۲۰ الی ۱۲۴، ضمن عبور از شرق شهرکوار، در جهت جنوبی – غربی تغییر جهت داده و از کیلومتر ۱۲۹ وارد منطقه کاملاً کوهستانی می‏شود و تا کیلومتر ۵۰۰ + ۱۷۶ با قطع جاده کوار– فیروز آباد از عوارض کوهستانی منطقه نیز کاسته می‏شود، سپس مجدداً در حوالی کیلومتر ۱۹۴ منطقه کوهستانی آغاز و در کیلومتر ۲۰۱ از محدوده آثار میراث فرهنگی آتشکده موردستان و کاخ اردشیر بابکان عبور می‏‎نماید. پس از آن در محدوده کیلومتر ۲۰۴ به نزدیکی شهر فیروزآباد رسیده و سپس در حوالی کیلومتر ۲۲۰ با عبور از بزرگترین تونل محور به طول ۳۶۵۰ متر به سمت شمال غرب تغییر جهت داده و در کیلومتر ۲۶۷ در زمین کاملاً مسطح و هموار به موازات جاده کازرون – فراشبند ادامه طریق می‏نماید. راه‏آهن با تغییر جهت به سمت جنوب در کیلومتر ۲۸۳ از غرب شهر فراشبند عبور می‏نماید. محور راه‎‏آهن شیراز – بوشهر پس از کیلومتر ۲۹۰ در جهت غرب به سمت بندر بوشهر ادامه مسیر می‏دهد. در ادامه مسیر در کیلومتر ۴۲۷ با فاصله دو کیلومتری از چغادک عبور و نهایتاً در کیلومتر ۴۴۳ (انتهای مسیر) به شهر بندری بوشهر منتهی می‏گردد .

منطقه مورد مطالعه در جنوب غرب کشور و در محدوده ایران مرکزی و سواحل خلیج‎فارس واقع شده است. ویژگی بارز منطقه مورد مطالعه، گستردگی آن در چند اقلیم مختلف حیاتی است به طوری که مناطق گرمسیری سواحل خلیج فارس و مناطق نیمه استپی گرم و معتدل تا مناطق کوهستانی سردسیر در ارتفاعات را شامل می‌شود. این منطقه به لحاظ تقسیمات هیدرولوژیکی در حوضه های آبریز شاپور- دالکی و مند واقع می‌باشد. از مهمترین رودخانه‌هایی که در تقاطع، امتداد و یا حوالی محور راه‌آهن شیراز- بوشهر می‌باشند می‌توان به رودخانه‌های شاپور، دالکی، مند، قره‌آغاج، شور، آبنیلو، شیرین، اهرم، فیروزآباد و هنتیگان اشاره نمود.

محور مورد مطالعه با توپوگرافی متنوع به صورت متناوب از ارتفاعات و مناطق دشت و تپه ماهور عبور می‎کند. در زون زاگرس چین خورده که یکی از مناطق ۹ گانه ساختمانی ایران (براساس وضع تاریخچه ساختمانی و رسوبی) می‎باشد، واقع گردیده است. این زون در جنوب غربی ایران قرار داشته و متشکل از چین خوردگی‎های نسبتاً منظم و ملایم با سطح محوری معمولاً قائم است که دارای روند شمال‎غربی– جنوب‎شرقی می‎باشند. رسوبات این منطقه چین خورده، عمدتاً تناوبی از سنگ‎های آهکی، دولومیتی و مارنی با لایه‎بندی مشخص می‎باشد. این زون از پائین به خلیج‎فارس، دشت خوزستان و عراق محدود و از شرق به گسل میناب و از بالا به زون زاگرس مرتفع محدود می‎گردد.

منطقه مورد بررسی که در قلمرو ۲ استان کشور گسترش دارد دارای تغییرات اقلیمی، ارتفاع و ادافیکی کم و بیش زیادی است. گستردگی تغییرات مذکور موجب بوجود آوردن رویشگاه‌های متفاوت در محدوده مورد نظر شده است. به همین سبب، گونه‌های گیاهی موجود دارای تنوع زیاد بوده و فرم رویشی آنها از یک ساله، چند ساله تا درختچه ای و درختی تغییر می‌کند. همچنین نوع استفاده از آنها (مرتعی، جنگلی، ‌داروئی، صنعتی و سمی) نیز متغیر می‌باشد. محدوده مورد مطالعه را می‌توان از نظر گسترش جغرافیایی گیاهی به دو منطقه خلیج- عمانی و ایران‌- تورانی تقسیم کرد. استان بوشهر و قسمت‌های جنوبی استان فارس در قلمرو منطقه خلیج – عمانی و قسمت‌های شمالی فارس در قلمرو منطقه ایران- تورانی قرار دارد.

. ویژگی بارز منطقه مورد مطالعه، گستردگی آن در چند اقلیم مختلف حیاتی است. به طوری که مناطق گرمسیری سواحل خلیج فارس و مناطق نیمه استپی گرم و معتدل تا مناطق کوهستانی سردسیر در ارتفاعات را شامل می‌شود . پوشش گیاهی موجود در مناطق گرمسیری جنوب و مناطق استپی گرم و معتدل بیشتر به شکل مرتع و در مناطق سردسیر به صورت جنگل‌های زاگرس مشاهده می‌شود، اگر چه در پاره ای از نقاط کوهپایه ای مناطق گرمسیری سواحل خلیج فارس، جنگل‌های کُنار نیز وجود دارد.

از مناطق چهار گانه وحساس تحت مدیریت سازمان حفاظت شده در منطقه مطالعاتی می‌توان به پارک ملی بمو، منطقه شکار ممنوع پادنا فیروزآباد و شکار ممنوع تالاب مهارلو اشاره نمود. مسیر راه آهن از فاصله نسبتا زیادی در خارج از پارک ملی بمو و از حا شیه مناطق شکار ممنوع یاد شده عبور می‌نماید.

. جانوران وحشی منطقه عبارتند از کل و بز، قوچ، پلنگ، گراز، گرگ، کفتار، گربه وحشی، روباه، شغال و از پرندگان وحشی کبک، تیهو، کبوتر جنگلی، قمری معمولی، دارکوب کوچک، چلکچک کوهی، هدهد، سنگ چشم خاکستری و انواع پرندگان شکاری و لاشخورها مشاهده می‎شوند.

به دلیل تخریب و بهره برداری غیر منطقی از مراتع کشور، بیشتر آنها از حالت کلیماکس خارج شده و تشخیص جوامع گیاهی تا حدودی ناممکن شده است و تنها در مناطق جنگلی می‌توان جوامع گیاهی را تعیین کرد. جوامع گیاهی موجود در رویشگاه‌های حیاتی این ۲ استان به شرح زیر می باشد :

– جامعه گیاهی بلوط ایران

– جامعه بنه – بادام وحشی

– جامعه درمنه – گون

– جامعه کـنار

ضرورت های ارزیابی زیست محیطی

ارزیابی زیست محیطی یکی از روشهای مقبول برای دستیابی به توسعه پایدار است.لذا یکی از ابزارهای برنامه ریزی در دست مدیران و تصمیم گیران میباشد تا بر اساس ان بتوانند اثرات با القوه زیست محیطی که در نتیجه اجرای پروژههای عمرانی پدیدار میشوند را شناسایی کرد و گزینه منطقی جهت رفع کاهش ان ها انتخاب کرد.از اینرو نیاز به ار زیابی جایگاه خاصی در کشورهای جهان یافته وکلیه مسئولین و کار فرمایان دولتی و خصوصی ،متخصصین ،افرادجامعه و نمایندگان انها مایل به شناسایی فعالیت های مختلف یک طرح یا یک پروژه پیشنهادی و شناخت اثرات احتمالی ان میباشند.

بطورکلی هر فرایندی اعم از طبیعی و یا انسانی این توانایی را دارد که بطور بالقوه محیط‎زیست را تحت تأثیر اثرات مثبت و یا منفی خود قرار دهد در این میان فرایندهای انسانی و محصولات انسان‎ساخت سهم بیشتری را در آلودگی محیط‎زیست از خود نشان داده و قادرند تا بواسطه نشر انواع آلاینده­ها اثرات به مراتب شدیدتری را چه به لحاظ دامنه و چه به لحاظ عمق اثر بر محیط اطراف خود وارد نمایند. ایجاد خطوط راه آهن نیز از جمله نیازهای ضروری بشر بوده که بواسطه تنوع فعالیتهای انجام‎شده چه در فاز ساختمانی و چه در فاز بهره­برداری طیف وسیعی از انواع آلاینده­ها را در گستره وسیعی از محیط منتشر می­نماید.

بررسی عوامل آلاینده محور شیراز ـ بوشهر در دو فاز ساختمانی و بهره­برداری به تفکیک مورد مطالعه قرار گرفته و سعی شده تا ضمن شناسایی کلیه آلودگی­های شاخص این پروژه نسبت به تفکیک انواع عوامل آلاینده، انواع منابع تولیدکننده آلاینده و همچنین منبع پذیرنده اقدام گردد.

بطورکلی با توجه به فرآیندهای این فاز به لحاظ ماهیت چهار دسته از عوامل آلاینده تولید می­گردد که عبارتند از:

– مواد زائد جامد

– ضایعات دفعی مایع

– آلاینده­های هوا

– صوت و ارتعاش

هر یک از گروه‌ها فوق‎الذکر به عوامل آلاینده متعددی تقسیم شده و می­توانند محیط پذیرنده خود را در سه بخش آب، خاک و هوا تحت‎تاثیر قرار دهند. همانطور که در بالا نیز اشاره شد این تقسیم‎بندی براساس ماهیت عوامل آلاینده انجام شده است و بدیهی است علاوه بر شناخت ماهیت عوامل آلاینده، شناخت نوع آلودگی،‌ محیط پذیرنده و منبع تولید آن از اهمیت فوق‎العاده‌ای برخوردار می باشد.

مهمترین اثرات زیست محیطی زیست محیطی یک پروژه هم به صورت اثرات مثبت و اثرات منفی یک طرح بر منابع خاک ،آب ،هوا و پوشش گیاهی و زندگی جانوری به صورت اثرات مثبت و منفی قابل بررسی میباشد.

الف ـ پیامدهای مثبت :- ایجاد و فراهم­نمودن فرصت­های شغلی مناسب ، افزایش ضریب ایمنی و کاهش تلفات و خسارات ناشی از تصادفات و سوانح و حمل و نقل ، کاهش هزینه­های حمل و نقل بار و مسافر

کاهش میزان مصرف سوخت در مقایسه با حمل و نقل جاده­ای و هوایی ، کاهش میزان آلودگی هوا ، بهبود امکانات زیربنایی و تسهیلات رفاهی و ارتقاء سطح کیفی زندگی ،

ب ـ پیامدهای منفی :- تخریب بافت و ساختار خاک، اثرات احتمالی نامطلوب بر منطقه شکار ممنوع تالاب مهارلو، افزایش سطح تراز صوتی و آلودگی صوتی ، تخریب اراضی کشاورزی و به تبع آن کاهش تولید محصولات کشاورزی ،تخریب پوشش گیاهی ، آلودگی احتمالی منابع زیست­محیطی منطقه

بطورکلی علیرغم اینکه در مطالعات ارزیابی اثرات زیست‎محیطی، آلودگیها و اثرات عمده فعالیتهای پروژه در گزینه‎های مختلف مورد شناسایی و ارزیابی قرار گرفته و براساس تحلیل این بررسیها گزینه اجرای پروژه راه­آهن شیراز – بوشهر به عنوان گزینه برتر انتخاب گردیده است ولی گزینه انتخابی نیز بی‎شک دارای برخی اثرات زیست‎محیطی می‎باشد. به همین دلیل به منظور کاهش آلودگیها و اثرات حاصله نسبت به ارائه روشهای تقلیل اثرات سوء‌ اقدام می‎گردد.

لذا ارائه روشهای تقلیل اثرات سوء معمولاً براساس چند محور اصلی صورت می‎پذیرد که اهم آنها به شرح ذیل می‎باشند:‌

کاهش اثرات سوء ‌با استفاده از جایگزینی فرایندها یا فعالیتهای آلوده‎کننده با فرایندها و فعالیتهای سازگار با محیط‎زیست

– ارائه اصلاحات فنی، مهندسی و تکنولوژیکی جهت کاهش آلودگیها و اثرات مربوطه

تغییر در مواد اولیه یا سوختهای مصرفی

– بازنگری در محل یا مسیر پروژه و فعالیتها به منظور اجتناب از تخریب اکوسیستمهای حساس و ویژه

– تقویت پارامترهای پایه محیط پذیرنده به منظور افزایش ظرفیت قابل‎تحمل محیط

– احیاء محیط‎ها پذیرنده و منابع آ‌لوده‎شده

– جایگزینی منابع‎طبیعی آسیب‎دیده در سایر نقاط اکوسیستم مربوطه و یا اکوسیستم‎های مجاور

جهت پیشگیری و تقلیل اثرات نامطلوب این پروژه برنامه مدیریتی زیر ضروری می‎باشد:

۱- در عملیات تیغ‎زدن و خاکبرداری مسیر، لایه خاک سطحی به علت فعالیت‎های طبیعی دارای حاصلخیزی بیشتری است. لذا لازم است ابتدا برداشت گردد و سپس در سطح اراضی مجاور پخش گردد.

۲- اجرای تمهیدات فنی ارائه شده در گزارش جهت کاهش و تقلیل اثرات آلودگی صوتی بر تالاب مهارلو و منطق مسکونی مجاور طرح

۳- از دپوی خاکهای جابجاشده در مسیلهای طبیعی خودداری شود.

۴- در محل کارگاهها لازم است مخازن مناسب جهت نگهداری مشتقات نفتی مانند گازوئیل، نفت و بنزین احداث گردد.

۵- در احداث پلها، از خشک‎نمودن ناگهانی مسیر خودداری شود.

۶- جهت احداث تونل توصیه می‎گردد در زمانهای ساعات اولیه شب و ساعات اولیه روز که زمان فعالیت‎های مؤثر اغلب پستانداران است عملیات انفجار صورت نگیرد.

۷- در محل خوابگاهها، زباله‎ها و فاضلاب ناشی از آن جمع‎آوری و دفع بهداشتی صورت پذیرد.

۸- جهت مبارزه با آلودگی صوتی در موقع بهره‎برداری لازم است در چند ردیف حاشیه ریلها اقدام به کاشت درخت نمایند.

۹- تعبیه مخازن جمع‎آوری روغن سوخته و جلوگیری از ریزش روغن و مواد نفتی در زمان تعمیرات در محل ایستگاهها

۱۰- جایگزینی منابع زیست­محیطی از بین رفته از طریق ایجاد پوشش گیاهی مناسب در حریم مسیر محور راه­آهن حریم و ایستگاههای مربوطه