- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

راه آهن؛ مسیر توسعه استان بوشهر، یادداشتی از غلامرضا خیاط

راه آهن؛ مسیر توسعه استان بوشهر

غلامرضا خیاط

امروزه حمل و نقل یکی از اجزا مهم اقتصاد ملی محسوب می گردد و بدلیل داشتن نقش زیر بنایی تاثیر فراوانی برفرایند رشد اقتصادی کشور دارد . این بخش دربرگیرنده فعالیتهایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینه های تولید ، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و در مجموعه فعالیتهای اقتصادی نقش غیر قابل انکاری بر عهده دارد. راه آهن از اهمیت ویژه ای در رشد و توسعه برخوردار است از بین سیستم های مختلف حمل و نقل راه آهن به دلیل مزایایی از قبیل قابلیت اعتماد بیشتر داشتن هزینه مناسب آلودگی کمتر محیط زیست مصرفرسوخت کمتر و غیره اهمیت ویژه ای در رشد و توسعه دارد.
مزایلی حمل و نقل ریلی همچون نامش زمان توقف وسایط نقلیه صرفه جویی در هزینه ها کاهش صدمات وارده به کالا ، کاهش زمان حمل و غیره باعث شده که امروزه بسیاری به اهمیت خط آهن پی ببرند.
پروژه راه آهن شیراز بوشهر عسلویه از جمله مصوبات مهم سفر دوم هیات دولت به استان بوشهر بود تا این استان را به شبکه ریلی متصل کرده و زیرساخت های حمل و نقل آن را حد استاندارد نزدیک کند. این پروژه به طول ۶۴۷ کیلومتر که ۳۰۰ کیلومتر آن در حوزه استان بوشهر در قالب ۱۸ قطعه قابل اجرا بود کلید خورد و ساخت ۳۰ تونل و ۲۵ دستگاه پل برای این مسیر پیش بینی شد . خط آهن بوشهر شیراز عسلویه روند کند و لاک پشتی واری را تجربه می کند، آنچه که از اظهارات مسولین این استان برمی آید این است که تداوم عملیات ساخت پروژه مذکور تنها در گرو تزریق اعتبار بوده و در غیر اینصورت شاید بتوان گفت این پروژه نیز چون صدها پروژه دیگر برخلاف تمام اهمیتش در رونق اقتصادی و اجتماعی استان بوشهر به فراموشی سپرده خواهد شد.
استان بوشهر از قطب های اقتصادی است که به دلیل داشتن نخستین و بزرگترین نیروگاه اتمی کشور برخورداری از ظرفیت های ممتاز نفت و گاز و پتروشیمی که بخش عمده گاز کشور در استان تولید و اغلب نفت کشور نیز از استان صادر می شود به عنوان قطب انرژی کشور محسوب می شود بنادر و گمرکات یکی دیگر از ظرفیت های بسیار مهم اقتصادی استان بوشهر است . استان بوشهر دارای ظرفیت های ممتاز دیگری نیز برای توسعه است که می توان به کشاورزی و تولید محصولات گیاهی ، شیلات و آبزی پروری، گردشگری ، صنایع دستی ، صید و صیادی اشاره کرد.
راه آهن نیاز اساسی استان بوشهر است و مسیر توسعه استان بی شک از مسیر راه آهن و اتصال بوشهر به مرکز و شمال کشور عبور خواهد کرد و تبدیل بوشهر به منطقه آزاد اهمیت اجرای راه آهن را دو چندان می کند . راه آهن شیراز بوشهر عسلویه همانند تیم فوتبال راه آهن که به دسته پایین سقوط کرد حال و روز خوبی ندارد و به این زودی نمبتواند خدمات ارایه دهد و رفته رفته در محاق فراموشی فرو می رود و خلا این موضوع اساسی در استان بوشهر احساس می شود.
پروژه راه آهن  بوشهر عسلویه در صورت تکمیل شدن یکی از اصلی ترین مناطق اقتصادی جنوب ایران را در کنار بندر بوشهر به شبکه ی مرکزی راه آهن و  پایتخت متصل می کند.
امید است دولت تدبیر و امید ، تدبیری اتخاذ کند و برای ارتقا راههای مواصلاتی بویژه خط آهن همتی مضاعف در دستور کار قرار دهد.