- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

انتشار کتاب مقدمه ای بر پایداری ازدیدگاه محیط زیستی

توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر صورت پذیرفت:

انتشار کتاب مقدمه ای بر پایداری ازدیدگاه محیط زیستی

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر کتاب “مقدمه ای بر پایداری از دیدگاه محیط زیستی” توسط این اداره کل در تیراژ هزار نسخه منتشر شده است. حسین دلشب درباره این کتاب اینچنین گفت: کتاب مقدمه ای بر پایداری از دیدگاه محیط زیستی نوشته نگار قدیمی ( کارشناس ارشد ارزیابی اثرات محیط زیستی از دانشگاه کونکوردیا- کانادا) از طرف این اداره کل با تیراژ هزار نسخه زمستان ۹۵ منتشر شده است. نکته ای که در انتشار این کتاب باید ذکر کنم این هست که در چاپ این کتاب هیچ درختی قطع نشده و به نوعی از کاغذ بازیافتی برای این کتاب استفاده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در مقدمه ای که بر این کتاب نوشته، اینچنین آورده: امروزه بر این باورند که رشد اقتصادی بدون احتساب اثرات محیط زیستی و اجتماعی حاصل از فرآیند تولید و مصرف، منابع تداوم نمی یابد. از این روست که در سالهای اخیر مفهوم پایداری و توسعه پایدار بطور جدی مطرح شده است. توسعه پایدار؛ توسعه ای است که نیازهای زمان حال را بدون تهدید کردن ظرفیت و توان منابع نسل های آینده در تامین نیازهای شان برطرف می کند. کمیسیون جهانی محیط و توسعه که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل ایجاد شده، توسعه پایدار را چنین تعریف کرده است: فرآیندی پویا که استفاده از منابع، هدایت سرمایه گذاری ها، سمت گیری توسعه تکنولوژیکی و تغییر نهادی با نیازهای حال و آینده سازگار باشد. دستیابی به پایداری در یک جامعه نیازمند همکاری شهروندان، شرکتها، دولتها و ارگانهای غیرانتفاعی است. در شرکتها، موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتها در راستای اهداف توسعه پایدار شکل گرفته است. باید توجه داشت که در نظر گرفتن اصول پایداری تنها وظیفه شرکتها نیست بلکه همه شهروندان در هر نقشی می توانند با در نظر گرفتن اصول پایداری در انتخابهای خود جامعه را در مسیر حرکت به سوی توسعه پایدار سوق دهند. به عنوان مثال دولتها با در نظر گرفتن اصول توسعه پایدار در سیاستگذاری های شان، ارگانهای غیرانتفاعی با آموزش مردم و همکاری با شرکتها و دولتها و در نهایت شهروندان با رعایت اصول پایداری و تقاضای رعایت این اصول از دولتها و شرکتها، همگی در حرکت به سوی جامعه ای پایدار سهم دارند.

نگار قدیمی؛ نویسنده کتاب نیز در قسمتهایی از کتاب به مواردی اشاره رفته است و اینچنین تحلیل کرده: روش تولید، مصرف و زندگی پایدار هنوز در ایران به یک اولویت اجتماعی تبدیل نشده است. شاید حتی بتوان گفت خلاف اکثریت کشورهای توسعه یافته که حدود دو دهه است که جنبش پایداری در آنها به شکل مدرن آغاز شده، این روند در این مسیری معکوس پیموده است. به عنوان مثال در فرانسه قانون ممنوعیت استفاده از ظروف پلاستیکی برای سرو غذا و نوشیدنی ها را تصویب کرده و اجرای آن را از سال ۲۰۲۰ الزامی دانسته است. براساس این قانون استفاده از ظرف هایی که قابلیت تجزیه شدن در طبیعت را دارند و می توان در تولید کمپوست از آنها استفاده کرد الزامی خواهد شد. این در حالی ست که در ایران میزان مصرف ظروف یکبار مصرف نسبت به گذشته بسیار بالا رفته است. نویسنده این کتب تلاش کرده که مفهوم پایداری را که به زبان ساده و با ارائه مثالهای متعدد بیان کند تا خوانندگان بتوانند اصول پایداری را از مفاهیمی تئوریک به راهکارهایی عملی در کار و شیوه زندگی شان تبدیل کنند. به بیان دیگر هدف از نوشتن این کتاب تغییر بی توجهی و بی تفاوتی نسبت به اثرات منفی محیط زیستی حاصل از فعالیت ها و انتخابهای مان به انتخابهای آگاهانه با کمترین اثرات منفی به منظور داشتن محیط زیستی سالم تر است.

کتاب مقدمه ای بر پایداری از دیدگاه محیط زیستی به نویسندگی نگار قدیمی و با حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر و در انتشارات شورآفرین در ۲۰۰ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰نسخه منتشر شده است.