- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

مقاله پژوهشی مهدیه امیری؛ مقاله برگزیده کنگره ملی زنان موفق ایران

مقاله پژوهشی مهدیه امیری؛ مقاله برگزیده کنگره ملی زنان موفق ایران

نقش زنان روستایی در توسعه پایدار (مطالعه موردی استان بوشهر)

 

به گزارش هامون ایران مقاله علمی پژوهشی نقش زنان روستایی در توسعه پایدار که درباره استان بوشهر بوشهر بود، در نخستین کنگره ملی زنان موفق ایران برگزیده شد و در فهرست مقالات چاپ در کتاب این کنگره ملی قرار گرفت.

مهدیه امیری درباره این مقاله اینچنین گفت: این مقاله حاصل تلاشهای فکری دو سال اخیرم بود که علاوه بر تدوین این مقاله، توانسته ام در حوزه توسعه پایدار و زنان روستایی یک انجمن غیردولتی با نام انجمن زنان نواندیش (از نو) استان بوشهر تاسیس کنم و همچنین در پی نوشتن کتابی درباب توسعه پایدار و زنان در استان بوشهر نیز هستم.

وی در ادامه افزود: نخستین کنگره ملی زنان موفق ایران به اهتمام نهاد ریاست جمهوری و چندین وزارتخانه و دانشگاه و پژوهشکده شکل گرفت و روند داوری مقالات به پایان رسیده اما هنوز اختتامیه کنگره برگزار نشده است.

چکیده مقاله موردنظر به شرح زیر است: امروزه بحث توسعه پایدار به صورت یک ضرورت در جهان مطرح است و تمامی دولت ها برنامه های خود را بر اساس توسعه پایدار یعنی توسعه ای که برای نسل های آینده نیز مفید باشد پی ریزی می کنند. برهمین اساس اهداف اعلام شده توسط سازمان ملل از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ کلیه کشورها را موظف نموده که به اهداف و شاخص های توسعه پایدار با همکاری و تعامل یکدیگر در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی دست یابند. دستیابی به توسعه پایدار ارتباط مستقیمی با آموزش نیروهای انسانی دارد. یکی از زمینه های موثر در ارتقای سطح برابری جنسیتی،  تقویت و توانمندسازی زنان از طریق دادن آموزش به آنان در خصوص عدم توازن و برابری در قدرت و نیز دادن امکان لازم به زنان در راستای مدیریت زندگی خودشان است. زنان روستایی یکی از گروه های هدف جهت آموزش و توانمندسازی است که می توانند در فعالیت های مختلف اقتصادی شرکت کنند و زمینه کم کردن تفاوت بین شهر و روستا، فقرزدایی، اشتغال زایی و درآمدزایی از طریق فعالیت های اقتصادی در جهت دست یابی به توسعه پایدار را فراهم کنند. به دلیل وجود وضعیت خاص محیط زیستی که در استان بوشهر وجود دارد، از طریق دادن آموزش به زنان روستایی، امکان توسعه پایدار اقتصادی از طریق کسب و کار سبز وجود دارد. این امر باعث مشارکت فعال آنها در امور مختلف اقتصادی- اجتماعی و چرخه ی تولید می شود.