- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

کتاب شیوه نامه راه اندازی و فعالیت سازمانهای محلی

توسط حفاظت محیط زیست استان بوشهر در نمایشگاه بین المللی محیط زیست رونمایی می شود:

شیوه نامه راه اندازی و فعالیت سازمانهای محلی

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر کتاب “شیوه نامه راه اندازی و فعالیت سازمانهای محلی” نوشته دکتر اسماعیل حمیدی (تعاونی توسعه یاران مهر) و با همکاری شهربانو امانی در تعداد ۱۰۰۰ نسخه در انتشارات هامون نو و با حمایت این اداره کل منتشر شد. حسین دلشب درباره این کتاب گفت: این کتاب که حاصل تلاشها و فعالیتهایی هست که در حوزه تسهیل گری برای افزایش مشارکت جوامع محلی به ویژه نقش زنان در قالب تشکلهای بومی-محلی صورت گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر درباره این کتاب گفت: کتاب شیوه نامه راه اندازی و فعالیت سازمانهای محلی به عنوان کتابی بسیار کاربردی و قابل استفاده برای کنشگران محیط زیستی در حوزه توسعه پایدار قابلیت استفاده دارد. این کتاب که حاصل تجربیات گسترده نویسنده، همکاران ایشان در تعاونی توسعه یاران مهر و همکاری خانم شهربانو امانی می باشد، می تواند برای همه تلاشهایی که در حوزه کسب و کارهای خرد و نقش آفرینی بخصوص زنان را در پی داشته باشد.

در دیباچه این کتاب اینچنین آمده است: برای تحقق توسعه انسانی در کشورها، صاحب­نظران اتفاق نظر دارند که توسعه باید از متن جامعه برخیزد و با مشارکت افراد جامعه حاصل شود. از این ­رو، در بسیاری از کشورها در بحث توسعه، با رویکرد از پایین به بالا سخن می­رود و بر مشارکت مردم تاکید می­شود. اما در مجموع برای نحوه مشارکت مردم، روش مشخص و تعریف شده ای وجود ندارد.

در ایران نیز همانند سایر کشورها، مشارکت مردم و توسعه مشارکتی مورد توجه قرار دارد و نمونه‌هایی از مشارکت نیز در گوشه و کنار کشور به­ چشم می­خورد. یکی از راهکارهای کارآ برای تحقق مشارکت مردم، سازمان یافتن آنان در گروه­هایی است که یکی از نام­های آن، سازمان محلی است. این سازمان­ها با پشتیبانی نهاد­های دولتی و یا غیر دولتی و با کمک توسعه­یاران (تسهیل­گران) آموزش دیده این نهادها، توسط مردم شکل می­گیرند. سازمان‌های محلی می‌توانند به عنوان هسته­های توسعه مشارکتی نقش خود را ایفا کنند.

از آنجا که مشارکت جوامع محلی حاشیه دریاچه ارومیه ( به­ویژه زنان در این جوامع ) در قالب سازمان‌های محلی، برای کمک به حفظ و احیای این دریاچه، مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد احیای دریاچه قرار گرفته است، با حمایت نهادهای یاد شده و توسط تعاونی توسعه یاران مهر- که یک سمن فعال در زمینه توسعه جوامع محلی است – چند سازمان­های محلی در روستاهای مجاور دریاچه، ایجاد شده و گسترش آنها در سایر روستاها نیز مد نظر است. از این رو، این نوشتار که در آن شیوه راه اندازی و فعالیت سازمان­های محلی به اختصار شرح داده شده است، برای استفاده دست اندرکاران به­ویژه توسعه یاران (تسهیل­گران) استان­ها و مناطق همجوار دریاچه تهیه شده است که البته برای مناطق دیگر نیز قابل استفاده است.

امید است که این شیوه نامه بتواند برای همه کسانی که به شکلی، دست اندرکار توسعه جوامع محلی هستند نیز مورد استفاده قرار گیرد.

فایل کتاب را در زیر می توانید دانلود نمایید:

book4