- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

همه چیز درباره “شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان” استان بوشهر

همه چیز درباره “شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان”

سیروس بنه گزی

دبیر حزب کارگزاران شاخه استان بوشهر و رییس دوره ای شورای هماهنگی اصلاح طلبان بوشهر

 

 

هدف از تشکیل شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان به شرح زیر می باشد: شایسته گزینی و ترجیع منافع ملی بر منافع گروهی و منافع گروهی بر منافع شخصی

 

این شورای سیاستگذاری با انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و انتخاب حسن روحانی به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان و اعتدالگرایان آغاز به کار کرد، انتخابی که برای اولین بار از حمایت سید محمد خاتمی و تمام یاران ش و مرحوم هاشمی رفسنجانی؛ رییس مجلس تشخیص مصلحت و حسن خمینی برخوردار بود تا معتدلین اصولگرا چون ناطق نوری و لاریجانی رییس مجلس و …. حاصل این اتفاق نظر و اجماع بین رهبران اصلاح طلب و معتدلین اصولگرا با حمایت بدنه مردمی به پیروزی حسن روحانی ختم شد و گام اول اصلاح طلبان بعد از بیرون آمدن از شوک وقایع سخت و دشوار ٨٨ و نوسازی سیاسی در روش و منش و کلام محسوب شد.

گام دوم اما آغاز سازماندهی ساختاری تشکیلاتی در آستانه انتخابات مجلس دهم بود. هدف در گام دوم با این عبارت معنا پیدا کرد: ایجاد ساختاری تشکیلاتی به منظور هماهنگی بهتر و وحدت و ساماندهی کاندیداها برای پیروزی در انتخابات مجلس .

این بار شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب پیش قدم شده و برای جلوگیری از ناهماهنگی ها، خدمت سیدمحمد خاتمی رسیدند و خواستار مدیریت در جهت یکپارچه سازی نیروها شدند و با رهنمودهای ایشان و اضافه شدن چند حزب جدید التاسیس و شورای مشورتی و همچنین دکتر محمدرضاعارف، بنیان شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گذاشته شد و در استانها نیز در چهارچوب همین مشارکت، شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان شکل گرفت که هدف اصلی آن انتخاب کاندیدای اصلاح طلب، نزدیک به اصلاح طلب و یا اصولگرای معتدل و رای آور در مقابل کاندیداهای جبهه پایداری بود.

نتیجه کار باز هم با حمایت سیدمحمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی و عقلای اصولگرا؛ پیروزی در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود و گام محکمی دیگر به نام؛ گام دوم.

اکنون در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا، شورای عالی سیاستگذاری با کسب تجربه در گام های موفق قبلی و رفع نواقص آن آماده شده است تا بار دیگر نقش ویژه و راهبردی خود را در جهت پیروزی اصلاح طلبان به منصه ظهور برساند و با انتخاب و حمایت از کاندیدای ریاست جمهوری و تهیه لیست شورای شهر خصوصا در کلان شهرها و مراکز استانها، علاوه بر موفقیت در انتخاب رییس قوه مجریه، مدیریت شهرها را نیز در دست اصلاح طلبان قرار دهد.

برای تحقق این امر تشکیل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در مرکز شکل گرفته و در اغلب استانها نیز شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان با ساختاری مشخص و منسجم ایجاد گردیده و در مرحله ساماندهی و برنامه ریزی تشکیلاتی و ستادی قرار دارند.

در آیین نامه تشکیل شورای عالی سیاستگذاری، هدف از تشکیل این شورا را وحدت و انسجام همه نیروهای اصلاح طلب و تحول خواه به منظور شرکت یکپارچه، متحد، منسجم و موثر در رقابتهای انتخاباتی بر پایه عقلانیت، اخلاق، آزادی، مدارا، قانون گرایی، آرامش، گفتگو، مشارکت، شایسته گزینی و ترجیع منافع ملی بر منافع گروهی و منافع گروهی بر منافع شخصی دانسته است. و برای رسیدن به این هدف چهارچوب مدیریتی به انتخاب خود اعضاء متشکل از یک رییس و دو نایب رییس و یک منشی تعیین کرده و کارگروهایی نیز برای پیشبرد بهتر اهداف تشکیلات پیش بینی شده است.

 

ترکیب شورای اصلاح طلبان استانها متشکل از افراد حقوقی ( دبیران استانی احزاب ) و افراد حقیقی با هدف بسترسازی برای به کارگیری ظرفیت حداکثری اصلاح طلبان استان و تقویت مشارکت سیاسی از فعالان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی موثر، متنفذ و مقبول استان به تعداد تعیین شده تشکیل می گردد. که وظایف آن اجرای سیاست های شورای عالی سیاستگذاری و هماهنگی بین اصلاح طلبان، پیگیری و نظارت بر تعیین لیست انتخاباتی و تلاش برای حضور و مشارکت مردم در انتخابات و حمایت از کاندیداهای شورای شهر و رسیدگی به مشکلات داخلی و حل و فصل آن است.

 

احزاب و گروه های ٢۴ گانه عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان کشور :

در این فهرست ۱۸ حزب سیاسی در استان بوشهر دفتر دارند، لذا در ادامه نام دبیران کل و دبیران استانی هرکدام از این ۱۸ تشکل را باهم خواهیم خواند. ۶ حزب سیاسی اصلاح طلب نیز فقط با عنوان کلی در ادامه آمده است.

١- حزب اعتماد ملی (دبیرکل: مهدی کروبی) (دبیر استان بوشهر: مرتضی سراجی)

٢- مجمع نیروهای خط امام   ( دبیرکل: سید هادی خامنه ای)   (دبیر استان بوشهر: حسن لاوری)

٣- انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران (دبیرکل: محمدرضا ظفرقندی)   (دبیر استان بوشهر: سیدسجاد اقبالی)

۴- حزب همبستگی ایران اسلامی (دبیرکل: علی اصغر احمدی)   (دبیر استان بوشهر: ماشااله حیدرزاده)

۵- خانه کارگرجمهوری اسلامی ایران   (دبیرکل: علیرضا محجوب)   (دبیر استان بوشهر: اسماعیل دشمن زیاری)

۶- انجمن اسلامی معلمان ایران   (دبیرکل: سید عبدالرزاق موسوی)     (دبیر استان بوشهر: قدرت رحیمی)

٧- انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها   (دبیرکل: محمود صادقی)   (دبیر استان بوشهر: ابراهیم حیدری)

٨- حزب کارگزاران سازندگی   (دبیرکل: غلامحسین کرباسچی)     (دبیر استان بوشهر: سیروس بنه گزی)

٩- مجمع فرهنگیان ایران اسلامی (دبیرکل: فرج کمیجانی)     (دبیر استان بوشهر: حسین بختیاری آزاد)

١٠- حزب اسلامی کار (دبیرکل: حسین کمالی)   (دبیر استان بوشهر: اسماعیل یاسینی)

١١- جمعیت زنان مسلمان نواندیش ایران   (دبیرکل: فاطمه راکعی)     (دبیر استان بوشهر: مهدیه امیری)

١٢- حزب ندای ایرانیان   (دبیرکل: مجید فراهانی)     (دبیر استان بوشهر: عباس برزگرزاده)

١٣- سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی   ( دبیرکل: مهدی مقدری)   (دبیر استان بوشهر: اکبر صابری)

١۴- حزب ارادت ملت ایران (حاما)     (دبیرکل: احمد حکیمی پور)   (دبیر استان بوشهر: محمدحسین بکمی)

١۵- انجمن اسلامی مهندسان ایران     (دبیرکل: علی محمد غریبانی)   (دبیر استان بوشهر: محمدباقر عباسی سملی)

١۶- حزب اتحاد ملت ایران اسلامی (دبیرکل: علی شکوری راد) (دبیر استان بوشهر: رضا معتمد)

١٧- حزب مردمسالاری      (دبیرکل: مصطفی کواکبیان)     (دبیر استان بوشهر: سیدحسین جعفری)

١٨- مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی (دبیرکل: رحمانقلی قلی زاده)     (دبیر استان بوشهر: علی پولادی ریشهری)

 

١٩- حزب جوانان ایران اسلامی

٢٠- انجمن روزنامه نگاران زن ایران (رزا)

٢١- مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

٢٢- نمایندگان ادوار مجلس

٢٣- مجمع ایثارگران ایران اسلامی

٢۴- مجمع زنان اصلاح طلب