- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

کوشش های زیست محیطی دیپلمات زن بوشهری در نشست های جهانی

به نقل از پایگاه خبری تحلیلی پیغام: در پنجمین نشست سالانه پلتفرم بین الدولی خدمات اکوسیستم هفدهم لغایت بیست و یکم اسفندماه سال ۱۳۹۵ در «بن» آلمان برگزار شد، دیپلمات زن بوشهری، یکی از مهم ترین چالش های زیست محیطی کشورمان را تشریح کرد.

این پلتفرم وابسته به برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (یونپ) است و تصمیمات و اسناد نهائی خود را جهت بررسی، تصویب و لازم الاجرا شدن به آن برنامه ارائه می کند. از این رو نمایندگان کشورها جهت گنجاندن مواضع و نظرات خود در اسناد پایانی اجلاس سالانه پلتفرم و متعاقباً اسناد یونپ، در قالب گروه های منطقه ای و یا به صورت ملی تلاش می کنند. جمهوری اسلامی ایران نیز با طرح مواضع خود در گروه آسیا و اقیانوسیه جهت جلب حمایت کشورهای همفکر و نیز به صورت ملی همواره نقشی فعال در طرح و پیگیری چالش خدمات اکوسیستمی که به واسطه فعالیت های توسعه ای مختل شده اند، ایفا می نماید.

از جمله این چالش ها پدیده گرد وغبار است که طی دو سال گذشته با همت و چانه زنی کارشناسان وزارت امور خارجه در مجامع بین المللی، در دستورکار اسناد بالادستی مانند برنامه عمل آدیس آبابا و موضوع اسناد بین المللی از جمله قطعنامه مجمع عمومی هفتادم سازمان ملل متحد و قطعنامه اجلاس هفتاد و دوم کمیسین اقتصادی و اجتماعی ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) قرار گرفته است.

در همین ارتباط، با پیگیری نمایندگان جمهری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد  برنامه های تابعه آن، دبیرکل وقت سازمان ملل متحد، یونپ را موظف به تهیه گزارش ارزیابی جهانی از پدیده گردوغبار نمود. نکته جالب نشست آلمان حضور یک دیپلمات زن هم استانی و سخنرانی او در این نشست بود.

نجمه قائدی زاده، دیپلمات هم استانی که کارشناس ارشد علوم سیاسی و از کارکنان وزات خارجه جمهوری اسلامی است، تاکنون چند بار به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در این نشست های بین المللی حضور یافته و به ارائه گزارش یا سخنرانی پرداخته است.

او که سابقه حضور در مذاکرات جلسات مجمع عمومی هفتادم سازمان ملل و همچنین اجلاس هفتاد و دوم «اسکاپ» را دارد که منتهی به تصویب قطعنامه های مقابله با گردغبار گردید.

وی در اجلاس سالانه پلتفرم بین الدولی خدمات اکوسیستم، با توضیح وضعیت بحرانی ناشی از خشک شدن تالاب هایی که بعنوان بیوفیلتری عظیم طی سال های بسیار از ورود گردوغبار به کشور جلوگیری می کرده است، با نام بردن از تالاب هورالعظیم در جنوب ایران که به دلیل خشکسالی و عدم مدیریت پایدار زمین و منابع آب، به لکه آبی کوچک تبدیل شده و زیست بوم و گونه های گیاهی و جانوری آن که زمانی غنی و کنترل کننده گردغبار بود، تخریب گشته، گردوغبار ناشی از آن را چالشی فراملی توصیف کرد که با مرکزیت در خارج از کشور و همسایه های غربی و جنوبی، زندگی شهروندان ایرانی در استان های جنوبی را به وضعیتی بحرانی و به مسئله مرگ و زندگی کشانده، مقابله با آن را مانند آنچه در دریاچه ارومیه اتفاق افتاد، نیازمند عزمی فراملی و همکاری های بین المللی دانست.