- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

اقتصاد ما: تاملاتی بر مساله اشتغال در استان بوشهر؛ مقاله ای از جواد جوکار

اقتصاد ما

تاملاتی بر مساله اشتغال و پویایی اقتصادی استان بوشهر

جواد جوکار

 

یکی از چالش های بسیار مهمی که اقتصاد ایران با آن دست به گریبان است موضوع و مساله اشتغال و پویایی اقتصادی است که به یک فاجعه ملی تبدیل شده و مانند یک سونامی، حرکت خود را آغاز نموده و بحران ها و فاجعه های بعدی را نیز به ارمغان خواهد آورد. و این سونامی که حرکت خود را آغاز نموده، به طور ویژه مربوط به دولت خاصی نبوده و بلکه خروجی عملکرد تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان، درگذشته و اکنون می باشد و این مشکل، وقتی صد چندان می شود که ملت ما دچار یک بی تفاوتی هدفمند شده، بی تفاوتی که تبدیل به یک خرد جمعی شده و هر روز این جمله را با خود تکرار می کنند که “کلاهت را محکم بچسب، باد نبرد” کلاهی که سالیان درازیست باد آن را با خود برده است!

این تفکر و خرد جمعی با جامعه ای که در اندیشه خلق تمدنی متفاوت و جهانشمول است! که هم دنیا و هم آخرت مردمان را به سامان نموده و به سرمنزل مقصود برساند، چندان تناسبی ندارد. ماجرای ما، ماجرای شخصی است که شیر به دنبالش افتاده و قصد خوردن او را دارد ولی او به جای انجام واکنش مناسب و در زمان مناسب، چشم خود را بر روی شیر خشمگین می بند و تصور می کند که با اینکار می تواند از خطر بگریزد.

دوره جزیره ای یا قبیله ای زندگی کردن تمام شده است و باید با دنیا تعامل داشته باشیم و نمی توان به صرف اینکه ممکن است در نتیجه این تعامل با دنیا، آسیبی به ما برسد، دور خودمان دیوارهایی بکشیم و با دنیا قطع رابطه نماییم

آنچه روشن و آشکار است این است که اندیشه غالب جهانی، مسیر خودش را      می رود و تغییر مسیر این اندیشه، از عهده یک کشور که خودش با چالشهای بسیاری مواجه است کاریست محال و غیرممکن و نتیجه ای جز تنبیه های گوناگون سیاسی و اقتصادی و … چیز دگیری، برای ما ارمغان نخواهد آورد.

 

وقتی که شرایط جغرافیایی و قابلیت های استان بوشهر را بررسی می کنیم می بینیم که گوشه به گوشه آن، به طور بالقوه می تواند شرایط را برای فعالیتهای صنعتی، کشاورزی و جذب توریسم و … فراهم نمایید، فرصت هایی هستند که به تهدید های خیلی جدی تبدیل شده اند.

بنابراین با وجود موانع و مشکل های گوناگون، چهار مورد زیر برای رفع مشکل اشتغال جوانان، پیشنهاد می گردد.

  1. تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان مستقیم و غیر مستقیم! بخواهند و تلاش نمایند تا با دنیا تعامل داشته باشیم تا زمینه جذب سرمایه های خارجی فراهم گردد
  2. تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان مستقیم و غیر مستقیم! لجبازی های هدفمند خود را به کناری گذاشته و تلاش نمایند و منافع جامعه، فدای منافع افرادی معدود، نگردد.
  3. تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان مستقیم و غیر مستقیم! جزیره ای عمل نکنند و تلاش نمایند تا رشد و در ادامه آن، توسعه، به شکل متوازنی در ایران ما گسترش یابد
  4. همه ما باید دست به دست هم دهیم و از این بی تفاوتی ها نسبت به خود و محیط پیرامون، دست برداریم و مطالبه گری را در وجودمان، زنده و تقویت نماییم.