- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه برتراند راسل؛ مقاله ای از هنگامه مصدق زاده

اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه برتراند راسل

هنگامه مصدق زاده

دکتری فلسفه تعلیم و تربیت

 

نحوه نگرش ما به تعلیم و تربیت ارتباط مستقیمی با نحوه تلقی ما از طبیعت انسان دارد. این بدان معنا است که به تناسب چگونگی تلقی ما از طبیعت آدمی، مکتب تربیت ما نیز متفاوت خواهد بود. (میرزامحمدی و همکاران، ۱۳۹۱، ۱۱۸) از دیدگاه راسل درباره طبیعت انسان سه نظریه اساسی وجود دارد: نظریه نخست؛ طبیعت انسان طبیعتی گناه آلود است و برای رشد و تربیت باید از تنبیه استفاده شود. نظریه دوم؛ انسان دارای سرشتی نیک است و فاسد شدن او معلول عامل محیطی و اطرافیان است. نظریه سوم؛ طبیعت آدمی در واقع نه نیک است و نه بد، بلکه از طریق تأثیر پذیرفتن از محیط، عادات خوب یا بد در آن ظاهر می شوند. از نظر راسل طبیعت آدمی ماده ی خامی است که از طریق تعلیم و تربیت شکل می پذیرد. از دیدگاه او تعلیم و تربیت بنا کننده زندگی مطلوب و کلید جهان نو است. زیرا چگونگی جهان ما در گرو چگونگی شخصیت ما و این خود، وابسته به چگونگی تربیت است. راسل در مقاله ای با عنوان جایگاه علم در تعلیم و تربیت لیبرال می نویسد: تا کنون تعلیم و تربیت به دو معنا به کار رفته اند: الف. در معنای وسیع تر، تعلیم و تربیت، نه تنها شامل آن چه ما از طریق آموزش فرا می گیریم بلکه شامل همه آن چه از طریق تجربه شخصی حاصل می کنیم نیز می شود.

ب. در معنای محدودتر تعلیم و تربیت عبارت است از این که آن چه به آموزش محدود شده و اطلاعاتی مشخص درباره موضوع های مختلف که در زندگی مفیدند به شخص انتقال داده می شود. راسل در تحلیل این دو معنا بیان می کند که نوع نخست از تعلیم و تربیت با وجود اهمیت خاص خود، مد نظر او نیست؛ از سوی دیگر درباره ی معنای دوم، معتقد است که آموزش و تحصیل به خودی خود به تربیت مطلوب و مورد نظر او منجر نمی شود. راسل در آثار و مقالات دیگر خود، تعابیری مختلف را درباره تعلیم و تربیت آرمانی خویش به کار می برد؛ اما هرگز تعریفی جامع و مانع از آن ارائه نمی دهد؛ با وجود این می توان به این سخن راسل اکتفا کرد که تعلیم و تربیت، آن گونه که مد نظر من است شاید شکل گیری از طریق آموزش به وسیله عادات ذهنی معین و نگرشی خاص درباره ی زندگی تعریف شود.

 

اهداف تعلیم و تربیت

راسل معتقد است که وجود اهداف متعددی در حوزه ی فردی و اجتماعی، در زمینه ی تعلیم و تربیت ضروری می باشند.

اهدافی که در حوزه ی فردی تحقق خواهند یافت عبارتند از:

تعلیم و تربیت مانند هر مقوله دیگری غایت یا غایاتی دارد. از دیدگاه راسل در پس این پرسش که هدف از تعلیم و تربیت چیست؟ پاسخ های بسیاری قرار گرفته اند که می توان به طور تقریبی همه آن ها را در سه نظریه خلاصه کرد:

نظریه نخست: غایت تعلیم و تربیت، فراهم کردن فرصت هایی برای رشد و رفع تأثیرهای بازدارنده است؛ تئوری دوم: غایت تعلیم و تربیت، تربیت فرد و گسترش توانایی های فردی است البته تا آنجا که امکان پذیر است و تئوری سوم: غایت تعلیم و تربیت، بیشتر در خصوص جامعه و تربیت شهروندان خوب مطرح می شود. در گزینش میان این سه نظریه راسل معتقد است که یک نظام صحیح تربیتی در یک مقیاس وسیع، مبتنی بر پذیرش یک تناسب مناسب میان این سه نظریه است و هیچ یک از این سه نظریه به تنهایی کافی نخواهند بود.