- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

وضعیت اصلاح طلبان؛ مقاله ای از غلامرضا خیاط

وضعیت اصلاح طلبان 

غلامرضا خیاط

 

 
همگان براین نکته واقفند که هر جریانی لازم است به ارزیابی درونی خود بپردازد. نقاط ضعف و قوت خود را بشناسد و تا آنجا که می تواند در جهت بهبود و تقویت وضع خویش همت بگمارد و تلاش کند. اصلاح طلبان باید نقاط ضعف خود را مورد ارزیابی قرار دهند و برای رفع آن راهکار پیدا کنند. اصلاحات را باید از خود آغاز کنیم.
خرداد ۷۶ بحث اصلاحات سیاسی، جامعه مدنی و توسعه سیاسی، گفتمان اصلی اصلاح طلبان بود. اصلاح طلبان پیروزی چشمگیری بدست آوردند اما در بین راه با موانعی برخوردند که در حوصله ی این مقال نیست. دهه ۹۰ اصلاح طلبان حرکات آرام تری نسبت به گذشته آغاز کردند. چونکه در سال ۸۴ تندرویهایی ازسوی بعضی اصلاح طلبان صورت گرفت و آنان از آیت الله رفسنجانی فاصله گرفتتد و پیروزی احمدی نژاد را مسبب شدند . در عرصه سیاست باید از وجه عقلانی برخوردار بود و جنبه های غریزی را تا حدود قابل توجهی کنترل کرد. اصلاح طلبان برای پیروزی در خرداد ۹۲ محتاج حمایت آیت الله شدند. فضای خوبی در کشور بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ شکل گرفت و نیز  تا به کنون حفظ شده  و امیدی که  با تدبیر در مردم بوجود آمد نعمت بسیار بزرگی نیز هست. وظیفه مسوولان و بویژه دولتمردان این است که آن نگه دارند . مردم سالاری شعار همیشگی اصلاح طلبان بوده است اصلاح طلبان می بایست به سمت رویکرد حزبی بروند که مقدمه آن هم داشتن احزاب فراگیر فعالیتهای جبهه ای است اما باز در انتخابات مجلس دهم ردپایی از احزاب حتا  نبود و این افراد یا فرد بود که موجبات پیروزی یک لیست را ایجاد کرد و لیست پیروز شد نه حزب . اگر پرسش جدی که اینجا مطرح شود اینست احزاب چه خدمات سیاسی تولید کرده اند؟
طی دو دهه بعد از دوم خرداد در اثر شرایط و حوادث پدیدار شده در جامعه یک ذهنیتی در افکار عمومی شکل گرفته است که اعتدال می تواند مثمرثمرباشد. ذات اصلاح طلبی با اعتدال همراه است و اداره کشور هم جز با روش و منش اعتدالی امکان پذیر نیست. در گذشته دیدیم افراط گری و رواج بی اخلاقی و تهمت زدن چه برسر کشور اورد . روش و منش اصلاح طلبان باید این باشد که هیچ گاه تسلیم تندروها نشود و با منش اعتدالی که جوهر اصلی اصلاح طلبان هست رفتار کنند . اصلاح طلبان وضعیت نرمالی دارند مهمترین راهبردشان حضور حداکثری مردم در انتخابات پیش رو باشد. چونکه مهمترین رقیب آقای روحانی کاندیدای بلاشک اصلاح طلبان مشارکت میباشد اصلاح طلبان این سرمایه اجتماعی و مشارکت حداکثری مردم را اصلی ترین دغدغه اشان بدانند و سرمایه اجتماعی را ارتقا دهند. همه اصلاح طلبان پشت سر یک کاندیدا باشند و از ارایه گزینه ها یا کاندیداهای پوششی اجتناب کنند چونکه رد صلاحیت آقای روحانی خیالی خام بیش نیست و استراتژی ناکارآمد و تصوری باطل بوده و ناکام خواهد ماند.  اصلاح طلبان در مجلس دهم پیروز انتخابات شدند و رقیب اصلاح طلبان مصمم است نگذارد پیروزی انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و مجلس ۹۴ در ریاست جمهوری ۹۶ اتفاق بیفتد پس جریان اصلاحات و اصلاح طلبان باید تلاش کنند که به همگرایی دیگری دست پیدا کنند . اصلاح طلبان به اسلام و ایران و امام و رهبری و قانون اساسی اعتقاد دارند اهل تعامل و گفتگو هستند ارتباط با رهبر انقلاب را بیشتر کنند تا افرادی کمی که وجود دارند و همیشه در اقلیت هستند که مانع رساندن نظرات اصلاح طلبان به رهبری هستند به انزوا روند تا مانع انتقال و یا تحریف دیدگاه اصلاح طلبان نشوند . چونکه اعتقادات اصلاح طلبان از آنان اگر بیشتر نباشد کمتر نیست.
انتخاب آقای روحانی که اصلاح طلب نبود اما کاندیدای اصلاح طلبان شد یک بازنگری بود. اصلاح طلبان به نتیجه رسیدند و از نامزدی حمایت کردند که میتوانست به انان کمک کند هرچند که از گفتمان گفتگوی تمدنها و جامعه مدنی و آزادی مطبوعات و توسعه سیاسی که به تعبیر یک اصلاح طلب خوشنام این گفتمانها در عرش بود به موضوع حقوق و دستمزد و مزایای بر فرش رسیدیم باز هم اصلاح طلبان برای برابری و قانون و تاکید برآن از گفتمان اصلی آنان در اردیبهشت ۹۶ خواهد بود تاکید بر مبارزه با فساد و تنش زدایی و پرهیز از هرگونه افراط گری و همچنین آزادیهای اجتماعی و حفظ کرامت انسانی و بهبود شرایط کشور و رفاه بیشتر مردم .