- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

ما به خرداد پر از خاطره عادت داریم؛ حضور ایران در جام جهانی فوتبال۲۰۱۸

پنجمین حضور در جام‌جهانی با سومین صعود خردادی
ما به خرداد پر از خاطره عادت داریم
 

گروه ورزش، سجاد فیروزی: «خرداد» هنوز برای اتفاقات اجتماعی و فوتبالی ایران سرنوشت‌ساز است؛ بعد از اینکه تیم ملی ایران دو بار جواز حضور در جام جهانی را در همین ماه چشیده بود، شب گذشته در ورزشگاه «آزادی» برای سومین بار در این ماه، ملی‌پوشان کشورمان بلیت حضورشان در جام جهانی را «اوکی» کردند. شاگردان کی‌روش که در هشتمین بازی مرحله انتخابی جام جهانی به مصاف ازبکستان رفته بودند در یک‌بازی منطقی با نتیجه ٢ برصفر رقیب را از پیش رو برداشتند تا برای پنجمین‌بار در تاریخ راهی جام جهانی شوند. سردار آزمون در نیمه نخست و مهدی طارمی در نیمه دوم، گل‌های ایران را زدند تا رکورد خارق‌العاده تیم ملی پابرجا بماند و ایران بدون گل خورده راهی جام جهانی شوند؛ ایران تا بدین جای رقابت‌ها در هشت بازی مرحله انتخابی هیچ گلی نخورده‌ تا از این حیث رکورددار شود و برترین تیمی لقب بگیرد که توانسته راهی جام جهانی شود. از همه مهم‌تر اما صعود بی‌چون و چرای ایران به جام جهانی است؛ پس از سال‌ها «اما و اگر»، تیم ملی فوتبال کشورمان با اقتداری مثال زدنی راهی جام جهانی شد: هشت بازی و کسب ٢٠ امتیاز. این نتایج باعث شد تا در فاصله دو بازی مانده به پایان رقابت‌های مرحله انتخابی صعود ایران قبل از تیم‌هایی مثل کره‌جنوبی و همین ازبکستان قطعی شود. نکته دیگر اینکه ایران اولین تیم آسیایی است که به جام جهانی ٢٠١٨ روسیه می‌رسد و در مجموع هم دومین تیمی است که صعودش به جام جهانی را قطعی می‌کند.پیش از این فقط برزیل بود که توانسته بود از طریق انجام بازی‌های انتخابی راهی جام جهانی شود.

شماره بیستی که می‌درخشد
ستاره ایران در بازی شب گذشته سردار آزمون بود؛ جوان اول خط حمله تیم ملی که دوباره پایش به گل باز شد؛ سردار با گلی که در دیدار دیشب زد در مجموع نوزدهمین گلش با پیراهن ملی را زد تا آمار گلزنی‌اش را بهبود ببخشد. او در ٢۶ بازی ملی ١٩ گله شده و حالا آمار ٠,٧ گل زده در هر بازی را دارد. بازی خوب او در انتها هم برایش پاداش فردی در پی داشت و به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. ضمن اینکه سردار با همین گل نوزدهمش در مجموع هم به عنوان پنجمین گلزن برتر تاریخ تیم ملی معرفی شود. البته نباید از درخشش و تأثیر مهدی طارمی مهاجم بوشهری تیم ملی هم غافل شد؛ او که بدون تردید نقش بسزایی در صعود ایران به جام جهانی داشته برای سومین بازی متوالی یکی از مؤثرترین بازیکنان نشان داد. طارمی که در دو دیدار قبلی مقابل چین و قطر گل‌های سه‌امتیازی ایران را زده بود شب گذشته هم نقشش را عالی ایفا کرد؛ اوابتدا یک پنالتی برای تیم ملی گرفت که مسعود شجاعی به هدرش داد و بعد هم که گل دوم ایران را با حرکتی فوق‌العاده زد. گل او سومین گلش در سه بازی اخیر ملی‌اش بود تا نشان دهد رفته رفته او تبدیل به مهاجم کاملی برای تیم ملی ایران می‌شود.
سد دفاعی
صعود ایران به جام جهانی مدیون سدی است که «تاکتیک» کی‌روش جلوی دروازه تیم ملی ایران کشیده است؛ خط دفاعی ایران در این مرحله انتخابی جام جهانی درخششی فوق‌العاده داشته و هنوز دروازه ایران در راه صعود به جام جهانی باز نشده است. این به آن معنی است که دستورات کی‌روش در این زمینه نه‌تنها کارساز بلکه راهگشای صعود به جام جهانی بوده است. ایران فعلا هشت بازی است که کلین شیت می‌کند و نزدیک به ٧٢٠ دقیقه ست که فقط در این رقابت‌ها گل نخورده و در مجموع با احتساب بازی‌های قبلی ١٠١٨ دقیقه هم است که دروازه اش باز نشده است.
پادشاه آسیا
اقتدار صعود ایران به جام جهانی وقتی پررنگ‌تر می‌شود که آمارهای بی‌نظیری از گوشه و کنار این صعود برجسته می‌شود؛ تیم ملی کشورمان چهار سال و ٢٢ روز است که برابر تیم‌های آسیایی بازنده نبوده؛ آخرین تیم آسیایی که ایران را شکست داده بود عمان بود که ٣ بریک موفق شد ملی پوشان کشورمان را ببرد. نکته دیگر اینکه در راه رسیدن به جام جهانی ایران در مجموع ١٩ بازی است که شکستی نداشته و این نشان می‌دهد که کارهای کی‌روش در تیم ملی با برنامه بوده است.
و سرانجام کی‌روش
نمی شود از صعود مقتدرانه ایران به جام جهانی صحبت کرد و نقش کی‌روش را نادیده گرفت؛ سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال کشورمان از زمامی که زمام امور را به دست گرفته «ذهنیت برنده بودن» را به بازیکنان تیم ملی انتقال داد و رفته رفته دژی مستحکم در آسیا ساخت؛ کی‌روش رکورد فوق العاده‌ای در تیم ملی ایران دارد و حالا اولین مربی تاریخ ایران است که توانسته دوبار تیم ملی را به جام جهانی برساند. این مربی البته در مجموع برای چهارمین بار است که خودش هم به جام جهانی می‌رود؛ او پیش‌تر آفریقای جنوبی، پرتغال و ایران را به جام جهانی رسانده بود و حالا هم که دوباره موفق شده با ملی‌پوشان کشورمان به جام جهانی برسد. کی‌روش حالا دو بازی تشریفاتی دیگر هم پیش رو دارد که می‌تواند با میدان دادن به جوان‌های ایران هنوز ترکیب ایده‌آل‌تری برای جام جهانی پیش‌رو بیابد. ایران در بازی بعدی اش که روز ٩ شهریور برگزار می‌شود باید به مصاف کره برود و بعد در آخرین دیدار هم میزبان سوریه در ورزشگاه آزادی خواهد بود.

آزمون: تیم ملی مانند یک مشت گره‌شده است

سردار آزمون، زننده یکی از دو گل ایران مقابل ازبکستان که منجر به صعود تیم ملی به جام جهانی روسیه شد، گفت: به همه مردم ایران تبریک می‌گویم. ما یکدل بودیم. همه پشت هم و همه از هم حمایت کردیم و مانند مشت گره‌شده‌ای بودیم و این موجب موفقیت تیم ملی شد. او درباره حضور بازیکنان جوان در ترکیب تیم ملی گفت: ما بازیکنان جوان زیادی داریم؛ ولی همه آنها بااستعداد هستند. یکی از نشانه‌های آن هم این است که هیچ گلی در رقابت‌های انتخابی دریافت نکردیم و این کیفیت بالای ما را نشان می‌دهد. به نظر من باید از کادر فنی، همچنان حمایت شود.

تاج: کی‌روش در جام ‌جهانی هم سرمربی ایران است
رئیس فدراسیون فوتبال پس از صعود تیم ملی به جام جهانی از رسانه‌ها تشکر کرد. به گزارش تسنیم، مهدی تاج پس از پیروزی ٢ بر صفر تیم ملی کشورمان مقابل ازبکستان و صعود این تیم به جام جهانی، گفت: از رسانه‌ها تشکر می‌کنم، چه از آنهایی که از ما حمایت کردند و چه آنهایی که انتقاد کردند. از همه تشکر می‌کنم، خیلی خوب بود. کی‌روش در جام جهانی سرمربی تیم ملی خوادهد بود. تیم ملی ایران پتانسیل زیادی دارد که در این مسابقات هم به موفقیت برسد. برای این مسابقات برنامه‌ریزی خواهیم کرد. خیلی خوشحالم که به جام جهانی صعود کردیم.