- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

سند آمایش سرزمین استان بوشهر کجاست؛ گزارش اختصاصی هامون ایران در باب آمایش سرزمین

سند آمایش سرزمین استان بوشهر کجاست؟!

گزارش هامون ایران درباب سرنوشت برنامه آمایش سرزمین استان بوشهر

دوهفته نامه آوای هامون و وبسایت هامون ایران در طول دو سال گذشته با انتشار بیش از ۱۰ مقاله درباب توسعه پایدار و ضرورت تدوین سند آمایش سرزمینی استان بوشهر، بارها این مساله را تاکید کرده و بر اهمیت آن در زمینه های متعدد اشاره رفته است. از دو سال پیش که شرکت مشاور برای تدوین و تنظیم این سند انتخاب شد (اینکه چه معیارهایی برای این انتخاب موجود بوده؟!) و تلاشهایی مبنی بر ایجاد ارتباط با نخبگان و متخصصین با کارگروه تدوین سند آمایش سرزمینی استان بوشهر انجام شد تا به اکنون، جلسات متعددی برگزار گردید و گردهمایی ها و سمینارهایی هم راه افتاد که وبسایت هامون ایران در اغلب این نشست ها حضور داشته است، اما آن چه که باید به عنوان حاصل کار در قالب سند نهایی آمایش سرزمینی، پس از دو سال صرف وقت زیاد و هزینه هنگفت، به حوزه عمومی و سازمانهای دولتی و غیردولتی عرضه شود، چیزی در دست نیست و خبری هم از پایان طرح به گوش نرسیده است که اگر رسیده بود باید این سند راهبردی توسعه پایدار در شورای برنامه ریزی استان بوشهر مصوب می شد و ابلاغ می گردید.

امروزه، به دلیل وجود بحرانهای محیط زیستی حاصل از استفاده غیرمنطقی و تبدیل زمین، ارزیابی توان بوم شناختی و آمایش کاربری ها در سرزمین، قبل از اجرای پروژه های توسعه ای، امری ضروری است. ازهمین رو باید توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان توسعه را به این مساله مهم جلب نمود که پیش از هر اقدامی، باید به مطالعه کالبدی / فضایی مکان توسعه بپردازند. سند راهبردی آمایش سرزمین از طریق حفاظت کاربری های پایدار اراضی، افزایش بهره وری، کارایی و بازده اقتصادی، گسترش عدالت اجتماعی، رفع فقر و محرومیت، برقراری تعادل و توازن در برخورداری از سطح معقول توسعه و رفاه در تمام مناطق جغرافیایی و حوضه های آبی، ایجاد و تحکیم پیوندهای اقتصادی درون و برون منطقه ای، و هماهنگ سازی تاثیرات فضائی – زمانی سیاستهای بخشی / استانی / منطقه ای و ملی به گونه ای عمل می کند که در نهایت به توسعه پایدار و پایداری سرزمین دست یابد. این همان ضرورت هایی هست که برای آینده نگری درباب چیستی و چگونگی حیات و زیستن در اقلیم استان بوشهر خود را در قالب این سند نمایان می سازد و هر ساختار و نظام حاکمیتی را به سمت بهره بردن از این امکان شناختی و معرفت شناسانه رهنمون می شود.

مفهوم آمایش سرزمین در برگیرنده تنظیم روابط بین سه عنصر اساسی انسان، فضای جغرافیایی و فعالیتهای انسان در این فضا به منظور استفاده مطلوب از جمیع امکانات می باشد.

استان بوشهر به دلیل وضعیت خاصی که در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی، وسعت سواحل و ظرفیتهایی متعدد و متنوع توسعه ای در سراسر کشور دارد، ناگزیر است که اقدام به تدوین و تصویب برنامه آمایش سرزمینی خود کند و ازهمین رو توجه و حساسیت بسیار زیادی در این حوزه باید وجود داشته باشد تا بتوان مبتنی بر آن عرصه عمومی و نهادهای مدنی را در این مطالعات نقشی موثر ایفا نمایند. تشکلهای غیردولتی و رسانه ها در فرآیند این مطالعات می توانند بهترین یاریگر و هم اندیش باشند و ازهمین رو به ناگریز باید با آنها در ارتباط تنگاتنگ بود.

وبسایت هامون ایران به جهت اهمیت وجود یک سند بالادستی و یک نقشه راه مدون و مشخص برای مسیر توسعه پایدار در استان بوشهر، همواره پیگیر نسخه نهایی سند آمایش سرزمین استان بوده است. شوربختانه عدم وجود این سند در طول این سالها باعث آسیبهای جبران ناپذیری به اعتماد اجتماعی، سرمایه فرهنگی، عدالت اقتصادی، پایداری زیست محیطی و توسعه متوازن استان بوشهر شده است. مسئولان حوزه توسعه پایدار و برنامه ریزی استان بوشهر باید پاسخگو باشند که چرا سند آمایش سرزمینی استان بوشهر به مرحله نهایی تصویب و ابلاغ نرسیده است؟!

مطالب و مقالات مرتبط با سند آمایش سرزمین استان بوشهر، منتشرشده در وبسایت هامون ایران:

 

۱- مفهوم توسعه پایدار با استان بوشهر چه نسبتی دارد؟

http://www.hamooniran.ir/item/8014

 

۲- صورتک توسعه؛ نگاهی به صنعت در مفهوم اجتماعی آن

http://www.hamooniran.ir/item/9029

 

۳- از تفکر تقلیل گرا تا منطق فازی؛درباره آمایش سرزمینی

http://www.hamooniran.ir/item/8251

 

۴- توسعه فضایی استان بوشهر

http://www.hamooniran.ir/item/9036

 

۵- اولویت مفهوم توسعه پایدار بر دیگر مفاهیم

http://www.hamooniran.ir/item/2722

 

۶- آمایش سرزمین و توسعه پایدار

http://www.hamooniran.ir/item/9026

 

۷- درنگی بر توسعه و کژکارکردهای ناشی از خلط مفاهیم با آن در استان بوشهر

http://www.hamooniran.ir/item/9039

 

۸- بهار خاموش: تاملاتی بر محیط زیست و سرمایه گذاری

http://www.hamooniran.ir/item/8706

 

۹- آموزش به زنان برای یک آینده پایدار

http://www.hamooniran.ir/item/8416

 

۱۰- آیا نگرانی‌های محیط‌ زیستی، کشور را از توسعه در دوران پساتحریم دور نگه می‌دارد؟

http://www.hamooniran.ir/item/9033