- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

پایان سال ۹۶؛ ارائه نهایی برنامه آمایش سرزمین استان بوشهر؛ گفتگو با دکتر احمدیان

پایان سال ۹۶؛ ارائه نهایی برنامه آمایش سرزمین استان بوشهر

گفتگوی اختصاصی  وبسایت هامون ایران با دکتر رضا احمدیان؛

مشاور مآب و مدیر پروژه آمایش سرزمین استان بوشهر

وبسایت هامون ایران در راستای پیگیری وضعیت برنامه آمایش سرزمین استان بوشهر، پس از نگارش بیش از ده مقاله و یادداشت اختصاصی برای دوهفته نامه آوای هامون، گزارش مفصلی را هفته سوم تیرماه ۹۶ منتشر نمودیم و به روند بسیار کند اجرای این برنامه در استان بوشهر واکنش نشان دادیم، سپس مقاله ای اختصاصی از دکتر محمدامین قانعی راد را در وبسایت هامون ایران منتشر نمودیم و در ادامه پیگیری این برنامه، به گفتگو با دکتر رضا احمدیان؛ به عنوان مدیر پروژه برنامه آمایش سرزمین استان بوشهر پرداختیم که در ادامه این گفتگوی کوتاه را باهم خواهیم خواند. آنچه که مشخص است اسن هست که برای داشتن یک برنامه آمایش سرزمینی برای استان بوشهر باید منتظر دولت دوازدهم و احیانا مدیران جدید در استان بوشهر باشیم! پرسش اینجاست که تا چه میزان مدیران کلان استان در دولت یازدهم نسبت به داشتن سند راهبردی آمایش سرزمین برای استان بوشهر حساسیت داشته اند؟! و این حساسیت را در تصمیم سازی ها و سیاستگذاری های خود لحاظ نموده اند؟! این گفتگو را باهم می خوانیم:

هامون ایران: طرح پروژه آمایش سرزمین استان بوشهر از چه سالی آغاز شد؟ برآورد زمانی پایان طرح و ارائه سند نهایی طرح برای چه تاریخی بوده است؟

دکتر احمدیان:

برنامه آمایش استان بوشهر از سال ۱۳۹۴ ازطرف سازمان برنامه و بودجه استان به “مهندسین مشاور مآب” ابلاغ گردید برنامه زمان بندی اولیه این پروژه ۳۰ ماه درنظر گرفته شده است و برآورد می شود که با طی مراحل تصویب تا پایان سال جاری مطالعات آن به اتمام برسد.

هامون ایران: فرآیند انجام پروژه به چه صورت برنامه ریزی گردید؟ چه برنامه هایی و جلساتی طراحی و اجرا گردید؟

دکتر احمدیان:

فرآیند برنامه آمایش استان بوشهر که دارای شرح خدمات متفاوتی به نسبت سایر استانهای کشور است از سه مرحله زیر تشکیل شده است:

مرحله اول : تدوین سند راهبردی

مرحله دوم : تدوین طرح عملیاتی آمایش استان

مرحله سوم : پایش و ارزیابی برنامه آمایش استان

گزارشات تدوین شده در هر مرحله پس از هماهنگی اولیه با دستگاه های اجرایی متولی و اخذ نظرات ایشان براساس شرح خدمات تهیه شده و برای ارزیابی به ناظر طرح (دانشگاه خلیج فارس) تحویل می شود و پس از تایید گزارشات برای تصویب به مراجع دیگر (کارگروه آمایش استان و شورای برنامه ریزی استان) ارایه می شود.

هامون ایران: وضعیت نهایی پروژه طرح آمایش سرزمین استان بوشهر در حال حاضر چگونه است؟ آیا سند نهایی آمایش سرزمین تدوین و تنظیم شده است؟ آیا این سند به مدیران استان بوشهر تحویل داده شده است؟ درغیر اینصورت چه عواملی از برای این تاخیر از دیدگاه شما وجود دارد؟

دکتر احمدیان:

تاکنون مطالعات مرحله اول در قالب ویرایش اول و درخصوص برخی گزارشات در قالب ویرایش دوم ارسال شده است و در جلسات متعدد به نقد و نظر مدیران و ناظران محترم استان رسیده است.

درضمن تاکنون جلسات متعددی نیز در خصوص تدوین چشم انداز و اهداف استان با همراهی اندیشمندان و نخبگان استانی برگزار شده است. طبق برنامه تدوین شده مقرر شده است که پانلهای تخصصی برای اجماع سازی راهبردهای توسعه استان نیز در آینده نزدیک از طرف سازمان برنامه و بودجه استان برگزار شود.

لطفا رزومه ای از خود را پیوست این گفتگو بفرمایید.

سپاسگزارم

سوابق پژوهشی واجرایی : دکتر رضا احمدیان

تولد : ۱۳۴۵