- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

فعالیتهای انجمن مطالعات خانواده هزاره؛ در گفتگو با عالیه شکربیگی

شکربیگی تشریح کرد:

فعالیت‌های انجمن مطالعات خانواده هزاره

مدیر انجمن مطالعات خانواده هزاره گفت: با توجه به تحولات الگوهای زندگی خانوادگی و تغییرات نگرشی در زنان طبعاً در این دو حوزه حرکت خواهیم کرد و از همکاری با مراکز تحقیقاتی یا دانشگاهی در زمینه‌ها استقبال می‌کنیم.

دکتر عالیه شکربیگی، مدیر انجمن مطالعات خانواده هزاره در گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه، در رابطه با فعالیت‌های این انجمن گفت: ما بیش از سه سال به دنبال کسب مجوز انجمن مطالعات خانواده هزاره بودیم و تقریباً حدود ۶ ماه پیش موفق به اخذ مجوز شدیم و فعالیت‌های خود را آغاز کردیم. هسته مرکزی انجمن متشکل از یک گروه دانشگاهی است که همگی در حوزه خانواده دارای مطالعاتی هستند. انجمن مطالعات خانواده هزاره یک NGO است که به‌طور مستقل فعالیت می‌کند و هزینه‌های آن از فعالیت‌های تحقیقاتی تأمین می‌شود.

انعکاس واقعیت‌های اجتماعی در فعالیت‌های انجمن
او با اشاره به فعالیت‌های انجمن در حوزه مباحث تحقیقی، پژوهشی و آموزشی بیان داشت: کارگاه‌هایی در حوزه مباحث مختلف مرتبط با خانواده برگزار می‌کنیم. جدیدترین فعالیت ما که قرار است هفته آینده انجام شود، راه‌اندازی کارگاهی در خصوص ارزش‌های مؤثر بر انسجام و تحکیم خانواده است. قبل از آن هم در حوزه حاشیه‌نشینی و خودکشی تحقیقاتی انجام دادیم. متأسفانه حوزه زنان و خانواده با مشکلات زیادی روبه‌روست و آسیب‌های اجتماعی در حال زنانه‌شدن هستند؛ از این‌رو، واقعیت‌های اجتماعی در فعالیت‌های انجمن منعکس می‌شود.

فعالیت‌های آموزشی انجمن
مدیر انجمن مطالعات خانواده هزاره در ادامه گفت: انجمن در حیطه آموزشی هم فعالیت دارد مثلاً کارگاه‌هایی در حوزه خانواده‌درمانی و خشونت خانگی برگزار می‌کنیم و بعد از پایان دوره، از آن‌ها می‌خواهیم به‌صورت خانواده‌درمانی مباحث را پیش ببرند. ما مخاطبان متنوعی داریم و بسته به این‌که مخاطبان ما خانواده‌ها یا دانشجویان باشند، دوره‌های آموزشی مربوط به آن‌ها را برگزار می‌کنیم.

شکربیگی در خصوص تفاوت فعالیت‌های این انجمن با سایر مراکز تحقیقاتی حوزه زنان و خانواده اظهار داشت: سایر مراکز تحقیقاتی ممکن است رویکردهای کاربردی و عملیاتی هم داشته باشند اما انجمن مطالعات خانواده هزاره صرفاً یک انجمن علمی است و بیشترین تمرکز ما در حیطه آموزش و پژوهش است. تاکنون همکاری‌هایی نیز با انجمن‌های علمی دیگر مانند انجمن جامعه‌شناسی ایران و انجمن صیانت از حقوق زنان داشته‌ایم.

برنامه‌های آتی انجمن
او در خصوص برنامه‌های آتی انجمن گفت: با توجه به تحولات الگوهای زندگی خانوادگی و تغییرات نگرشی در زنان طبعاً در این دو حوزه حرکت خواهیم کرد و از همکاری با مراکز تحقیقاتی یا دانشگاهی در زمینه‌ها استقبال می‌کنیم. خروجی‌های این انجمن مطالعاتی می‌تواند در حوزه سیاست‌گذاری در سطوح کلان، میانه و خرد مؤثر باشد.