- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

گنجینه سکه های ارومیه در مجموعه کتابهای SNS در وین؛ اثری از داریوش اکبرزاده

چاپ گنجینه سکه های ارومیه (پیرانشهر) به عنوان یک جلد از مجموعه کتابهای SNS در وین

اثری از داریوش اکبرزاده

به گزارش وبسایت هامون ایران؛ داریوش اکبرزاده؛ نویسنده اول کتاب گفت: در سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) و هنگام ساخت یک پاسگاه مرزی در مرز ایران و عراق، ناگهان بیل لودر شماری ارزشمند از سکه های ساسانی را به بیرون کشید. اکبرزاده پس از دریافت این خبر به موزه ارومیه؛ محل نگهداری سکه ها رفت. این گنجینه ارزشمند شامل ۱۲۶۷ سکه مربوط به شاهان سده ششم میلادی (پایان روزگار ساسانی) است.

این گنجینه بزرگترین گنجینه شناخته شده خسرو دوم از یک محوطه مشخص در کنار سکه های ارزشمند خسرو اول و هرمز چهارم است.

مطالعه و پژوهش این کار بیش از شش سال به طول انجامیده است و برای نخستین بار پژوهشی از ایران در شمار کتابهای مرجع SNS  قرار می گیرد. مجموعه کم نظیر در جهان سکه شناسی و ایران شناسی. آزمایشات دقیق فنی به منظور شناخت ترکیبات شماری از سکه ها، پردازش های آماری دقیق از کمترین دلایل قرار گرفتن این کتاب در مجموعه SNS است.

نویسنده دوم این کتاب ؛ نیکولوس شیندل، سکه شناس سرشناس اتریشی است، هم چنین مقدمه این کار به وسیله پروفسور آلرام؛ معاون آکادمی علوم اتریش و سکه شناس نامدار و نیز خانم پرفسور ربکا گیزلن؛ دانشمند نامدار فرانسوی نوشته شده است. علاقمندان می توانند لینک زیر را برای اطلاعات بیشتر تعقیب کنند.

https://verlag.oeaw.ac.at/sylloge-numorum-sasanidarum-iran-a-late-sasanian-hoard-form-orumiyeh

 

داریوش اکبرزاده؛ دانشیار بین المللی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، زاده دشتستان است. در پیشینه علمی نامبرده مجموعه ای درخشان از کارهای بین المللی دیده می شود. اکبرزاده بیشتر به عنوان استاد میهمان در دانشگاه اوزاکا ژاپن، پکن چین، هان یانگ کره جنوبی، مرکز جهانی هندوستان، دانشگاه رزشوف لهستان و آکادمی علوم اتریش کار کرده است.

داریوش اکبرزاده تاکنون بیش از ۳۰ مقاله علمی در خارج از ایران به چاپ رسانده که بیش از دوازده مقاله آن در مجلات ایندکس دار جهانی (ISI and Scopus) به چاپ رسیده اند. هم چنین سوای کتاب فوق که اخیرا از سوی آکادمی علوم اتریش به عنوان یک کتاب مرجع به چاپ رسیده، ایشان ۱۴ کتاب دیگر نیز به چاپ رسانیده است. از شمار مهمترین کتابهای وی، شاهنامه و زبان پهلوی، گل مهرهای موزه خوی (مشترک)، توسط دانشگاه رم ایتالیا، کتاب کوش نامه (سئول کره جنوبی) و پیوندهای فرهنگی ایران و هند (زیر چاپ دهلی) است.

داریوش اکبرزاده دارای بیش از ۳۵ سخنرانی در دانشگاه های مختلف جهان در کارنامه علمی خود است. یکی از مهمترین برنامه های تحقیقاتی وی اثبات پیوندهای فرهنگی ایران و سیلا (کره) بر اساس مدارک جدید بوده است. فاز اول این برنامه که از سال ۲۰۰۸ شروع شده تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت و ایشان دارای تفاهم نامه رسمی تحقیقاتی با مراکز علمی کشور کره است.

داریوش اکبرزاده سردبیر مجله تازه تاسیس Antiquity  دانشگاه امیدکار هندوستان و عضو هیات تحریریه مجله جهانی ANABASIS  در دانشگاه رزشوف لهستان است.

داریوش اکبرزاده دارای سوابق آموزشی در دانشگاه های مختلف کشور از آزاد و دولتی است و تاکنون بیش از ۱۸ رساله کارشناسی ارشد و دکترا با ایشان گذرانیده شده است.

در پرونده اداری ایشان در سازمان متبوعش، مدیریت پژوهشکده زبان و گویش، معاونت پژوهشی موزه ملی و ریاست موزه ملی نیز دیده می شود.