- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

دلیل حذف رئیس سازمان محیط زیست در گفتگو با همدلی بررسی شد

دلیل حذف رئیس سازمان محیط زیست در گفتگو با همدلی بررسی شد

جریان تفکر سازه‌ای در ایران حذف ابتکار را رقم زد

 

همدلی | زینب رحیمی: کابینه دوازدهم به زودی معرفی می‌شود. در این روزها انتخاب مناسب‌ترین گزینه برای سمت حساس و کلیدی ریاست سازمان حفاظت محیط زیست یکی از دغدغه‌های جامعه محیط زیستی کشور است.
گمانه‌زنی‌ها در مورد ترک پردیسان از سوی معصومه ابتکار، نگرانی‌ها و دلهره‌ها را در مورد گزینه انتخابی حسن روحانی برای معاونت رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به اوج خود رسانده است.
نباید فراموش کنیم که وضعیت بحرانی محیط زیست طبیعی، دریایی و انسانی کشور فرصت آزمون و خطا برای انتخاب رئیس سازمان محیط زیست را از دولت دوازدهم گرفته و حسن روحانی باید بهترین گزینه‌اش برای تصدی‌گری بر محیط زیست کشور را رو کند.
اگرچه این روزها بیشترین صحبت‌ها بر سر روسای احتمالی محیط زیست و بررسی سوابق علمی، اجرایی و سیاسی آن‌ها است اما آنچه مورد غفلت واقع شده؛ علت کنار گذاشتن معصومه ابتکار از ریاست سازمان محیط زیست است. محمد درویش مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد دلیل کنار گذاشتن احتمالی معصومه ابتکار از ریاست سازمان حفاظت محیط زیست در کابینه دولت دوازدهم به همدلی می‌گوید: ابتکار جلوی برخی از طرح‌های بزرگ و پرسر و صدا مثل طرح بهشت‌آباد و طرح انتقال آب خزر را گرفت و از ساخت بیش از ۵۰ سد در کشور جلوگیری کرد همچنین او از فعالیت معدنی در منطقه بهرام گور ممانعت کرد، بنابراین معصومه ابتکار با این کارنامه چهره محبوبی در بین اغلب اعضای تیم اقتصادی آقای روحانی محسوب نمی‌شود.
ابتکار در مقابل برخی دستگاه‌ها تحت فشار قرارگرفته
درویش که ابتکار را در بین روسای سازمان محیط زیست بعد از انقلاب اسلامی بهترین رئیس می‌داند، معتقد است؛ ابتکار به‌خاطر ایستادگی در مقابل برخی دستگا‌ه‌ها تحت فشار قرار گرفته و این باعث تضعیف او در سازمان محیط زیست شد. همه این‌ها موجب شد تا ابتکار بودجه مناسبی در سازمان محیط زیست نداشته باشد که این وضعیت باعث شد تا نارضایتی‌هایی در سطح پرسنل سازمان محیط زیست و فعالان و دوستداران محیط زیست ایجاد شود.
مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که طی دو سال گذشته دفتر مشارکت‌ها یک ریال هم بودجه نداشته است، می‌گوید: این درحالی است که معصومه ابتکار به قدری به این دفتر اعتقاد داشت که آن را مستقل کرده و اختیارات بی‌سابقه‌ای به این بخش داد ولی به‌خاطر نبود بودجه‌ها نمی‌توانست به دفتر مشارکت‌های مردمی بودجه‌ای اختصاص دهد.
نجات کشتی طوفان‌زده محیط زیست در ابهام
درویش تاکید می‌کند که عوامل مختلف دست به دست هم دادند تا احتمال خروج معصومه ابتکار از سازمان محیط زیست محقق شود اما واضح است؛ هر کسی که به عنوان جانشین معصومه ابتکار وارد پردیسان شود، باید فردی قدرتمند، هوشمند و شجاع باشد تا بتواند کشتی طوفان ‌زده محیط زیست را به ساحل امن برساند. اگر با توجه به اظهارات این مقام مسئول در سازمان محیط زیست دلیل حذف ابتکار از تصدی‌گری سازمان محیط زیست مقاومت او در برابر اجرای برخی طرح‌های سازه‌ای باشد، آیا می‌توان شعار توسعه پایدار از سوی مسئولان کشور را باورد کرد؟
محیط زیست را محیط ایست تلقی می‌کنند
شواهد و اظهارات کارشناسان محیط زیست حاکی از آن است که دولتمردان کشور ما در آشتی بین توسعه اقتصادی و محیط زیست ناکام مانده‌اند و به قول معصومه ابتکار «محیط زیست را محیط ایست تلقی می‌کنند».
ابتکار بهتر از بقیه است
درویش می گوید: در مقطع حیات سازمان محیط زیست در دوره پس از انقلاب هرگز یک رئیس شش‌دانگ نداشتیم و در بین همه روسای محیط زیست، عملکرد معصومه ابتکار یک سر و گردن بالاتر از بقیه روسا بوده چون او توانست حداقل جلوی هشت درصد از طرح های توسعه‌ای ویرانگر محیط زیست را بگیرد.
مدیرکل مشارکت های مردمی سازمان محیط‌زیست با انتقاد از وضعیت توجه به مسائل محیط زیست کشور اظهار می‌کند: مسائل متعدد دست به دست هم دادند تا مشکلات محیط زیست در دوره اول دولت تدبیر و امید حل نشود و با مشکلات زیادی روبه‌رو باشیم که خیلی از آن‌ها از عهده معصومه ابتکار و حتی از عهده رئیس‌جمهور خارج بود. نیاز به یک اراده قوی و عزم ملی در مسائل محیط‌زیست داریم تا نشان دهیم که محیط زیست برای ما مهم است. این اراده قوی در کشور ما وجود ندارد.
چشم‌انتظاری
آیا دلیل حذف ابتکار مقابله با تفکر سازه‌ای و مقاومت در برابر توسعه بدون ارزیابی زیست محیطی است؟ باید منتظر ماند و دید؛ حسن روحانی که داعیه تشکیل دولت زیست محیطی دارد؛ چه کسی را برای حفاظت و حراست از مواهب طبیعی کشور برمی‌گزیند.