- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

مهدیه امیری؛ دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر از برگزاری دومین نشست این جمعیت خبر داد

مهدیه امیری؛ دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر از برگزاری دومین نشست این جمعیت خبر داد

امکان ها و امتناع های حضور زنان در میدان سیاست

دومین نشست تخصصی جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر با حضور جمعی از اعضای این جمعیت در ۱۷ مردادماه با موضوع امکان ها و امتناع های حضور زنان در میدان سیاست برگزار شد.
در ابتدای جلسه، مهدیه امیری؛ دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر به دلایل انتخاب و ضرورت این موضوع پرداخت وگفت: با توجه به حضور کمرنگ زنان در میدان سیاست و اینکه فرهنگ غالب جامعه به گونه ای است که حضور زنان در میدان سیاست را نمی پسندد و با این مساله به صورت یک تابو نگاه می کند و همچنین موارد اخیری که در چیدمان کابینه دولت یازدهم صورت گرفته و زنان را حذف کرده اند، دلیلی شد که به صورت تخصصی به این مساله وارد شویم.
وی افزود:متاسفانه نوع نگاه هایی که در جامعه نسبت به زنان وجود دارد، باعث شده که به اغلب زنان به عنوان یک ابژه و موضوع نگاه شود و بنابراین سوژه بودگی زنان بسیار کمرنگ می باشد. اغلب زنان در جامعه مردسالار فاقد هویت فردی مستقل هستند و برای افزایش این سوژه بودگی در بین زنان جدای از آموزش، افزایش اعتماد به نفس، نیازمند باورپذیری خود زنان از توانایی ها و استعدادهایشان هست.
امیری بیان کرد: باید نوع نگاه غالب مردسالار حاکم بر جامعه نسبت به زنان تغییر کند. به طور مثال باید تغییر به گونه ای باشد که به جای اینکه گفته شود چرا زنان رای نمی دهند؟ این جمله جایگزین شود که چرا زنان باید رای دهند؟ این تغییر در نوع نگاه به زنان باعث می شود که ضرورت مشارکت و حضور زنان در میدان سیاست جدی تر مطرح شود و به دنبال چرایی ضرورت حضور زنان در مشارکت های سیاسی در سطح نخبگی باشند نه اینکه عدم حضور زنان را به دلیل باورپذیری غلط فرهنگی در خصوص عدم توانایی در مشارکت های سیاسی را  برجسته کنند.
در ادامه نسرین محمدی؛ عضو جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر به ارایه بحث خود با یک نگاه تاریخی به مشارکت سیاسی زنان در جهان و ایران پرداخت و گفت:یکی از ویژگیهای تاریخ اجتماعی در ایران شکاف جنسیتی بوده است که تا پیش از  مواجه به غرب و پیشرفت های ان مغفول مانده بود. نمود این شکاف فرهنگ مردسالارانه ی ایرانی بود که در آن زن به لحاظ نقش آفرینیهای سیاسی و اجتماعی کلان، منفعل و عاری از هر گونه محتوا است. فعالیت های اجتماعی او حول خانه داری، شرکت در مراسم سنتی ازدواج، جنش ها و اعیاد مذهبی و … بود که متناسب به زنانگی های او بود و از نظر سیاسی جز در سایه ی مردان و تبعیت از آنان چیزی برای عرضه نداشتند اگر چه استثنائاتی در این باره می توان یافت که از طریق تاثیرات بر عواطف و ذهن همسران، برادران فرزندان دست به بازیگری در صحنه ی قدرت زده اند اما مطابق با انچه گفتیم این فعالیت های در پرده، ضمنی و در سایه را نمی توان واقعیت کنشگری سیاسی نامید.
وی افزود:بعد از  ورود فرهنگ غرب به ایران و آغاز فرایند نوسازی ناشی از آن تصویر زن غربی موفقیت ها و مطالبات او به ایران ورود یافت. حق تحصیل و حتی امکان مشارکت اجتماعی در معنای مدرن ان را  را مطرح ساخت در واقع آنچه در جریان نوسازی صورت گرفت توجه به این شکاف جنسیتی بود که خود یک در حاشیه ی تحولی قرار داشت که در ساختار اجتماعی سنتی به مدرن در حال وقوع بود. محمدی گفت:در نتیجه ی فرایند افتان و خیزان مدرنتیه در کشور و شکل گیری فرهنگ ایرانی مدرن و تحول ساختار اجتماعی که متاثر از آن بود اگر چه زنان موفق به دریافت برخی حقوق شهروندی مانند حق تحصیل، اشتغال و .. شدند اما مشارکت سیاسی و ورود به عرصه کنشگری سیاسی از سوی ساختار اجتماعی همچنان مورد بی اعتنایی و مقاومت بود تا آن که در مقدمات شکل گیری زمینه های انقلاب اسلامی و وقوع آن مسئله ی مشارکت سیاسی آنان از سوی بدنه ی جامعه با یک پذیرش اضطراری که میتوان از شرایط انقلابی جامعه نامید مواجه شد. به واسطهی مشارکت موفقیت آمیز و برجسته ی زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و برقراری حکومت جمهوری اسلامی بر پایه ی اصول هدف گذاری شده انقلابیون، زنان توانستند بر اساس قانون اساسی تنظیم شده حق رای بیابند و این مهمترین گام برای رسمیت یافتن کنشگری سیاسی زنان در ساختار سیاسی و اجتماعی بود. از آن پس این گفتمان ایجاد شد و جامعه آن را پذیرفت که زنان می توانند به کنشگری سیاسی (به معنای عام آن) اقدام کنند و از این رو به عنوان یک واقعیت در جامعه و فرهنگ عمومی پذیرفته شد.
این فعال سیاسی افزود:  اما در عرصه ی مشارکت سیاسی به معنی خاص آن یعنی عرصه ی نخبگی سیاسی این امر با چالش های جدی، اما و اگرهای بی انکاری روبرو بوده است تا آنجا می توانیم از یک سد سیاسی و فرهنگی در برابر آن یاد کنیم.
محمدی در پایان بحث های خود به بررسی موانع مشارکت زنان در میدان سیاست پرداخت و ساختار سیاسی پدرسالارانه، فرهنگ و ساختار حقوقی در کشور را سه مانع مهم حضور زنان در این میدان عنوان کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این جلسه، ضمن بیان عدم باورپذیری زنان جهت مشارکت در عرصه عمومی گفت:متاسفانه جدای از فرهنگ مردسالار این خود زنان هستند که به دلیل عدم اعتماد به نفس به خود امکان ظهور و بلوغ در عرصه عمونی را نمی دهند. زنان توانمند و نخبه زیادی در جامعه هست که شناخته شده نیستند و یکی از دلایل آن همین عدم باورپذیری هست.
دکتر حمیده ماحوزی افزود: از طریق دادن آموزش به زنان و تقویت حضور آنها در عرصه عمومی هست که می توان زنان وزیر، زنان شهردار، زنان فرماندار، زنان مدیرکل و زنان فعال در عرصه عمومی و بالاخص سیاسی داشت.