- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

حق کودکان از امنیت و صلح؛ سومین نشست جمعیت زنان مسلمان نواندیش بوشهر

 

حق کودکان از امنیت و صلح

گزارشی از سومین نشست جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر

 

سومین نشست جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر با موضوع “حق کودکان از امنیت و صلح” برگزار شد. در ابتدای جلسه، مهدیه امیری؛ دبیر جمعیت به بحث چرایی پرداختن به این مساله پرداخت و گفت: به دلیل آسیب های زیادی که به کودکان وارد شده و اخبار نگران کننده ی زیادی که در این حوزه می شنویم، باعث شد به این مباحث از لحاظ قانونی بپردازیم. به طور مثال این اواخر مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر اعلام کرد که دلیل ترک تحصیل برخی از دانش آموزان دبستانی، جدای از مشکلات اقتصادی، ازدواج آنها هست. اگرقرار باشد حقوق متعددی برای کودکان در نظر بگیریم، حق زندگی‌کردن، بزرگ‌شدن، زندگی در امنیت و حق صلح، حداقل حقوقی است که کودکان باید از آن بهره‌مند شوند.

 

 

امیری بیان کرد: در حوزه کودکان و زنان لوایح زیادی به مجلس ارایه شده که متاسفانه هیچ کدام تصویب نشده است. لایحه امنیت زنان و کودکان یکی از این لوایح هست که هنوز به سرانجامی نرسیده و حتی می توان این نقد را بر این لایحه داشت که قرار دادن زنان و کودکان در کنار یکدیگرصحیح هست؟ لوایح دیگری همچون لایحه کودک آزاری، لایحه خشونت زنان، لایحه تابعیت فرزند از مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی که متوقف گردیده،لایحه ازدواج کودکان و…. که همچنان نتیجه ای در بر نداشته است.

امیری در پایان گفت: صلح واقعی حاصل تحقق حقوق افراد است. حق صلح، حقی جمعی است. برای دستیابی به امنیت و صلح داشتن خانواده ای مدنی لازم هست که در آن همه اعضای خانواده حق گفتگو، حق انتخاب، حق کنشگری و مشارکت و حقوق دیگر خود را به درستی می دانند. امیدواریم با توجه به آموزش هایی که در حوزه خانواده به افراد داده می شود، در آینده شاهد خانواده هایی مدنی باشیم.

در ادامه جلسه، سحر پولادی؛ کارشناس حقوق، عضو شورای شهر اهرم و فعال در حوزه کودکان به ارایه بحث پرداخت و گفت: حق کودکان از امنیت و صلح، از اساسی ترین مباحث دنیای کنون می باشد که در این جا از منظر حقوقی به این موضوع نگریسته شده است. حق، امتیازی است که قانونگذار برای شهروندان در جهت زندگی بهتر قائل می شود.

وی در ادامه افزود: معیار تمیز سن کودک را می توان از ابعاد مختلفی مد نظر قرار داد. مثلا پیمان نامه ی بین المللی حقوق کودک، افراد زیر هجده سال را کودک می نامد یا سازمان یونسکو، اشخاص ۱۴ تا ۲۹ سال را جوان می داند و از فحوای آن می توان استنتاج نمود زیر ۱۴ سال را کودک به حساب می آورد. عده ای از حقوقدانان امنیت را مترادف صلح قرار می دهند و تعدادی این دو را در راستای هم می دانند. اما بهتر است امنیت را یک حق بدانیم که صلح نتیجه ی آن است.

در راستای جلسه، سحر پولادی به بررسی منشور سازمان ملل متحد، اعلامیه ی جهانی حقوق بشر و کنوانسیون حقوق کودک پرداخت و گفت: کنوانسیون حقوق کودک مشتمل بر ۵۴ ماده می باشد که حقوق کودک در ابعاد مختلف را بررسی می کند. این پیمان نامه امنیت و صلح را لازمه ی رشد شخصیتی کودک در نظر می گیرد. وضعیت ذهنی، روانی و جسمی کودک مبحث مهم پیمان نامه ی حقوق کودک است؛ حتی در مواردی یک سری ساز و کارهای اجتماعی در جهت رفاه اجتماعی کودکان و تسهیلات و خدماتی که زندگی اجتماعی آنان را سهولت بخشد در نظر می گیرد. این کنوانسیون با زیربنای توجه به علم روان شناسی و جامعه شناسی تدوین شده است که زوایای ظریف زندگی کودک را مورد توجه قرار می دهد.

در پایان جلسه رونمایی از دو کتاب زهرا مویدی؛ نویسنده در حوزه کودکان با عناوین “من دراج را دوست دارم” و “سفر به تابلوی نقاشی” صورت گرفت.