- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

گزارشی از جلسه بررسی بحران آبی دشتهای استان بوشهر و تاثیر آن بر تنشهای اجتماعی

گزارشی از جلسه بررسی بحران آبی دشت های استان بوشهر و تاثیر آن بر مهاجرت و تنش های اجتماعی

به گزارش هامون ایران، جلسه بررسی بحران آبی دشت های استان بوشهر و تاثیر آن بر مهاجرت و تنش های اجتماعی در جلسه ماهیانه اتاق بازرگانی، معادن و کشاورزی ایران با حضور محمدحسین شریعتمدار؛ رییس کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز، محسن رشید فرخی؛ نائب رییس کمیسیون و رییس انجمن ملی خرمای ایران، علی محمد صمیمی؛ عضو هیئت رییسه انجمن ملی خرمای ایران و نماینده این انجمن ملی در هیات نمایندگان دوره هشتم اتاق بازرگانی ایران و جمعی از فعالان اقتصادی در روز یکشنبه سوم مهرماه ۹۶ برگزار شد.

علی محمد صمیمی؛ عضو هیئت رییسه انجمن ملی خرمای ایران در ابتدای این جلسه که درباب بی آبی در دشت های استان بوشهر بود، گفت: وضعیت بحرانی بی آبی و خشکسالی در دشت های استان بوشهر، کشاورزی را با محدودیت های گسترده ای همراه ساخته و به خصوص در عرصه خرما این وضعیت بحرانی مشهودتر است. از همین رو طبق قرار قبلی این جلسه از کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق را به این مساله اختصاص داده ایم و قرار شده پزوهشگران و فعالان عرصه محیط زیست و جامعه مدنی استان بوشهر به ارایه گزارش و تحلیل بپردازند.

وی افزود: نگاه ما به عرصه اقتصاد خرما به طور خاص در شهرستان دشتستان ضرورت هایی را برای پرداختن چندباره و چندوجهی به مساله آب و مدیریت آن ایجاب می کند. البته قابل ذکر است که از اعضای این کمیسیون درخواست مطالعه بر روی خشکسالی در این منطقه را با توجه به این تحلیل و ارایه گزارش می شود.

در ادامه اسماعیل حسام مقدم؛ دبیر انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات استان بوشهر و تحلیلگر اجتماعی طی سخنانی به تحلیل وضعیت موجود در حوزه خشکسالی و به زعم ایشان “خشکیدگی” و مسایل اجتماعی منتج از این بی آبی پرداخت.

این فعال اجتماعی اشاره نمود که وضعیت موجود در استان بوشهر دارای وجوه مختلف مخاطرات زیست محیطی، اجتماعی، امنیتی و… می باشد. در استانی که دچار فقدان بینش جامعه شناختی و نبودن سند آمایش سرزمینی می باشد، وقتی که وضعیت موجود آن نیز با خشکیدگی سرزمینی عجین شود، می تواند بحران آفرین شود. این موارد در بستری از نزدیک بینی سیاسی در نهایت به فاجعه خواهد انجامید.

حسام مقدم افزود: لاجرم باید به سمت نگاه استراتژیک و راهبردی در عرصه توسعه پایدار گام برداریم و از تکرار شدن رخدادهای تلخی مانند کلنگ زنی نافرجام احداث پتروشیمی دشتستان اجتناب ورزیم.

وی در ارایه چشم اندازهایی در این وضعیت پیشنهاد داد محصول کشاورزی مانند خرما را به مثابه یک کالای فرهنگی قلمداد نموده و برنامه ریزی های گسترده ای را برای ساختار بخشیدن به فرآیند تولید و مصرف آن تدوین شود.

این فعال مدنی در نهایت استفاده از ظرفیت سازمان های محلی(CBO) و راه اندازی صندوق های خرد روستایی و نیز تاسیس موسسات دانش بنیان در عرصه مدیریت آب را ارایه نمود.

هادی بحرینی؛ دانشجوی دکترای مدیریت صنعتی و فعال محیط زیست در استان بوشهر در سومین بخش از این پنل به تحلیل وضعیت چغرافیایی بخش کشاورزی شهرستان دشتستان پرداخت و با ذکر این نکته که بیش از چهار و نیم میلیون اصله نخل در شهرستان دشتستان وجود دارد، این شهرستان را تبدیل به قطب کشاورزی استان نموده و اقتصاد خرما در آن از دهه های متمادی و نسل های متعدد زمینه ساز معیشت پایدار گردیده است. بخش های آبپخش و سعدآباد و وحدتیه به عنوان نقطه کانونی این اقتصاد خرما دچار بحران مدیریت آب شده و در سال جاری رویای پتروشیمیایی کردن شهرستان دشتستان نیز مبدل به کابوسی برای مردمان این سرزمین شده است.

بحرینی افزود: این ضعف در مدیریت منابع می تواند ما را با آسیب های مختلفی مواجه سازد که لاجرم باید تلاش نمود تحلیل های متعددی در این باره صورت گیرد و به طور خاص در مورد آب و مدیریت آن در بخش کشاورزی پژوهش هایی انجام شود.

در ادامه این پنل، حضار که از پژوهشگران و فعالین در عرصه تجارت در محصولات کشاورزی بودند به ارایه نقد و نظر درباره گزارش های ارایه شده، پرداختند و در نهایت از طرف رییس کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز مقرر شد مطالعه ای گسترده در حوزه مدیریت آب و اقتصاد خرما در استان بوشهر صورت پذیرد و پیشنهادهای مشخص و جامع ای در این حوزه چهت ارایه به وزارتخانه های مرتبط و سازمان های مسئول تدوین گردید. در این زمینه مطالعه وضعیت آب استان بوشهر به وسیله کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصادسبز اتاق بازرگانی ایران مورد پذیرش قرار گرفت و مقدمات اجرای آن فراهم آمد.

قابل ذکر است که با حمایت اتاق بازرگانی، معادن و کشاورزی استان بوشهر و کوشش مهندس عبادی؛ ریاست این اتاق در استان بوشهر امکان حضور و ارائه گزارش تحلیلگران در مورد وضعیت آب و پیامدهای اجتماعی آن مهیا آمد.