- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

در حوزه زنان استان بوشهر؛ هر شش ماه رصد می شوید! بیانیه برای استاندار جدید بوشهر

در حوزه زنان استان بوشهر؛ هر شش ماه رصد می شوید!

بیانیه جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر در حوزه زنان، دختران و خانواده

 

به گزارش هامون ایران، جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر در نخستین روز حضور عبدالکریم گراوند به عنوان استاندار بوشهر بیانیه ای صادر نمود و در آن به برخی از مطالبات و خواسته های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و … زنان استان بوشهر اشاره نمود.

این جمعیت در طول یک سال اخیر در استان بوشهر فعال گردیده و جلسات متعددی را با حضور زنان در نقاط مختلف استان بوشهر برگزار نموده است.

مهدیه امیری؛ دبیر این جمعیت در استان بوشهر با بیان اینکه نظرگاه ما توجه به توانمندی های زنان در عرصه عمومی استان بوشهر می باشد افزود: در نخستین روز کاری جناب گرواند در پست استانداری بوشهر، با بیان تبریک به ایشان، اما مطالبات و خواسته هایی هم تدوین نموده ایم و آن را طی بیانیه ای مفصل در اختیار ایشان قرار نهاده ایم.

امیری در پایان افزود: جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر خواستار توجه و حمایت از جامعه زنان و تقویت نهاد خانواده در استان بوشهر می باشد و بر نقش استثنایی زنان در پیشبرد اهداف توسعه پایدار تاکید دارد و معتقد است زنان ضامن تحقق چشم اندازهایی روشن برای جامعه استان بوشهر هستند. لذا این جمعیت با بیان مسایل و مشکلات در حوزه زنان استان بوشهر و ارایه راهکار برای آنها در نظر دارد، عملکرد جناب آقای عبدالکریم گراوند؛ استاندار جدید بوشهر را در حوزه زنان مورد رصد قرار داده و هر شش ماه، ارزیابی از عملکرد ایشان در عرصه زنان، دختران و خانواده ارایه دهد.

 

متن کامل بیانیه به شرح زیر می باشد:

 

 

در حوزه زنان استان بوشهر؛ هر شش ماه رصد می شوید!

بیانیه جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر در حوزه زنان، دختران و خانواده

 

 

جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر انتصاب شایسته جناب آقای عبدالکریم گراوند را به عنوان استاندار و نماینده دولت تدبیر و امید در استان بوشهر، صمیمانه تبریک می گوید. انتصاب ایشان به عنوان استاندار بوشهر بهانه ای برای بیان برخی مسایل و مشکلات زنان در عرصه عمومی استان و طرح ضرورتها، نیازها، مطالبات و ارایه راهبردهای مناسب جهت تحقق و نیل به توسعه پایدار با توجه به ظرفیت موجود در زنان این استان شد.

***

جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر معتقد است که یکی از مهم ترین معیارها جهت سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارا هستند. اکنون نگاه جهان، بیشتر به سوی زنان معطوف شده است. زیرا امروز، برای تحقق توسعه اجتماعی، تسریع فرایند توسعه اقتصادی و محقق شدن عدالت اجتماعی، چنان چه به زن به عنوان نیروی فعال و سازنده نگریسته شود، قطعاً تأثیر بسیاری در روند توسعه و افزایش کمّی و کیفی نیروی انسانی آن جامعه خواهد داشت. نقش زنان در توسعه، مستقیماً با هدف توسعه اجتماعی و اقتصادی بستگی داشته و از این رو در تحول همه جوامع انسانی، عاملی بنیادی محسوب می گردد.

***

جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر بر حضور بیشتر زنان در جامعه استان بوشهر تاکید دارد و بر این باور است که زنان یکی از مشارکت جویان اجتماعی هستند که با ایفای نقش های خود در قالب های مشخص، سبب تحقق توسعه پایدار در یک جامعه می گردند. روند کنونی مشارکت زنان در جامعه ایرانی خصوصا استان بوشهر، زیبنده جامعه ای که زنان آن تحصیل کرده و دارای تجربه در زمینه های اجرایی و مدیریتی می باشند، نیست. به طور کلی اساس توسعه که بر پایه مشارکت اجتماعی انسانها با جنسیتهای متفاوت در کنار یکدیگر شکل گرفته، در جوامع در حال توسعه و به طور مثال در منطقه جنوب ایران نادیده گرفته می شود. برای بیان این نادیدگی؛ دلایل متفاوتی وجود دارد که از جمله می توان به الف:محرومیت اجتماعی و فرهنگی مردمان جنوب، ب:عدم وجود سرمایه اجتماعی منسجم در جنوب، ج:عدم تعریف نقش اجتماعی زنان جنوب در توسعه، د: فقدان تشخّص اجتماعی برای زنان در جنوب اشاره کرد.

***

جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر تاکید می کند، توجه به توانمندی های زنان و مشارکت آنان بر پایه برابری و عدالت یکی از پیش نیازهای توسعه است. بنابراین نیاز است که زنان پا به پای مردان وارد عرصه عمومی شوند و با شناسایی استعدادها و توانایی های آنها، به عنوان عنصری تاثیرگذار در توسعه بیش از پیش مطرح شوند. و نیز با ایده گفت و گو در دنیای واقعی می توان حضور زنان را به مراتب بیش از گذشته افزایش داد و برگزاری همایشها، کارگاه های آموزشی، کنگره های متعددی در رابطه با زنان و حضور فیزیکی مسئولین و سازمانهای مردم نهاد در بین جامعه زنان جهت آشنا شدن با توانایی های آنها نیز می تواند در این زمینه راهگشا باشد. از این طریق نسلهای آینده با کلماتی از قبیل “عدالت جنسیتی”، “توانمندی های زنان”، “مشارکت زنان” در کنار مردان آشنا می شوند. در کنار این موارد می توان به “جامعه پذیری” که هر دو جنس زن و مرد را در بر می گیرد نیز اشاره نمود که در جامعه فعلی ایران نیاز هست، زنان و مردان از خودآگاهی اجتماعی، شناخت نقش و مسئولیتهای خویش، ایجاد زمینه‌های مشارکت، آگاهی گسترده تری دست یابند و از این طریق زمینه حضور زنان جهت فعالیت در عرصه عمومی برای نسلهای آینده فراهم تر گردد. همچنین اعمال قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و توانمندسازی زنان آسیب دیده و در معرض آسیب نیز از جمله مواردی است که از طریق پیگیری اجرای هدفمند بیمه های فراگیر اجتماعی و چند لایه زنان و خانواده‌های آسیب‌دیده و نیازمند، زنان روستایی و عشایر، زنان خانه‌دار و زنان سالمند، پیگیری و نظارت بر اجرای طرح ملی توانمندسازی اقتصادی خانواده‌های زندانیان و زنان زندانی، پیگیری و نظارت بر توسعه و تقویت مراکز بازپروری و توانبخشی زنان آسیب دیده توسط دستگاههای مسئول، رسیدگی به وضعیت زنان ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده، پیگیری و نظارت بر گسترش حمایت زنان معتاد و بهبود یافته توسط دستگاه های ذی ربط، مهارت آموزی و تقویت و توسعه خودکفایی زنان مناطق محروم، آسیب پذیر و پیگیری و نظارت بر اجرای برنامه ملی اصلاح و باز اجتماعی کردن زنان و کودکان بزهکار توسط دستگاههای ذی ربط قابل اجرا است.

***

جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر بر افزایش نرخ اشتغال زنان تاکید دارد و معتقد است یکی از گروه های موثردر توسعه هرکشور زنان می باشند که نقش بسیار حساس و تعیین کننده ای در فعالیت ها و کنش های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برعهده دارند. کشورهای توسعه یافته به این مساله مهم پی برده اند و همواره سعی در آموزش زنان و مشارکت آنها جهت دستیابی به توسعه پایدار دارند. در کشورهای درحال توسعه این مهم هنوز تحقق نیافته و به دلیل عدم بهره برداری از نیروی زنان در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دستیابی به توسعه پایدار را ناممکن ساخته است. با نگاهی بر فرهنگ حاکم بر جامعه در می یابیم که اغلب نگرش ها مبنی بر نان آور بودن مرد هست و مشارکت اقتصادی زنان را لازم و ضروری نمی داند. این در حالی است که با توجه به افزایش سطح سواد دختران و زنان و بالا رفتن میزان حضور و مشارکت آنها در اجتماع، لازم و ضروری است که برای ایجاد فرصتهای شغلی مناسب و برابر، برنامه ریزی هایی متناسب با سطح سواد و مهارت زنان صورت گیرد تا از این طریق امکان دستیابی به توسعه پایدار فراهم گردد. همچنین زنان با ورود به بازار کار دسترسی بیشتری به منابع و فرصتها پیدا می کنند و به این ترتیب از شکاف قدرت و منابع در دسترس بین آنان و همسران شان درون خانواده کاسته خواهد شد.

این واقعیت موجود که شکاف در حوزه کسب و کار  زنان از عمیق ترین شکافهای موجود نه تنها در استان بلکه در سطح وسیع تر جامعه ایرانی است، توجه جدی بر آن به عنوان مقدمه ای برای یافتن راه حلی مناسب است. یکی از راه هایی که توسط آن می توان علاوه بر تسهیل دسترسی زنان به عوامل تولید و افزایش درآمد، مشارکت آن ها در فعالیتهای جمعی مربوط به توسعه را افزایش داد، فراهم آوردن امکان حمایت از بازاریابی تولیدات صنایع دستی زنان سرپرست خانوار و جلب مشارکت و حمایت از کارآفرینی زنان می باشد. موانع موجود بر سر راه توسعه و پیشرفت زنان کارآفرین شامل عدم دسترسی به سرمایه، زمین، محل کسب و کار، فناوری اطلاعات، آموزش، نگرشهای ذاتی جامعه مردسالار، بروکراسی معیوب اداری، عدم تشویق زنان توسط اعضای خانواده و کمبود سرمایه های اجتماعی است.

ایجاد تشکلهای تعاونی خاص زنان با مدیریت خود آنان که امکان تقویت کارآفرینی در جامعه را نیز فراهم می کند. موفقیت زنان کارآفرین نه تنها سبب منافع اقتصادی و افزایش ثروت در استان  می شود، بلکه منافع بسیار  اجتماعی و ارتقاء سطح فرهنگی در استان را نیز پیش رو دارد. زنان به دلایل متعدد از جمله بیکاری، نبود ظرفیت های دولتی و کاهش دستمزدها، به کارآفرینی گرایش دارند. لذا بنا به ضرورت توسعه سهم زنان دراقتصاد ملی و مقابله با بحران بیکاری زنان، ضروری است که شرایط لازم برای توسعه کارآفرینی زنان فراهم گردد تا زنان با ایجاد کسب و کار و فرصتهای شغلی برای خود و دیگران بتوانند معضل بیکاری کنونی جامعه را تا حدودی التیام بخشند.

***

جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر بر دادن آموزش به زنان جهت افزایش توانمندی و باورپذیری در بین آنها تاکید دارد و معتقد است یکی از زمینه های موثر در ارتقای سطح برابری جنسیتی، تقویت و توانمندسازی زنان از طریق دادن آموزش به آنان در خصوص عدم توازن و برابری در قدرت و نیز دادن امکان لازم به زنان در راستای مدیریت زندگی خودشان است.  توانمندسازی زنان لازمه رسیدن به توسعه پایدار هست. یکی از گروه های هدف جهت آموزش و توانمندسازی آنان، زنان روستایی است که می توانند در فعالیتهای مختلف اقتصادی از جمله کشاورزی، دامداری و…. شرکت کنند و زمینه کم کردن تفاوت بین شهر و روستا، فقرزدایی، اشتغال زایی و درآمدزایی از طریق فعالیتهای اقتصادی را فراهم کنند.

همچنین در استان بوشهر جهت ارتقای سطح و کیفیت آموزش با رویکرد تحقق عدالت آموزشی پیشنهاد می شود آموزش خانواده ها نسبت به ضرورت باسوادی دختران در مناطق دارای شکاف جنسیتی مورد توجه قرار گیرد و وضعیت آموزش دختران بازمانده از تحصیل رصد و  آموزش های علمی کاربردی و فنی و حرفه ای برای دختران و زنان، فزایش یابد. جمعیت زنان مسلمان اواندیش استان بوشهر با نگاهی خاص بر وضعیت آموزش دختران خواستار اصلاح و بازنگری قوانین به منظور تامین آموزش رایگان و اجباری تا پایان دوره متوسطه برای دختران لازم التعلیم، فاقد تابعیت، فاقد اوراق هویت و اسناد اقامتی است.

***

جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر بر این باور است که امروزه در جامعه “شبه مدرن” استان بوشهر که سعی در گذر از جامعه سنتی به مدرن را دارد، نیاز به تغییر در ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جهت حضور زنان بیش از پیش احساس می شود و باید به نوع نگرش نسبت به زنان تغییراتی داده شود. در جامعه استان بوشهر، نیاز هست که زنان پا به پای مردان وارد عرصه عمومی شوند و با شناسایی استعدادها و توانایی های زنان به عنوان عنصری تاثیرگذار در توسعه پایدار استان بوشهر مطرح شوند. هرچند با توجه به تغییراتی که در فرهنگ استان بوشهر در زمینه نگاه های سنتی ایجاد شده اما همچنان حضور زنان در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در اقلیت هست و به نظر می رسد در نسلهای آینده، با توجه به شکل گیری “خانواده های مدنی” نقش زنان پررنگ تر شود و حضور آنان در اجتماع جهت نشان دادن توانایی های آنان و تلاش در مشارکت توسعه افزایش یابد.

***

جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر معتقد است انتصاب زنان توانمند در مناصب مدیریت شهری و روستایی  به دلیل  عدم  وجود فرصتها و موقعیتهای برابر، عدم دیدگاه های شایسته سالاری و حمایتهای مناسب از زنان در این استان بسیار ناچیز است. سطح و میزان اثربخشی اجتماعی که شامل باور به اثربخشی حضور و مشارکت در عرصه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است به دلیل عدم باور و پذیرش هویت مستقل در زنان استان بوشهر در سطح بسیار پایینی نگاه داشته شده که خود از مهمترین عوامل عدم حضور زنان در مشارکتهای مدیریتی است. استفاده از زنان متخصص در مدیریت میانی زمینه‌ای برای رشد و ارتقا و تجربه‌ اندوزی زنان را برای حضور در عرصه های گوناگون مدیریتی فراهم می‌کند . زنان با تقویت پایه ‌های اعتماد اجتماعی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند و نادیده گرفتن نقش آنها به بهانه بی‌تجربگی، به ارتقای و رشد کشور آسیب اساسی می‌زند.

***

جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر معتقد است که مشارکت سیاسی در زنان استان بوشهر به صورت یک رفتار و کنش روزمره درآید و زنان اطلاعات و شناخت خود را با یادگیری مباحث سیاسی ارتقا بخشند. احزاب سیاسی در دولت اعتدال در استان بوشهر نیز زمینه‌ای فراهم آورند تا شرایط مشارکت اقتصادی و اجتماعی زنان گسترده‌ تر شود تا از این طریق زنان نیز به عرصه سیاسی گام نهند و مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان شتاب بیشتری به خود گیرد. احزاب موظف به دادن آموزشهای سیاسی به زنان چه در زمان انتخابات و چه قبل و بعد از انتخابات هستند و مسیری فراهم شود تا حضور زنان پای صندوقهای رای تنها ابزاری نبوده و آگاهی سیاسی و اجتماعی زنان افزایش یابد. زنان با یادگیری و درک سیاسی از حضور خود در پای صندوقهای رای و با حضور در انتخابات به توانمندی‌ های خود به لحاظ رفتار سیاسی و کنشهای اجتماعی با محوریت سیاسی آگاه‌ تر شده و  تحرک اجتماعی، منزلتهای اجتماعی بالاتر، هویت مستقل و احساس توانایی‌ های بیشتر در آنها تقویت می‌شود.

***

جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر بر توسعه سرمایه اجتماعی و ارتقای مشارکت عمومی و اجتماعی زنان و دختران تاکید دارد. چراکه؛ عدم توجه به زنان به سرمایه اجتماعی در استان بوشهر تا حدودی کمرنگ می باشد. زنان در استان بوشهر در مقایسه با مردان از نظر هویتی دارای مشکلات زیادی هستند و عمدتا منابع هویتی زنان تحت الشعاع جنسیت یا خاستگاه های اجتماعی و طبقاتی مردان قرار دارد. از جمله مواردی که باعث تشدید عدم مشارکتهای نهادی و انجمنی در زنان استان بوشهر می شود را می توان به ۱-میزان منابع در دسترس زنان، ۲-گستره ی روابط اجتماعی، ۳-سطح و میزان اثربخشی اجتماعی و ۴-میزان اعتماد اجتماعی زنان اشاره کرد. در جامعه شبه مدرن استان بوشهر؛ زنان در تعریف و معنابخشی و بازاندیشی هویت خود به دلیل عدم همبستگی اجتماعی در بین خودشان دارای مشکلات زیادی هستند و انسجام گروهی و شخصیتی در زنان تقویت نگردیده است.

زنان در جامعه شبه مدرن بوشهر؛ نیازمند آموزش مهارتهای جمعی برای مشارکت اجتماعی هستند. همچنین با افزایش سازمانهای مردم نهاد خاص زنان در حوزه آموزش حقوق زنان و برگزاری کارگاه های آموزشی حقوق زنان، تریبونهای آزاد زنان، مجمع زنان و… یک گفتمان سازی اجتماعی جهت هویت بخشیدن و ایجاد همبستگی اجتماعی جهت مشارکت زنان باید صورت گیرد تا از این طریق زنان با پرورش ایده ها و خلاقیتهای خود با حضور در عرصه اجتماع هم به صورت توده ای و هم به صورت نخبگی از حالت شی وارگی که به آنها داده شده، درآیند و به شکوفایی برسند. همچنین با افزایش نهادهای مدنی و دموکراتیک، سرمایه اجتماعی قوی تر و منسجم تری باید در حوزه زنان شکل گیرد.

جلب مشارکت نهادهای مدنی در موضوعات مختلف مرتبط با زنان و خانواده و افزایش کمی و کیفی آنان، جلب مشارکت گروه ها و اقشار مختلف زنان مانند متخصصین، حوزویان، هنرمندان، ورزشکاران، روستاییان و سایر موارد در فرآیندهای توسعه پایدار کشور، اجرای برنامه ملی تاب‌آوری اجتماعی، حمایت از توسعه تشکلهای خیرین و بهره‌ مندی از ظرفیت آنان جهت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و زنان آسیب دیده، تقویت شبکه سازمانهای مردم نهاد در حوزه زنان، تدوین ابتکار عمل موثر و زماندار و جلب مشارکت رسانه ها، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از طریق وسایل ارتباط جمعی، جریان سازی از طریق پویشها و کمپینهای اجتماعی مانند ‘نه به اعتیاد’، ‘نه به اسراف غذا’، ‘نه به خشونت’ و نه به پلاستیک از جمله مواردی هستند که مورد نظر این جمعیت در خصوص توسعه سرمایه اجتماعی و ارتقا سطح مشارکت زنان است.

***

حق سلامت از جمله حقوق اولیه انسانی و شاخصهای عدالت در جامعه است. حق سلامتی به معنی برخورداری از یک زندگی سالم و مولد با کیفیت، توام با طول عمر قابل قبول و عاری از بیماری و ناتوانی است. این حق همگانی بوده و مسوولیت آن بر عهده دولتهاست. یکی از هدفهای مهم نظام سلامت در هر کشور تامین، حفظ و ارتقا سلامت و کیفیت زندگی تمام افراد جامعه است. برای تحقق این امر مهیاسازی امکانات و تسهیلات مناسب جهت تامین سلامت جسمی، روانی و اجتماعی انسان در کلیه مراحل زندگی از جمله حقوق اولیه به شمار می رود. جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر با نگاهی بر وضعیت سلامت و بهداشت جسمانی و روانی زنان و دختران در استان بوشهر و وجود برخی کمبودها در حوزه سلامت زنان تاکید بر این مساله دارد که همواره نقش و تاثیر زنان در سلامت خانواده و آینده جامعه بسیار مهم و حیاتی است. زنان در امر آموزش و فرهنگ پذیری کودکان در جامعه نقشی اساسی دارند. ازاین رو لازم است، سلامت آنان محور برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های کلان قرار گیرد و نیازهای زنان در دوره های سنی مختلف مورد شناسایی و تامین گردد.

با توجه به افزایش تعداد خانواده هایی که به وسیله زنان اداره می شود، توجه به نیازها و مشکلات آنها به ویژه در ارتباط با سلامتی حایز اهمیت می باشد. با توجه به اهمیت سلامت زنان سرپرست خانوار و تاثیر مهم آن بر سلامت کودکان، خانواده و جامعه، اهمیت دادن به سلامت اجتماعی آنان از طریق حمایتهای اجتماعی نیازمند توجه بیشتری است.  ارتکاب خشونت جسمی، جنسی و روانی علیه زنان، سلامت باروری و جنسی زنان و دختران و آموزش، خدمات و اطلاعات مورد نیاز در این رابطه، بیماری‌ های واگیردار، اشکال مختلف تبعیض علیه زنان، فقدان تخصیص منابع و بودجه مورد نیاز و نیز عدم امکان دادخواهی در موارد نقض حق سلامت از جمله مواردی است که باید در برنامه ریزی ها و سیاست های دولت وارد شود.

جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر خواستار پیگیری اجرای برنامه ‌های سلامت زنان با رویکرد ترویج خودمراقبتی، پیگیری اجرای برنامه ملی سلامت زنان در محیط کار و تدوین و اجرای قوانین و آیین ‌نامه‌ های مرتبط با ایمن ‌سازی محیط شغلی زنان، تهیه اطلس شیوع انواع آسیبهای روانی و اجتماعی بین دانش‌آموزان دختر به تفکیک مناطق جغرافیایی، پیگیری ایجاد نظام جامع اطلاعات بهداشت و سلامت زنان توسط دستگاه های ذی ربط، برنامه ‌ریزی و تخصیص منابع در پیشگیری با نگاه ویژه به گروه‌ های در معرض خطر بالا، ارایه آگاهی های سلامت جنسی و مسائل دوران بلوغ و ارتقای آگاهی خانواده ‌ها درباره خطرات ازدواج و بارداری زودرس دختران، پیگیری خدمات درمانی سلامت روان زنان و دختران در مراکز دولتی تحت پوشش، تقویت نظام حمایتهای اجتماعی از سلامت و مشارکت زنان سالمند و پیگیری و نظارت در ارایه خدمات بهداشت باروری و زایمان طبیعی می باشد.

***

جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر با نگاه خاص خود به دختران و زنان در مباحث فرهنگی و اجتماعی به نهادها، انجمنها، احزاب و مسوولین ذیربط در حوزه دختران، زنان و خانواده پیشنهاد می دهد که برخی چالشهای مطرح در مورد وضعیت دختران کودک و نوجوان در استان بوشهر که شامل  ۱. آموزش دختران ۲. امنیت دختران ۳. مقابله با خشونت علیه دختران  ۴. مقابله با ازدواجهای زودهنگام دختران را در دستور کار خود قرار دهند و امکاناتی به وجود آورند که وضعیت دختران در این مسائل بهبود و تغییراتی در شرایط زندگی و آموزشی دختران و زنان جوان صورت پذیرد.  جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر جهت بهبود شرایط دختران و زنان جوان از طریق عدم تحمل و پذیرش هر نوع خشونتی علیه دختران و زنان جوان به نام سنت و فرهنگ، بالا بردن سطح آموزش، مبارزه با ازدواج اجباری، عدالت حقوق در تمام بخشهای زندگی، اجرای منسجم یا استوار قوانینی علیه تبعیض جنسیتی موارد پیشنهادی  ۱. ارتقای آگاهی دختران کودک و نوجوان و مشارکت در زندگی اجتماعی و اقتصادی ۲. آگاهی بخشی به کودکان دختر و خانواده ها نسبت به گرایشات و رویه‌های فرهنگی منفی علیه دختران ۳. ارتقا و حمایت از حقوق دختران کودک و نوجوان و افزایش آگاهی در مورد نیازهای دختران ۴. آگاهی بخشی به کودکان و نوجوانان دختر و خانواده ها نسبت به ممانعت از تبعیض علیه دختران در آموزش و مهارت‌آموزی ۵. آگاهی بخشی به کودکان و نوجوانان دختر و خانواده ها نسبت به تبعیض علیه دختران در بهداشت و تغذیه ۶. آگاهی بخشی به کودکان و نوجوانان دختر و خانواده ها نسبت به استثمار اقتصادی از کار کودک و حمایت از دختران جوان در کار ۷. آگاهی بخشی به کودکان و نوجوانان دختر و خانواده ها نسبت به خشونت علیه دختربچه‌ ها ۸. آگاهی بخشی به کودکان و نوجوانان دختر و خانواده ها نسبت به ممانعت از همه اشکال تبعیض علیه دختربچه‌ها ۹. گسترش نقش خانواده در بهبود وضعیت دختران کودک و نوجوان ۱۰. ارتقای سرمایه‌گذاری برای دختران نوجوان جهت افزایش قدرت و توان‌افزایی آنها در عرصه عمومی ۱۱. گسترش عدالت اجتماعی در استفاده از فضاهای شهری و حق زیست کودکان و نوجوانان دختر در فضای های شهری را برای بهبود وضعیت دختران کودک و نوجوان در استان بوشهر مطرح می نماید.

***

جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر در خصوص افزایش زنان سالمند در طی چند سال آینده هشدار می دهد و تاکید می کند با توجه به افزایش آمار زنان سالمند در ایران فقر در سالمندان جدی است و نزدیک به ۳۰ درصد از سالمندان در دهک اول درآمدی هستند و فقیرترین اقشار جامعه محسوب می‌شوند. یک میلیون و ۸۰۰ هزار سالمند در کشور از هیچ نوع پوشش دستگاه‌های حمایتی و صندوق‌های بازنشستگی برخوردار نیستند.  جمعیت زنان مسلمان نواندیش بر این نکته اشاره می کند، بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت رفاه و با نگاهی بر آمار زنان سالمند تنها، تعداد آنها سه تا چهار برابر مردان سالمند تنها است و این پدیده زنانه شدن سالمندی در کشور را نشان می‌دهد. سالمندی و تنها شدن زنان روز‌به‌روز در حال افزایش است که این پدیده در آینده مشکلات بسیاری برای سالمندان به ویژه زنان به همراه خواهد داشت. جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر ضمن بیان مساله زنانه شدن سالمندی، خواستار توجه جدی به وضعیت زنان و دختران جوان و برنامه ریزی جهت آینده این قشر از جامعه است.

***

جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر خواستار توجه و حمایت از جامعه زنان و تقویت نهاد خانواده در استان بوشهر می باشد و بر نقش استثنایی زنان در پیشبرد اهداف توسعه پایدار تاکید دارد و معتقد است زنان ضامن تحقق چشم اندازهایی روشن برای جامعه استان بوشهر هستند. لذا این جمعیت با بیان مسایل و مشکلات در حوزه زنان استان بوشهر و ارایه راهکار برای آنها در نظر دارد، عملکرد جناب آقای عبدالکریم گراوند؛ استاندار جدید بوشهر را در حوزه زنان مورد رصد قرار داده و هر شش ماه، ارزیابی از عملکرد ایشان در عرصه زنان، دختران و خانواده ارایه دهد.

 

جمعیت زنان مسلمان نواندیش

استان بوشهر

۲۵ مهرماه ۱۳۹۶