- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

اشباح سرگردان؛ سرمقاله ای از اسماعیل حسام مقدم

اشباح سرگردان

گزارش اختصاصی آوای هامون به استاندار جدید درباب فضای عمومی استان بوشهر

اسماعیل حسام مقدم

 

عرصه عمومی استان بوشهر پس از چهار سال مدیریت دولتمردان اعتدال با عارضه هایی عجین شده که البته به نوعی می توان خاستگاه این عارضه ها را در سالهای بی تدبیری دولت مهرورزی جست اما آنچه که جای پرسش دارد این است که چرا این ارواح بی تدبیری در این چهار سال در استان بوشهر با قدرت بیشتری سرگردان شده اند و همچون جعبه پاندورا در کل فضای عمومی جامعه جولان می دهند؟! به زعم این گزارش کوتاه این اشباح سرگردان را می توان در موارد زیر تلخیص نمود و شرح ماجرا را برای شماره های آینده آوای هامون گذاشت:

 

۱_ مرگ جامعه: ازبین رفتن بینش جامعه شناختی در میان سیاستگذاران کلان استان بوشهر به نوعی باعث شد جامعه از معانی خاص اجتماعی خود تهی شود و با کاریکاتوری از مفهوم جامعه و مردم مواجه شویم.

۲_ آنتاگونیسم در فضای عمومی: جنگ و جدال بین نیروهای عرصه عمومی باعث شد با فضایی دوقطبی شده مواجه شویم. عرصه عمومی این روزهای استان بوشهر به دلیل سیاستهای غلط به میدان جدالهای آنتاگونیستی مانند است و که هر نیرویی قصد حذف دیگر نیروها را دارد.

۳_ سزارین نو-اصلاح طلبی/نو-اصول گرایی:سیاستگذاران ارشد استان در چهار سال گذشته در پی معنا بخشیدن به کنشهای سیاسی خاصی بوده اند و آن خلق دو مفهوم جعل شده مذکور می باشد. این جریان در عرصه عمومی استان بوشهر به شدت پیاده شده و هنوز به طور دقیق مشخص نیست با چه چیزی مواجه هستیم. مخلوقاتی عجیب الخلقه که رویکردها و ایده خود را دقیقا معرفی نکرده اند.

۴- سیاست زدایی از کنشهای سیاسی: با توجه به مورد پیشین، کنشهای سیاسی رقیب در کلیت هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و از همه آنها سیاست زدایی شده است.

۵_ مرکانتیلیسم اخلاقی: سیاست زدایی از کنشهای سیاسی باعث شده معامله گرایی و لابی گری برای منافع کاملا شخصی رواج یابد و این اخلاق مرکانتیلی در چهار سال گذشته به بلوغ رسیده است.

۶_ سندروم عسلویه: عرصه عمومی استان بوشهر دچار عارضه ای اقتصادی نیز شده که در آن مشارکت عمومی برای سرمایه گذاری به شدت افت کرده و همه نگاه ها به منابع زیرزمینی و عوارض آلایندگی ناشی از آن شده است.

۷_ سکته در توسعه پایدار:اشباح سرگردان در عرصه عمومی استان بوشهر، کالبد آن را دچار سکته کرده و همه نشانه هایی که باید به سمت توسعه پایدار حرکت کنند را مسکوت گذاشته است.