- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

بوشهر؛ پایتخت کتاب ایران در سال ۱۳۹۶: یادداشتی از حمیده ماحوزی

بوشهر؛ پایتخت کتاب ایران

دکتر حمیده ماحوزی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر بیست و پنجمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در استان بوشهر

انیس کنج تنهایی کتاب است

فروغ صبح دانایی کتاب است

 

زیباترین کلمه و ماندگارترین هدیه الهی کتاب است که از نازل شدن کتاب وحی آغاز شده و تا ابد راهنمای ما انسانها خواهد بود.

هیچ منبع اطلاعاتی مطمئن تر ، غنی تر و در دسترس تر از کتاب نیست.

کتاب یک وسیله راهنما و راهگشاست که در جامعه سبب بالا بردن آگاهی و افزایش دانش و بینش شده و به سالم سازی جامعه کمک می کند.

افراد اهل مطالعه کمتر به خطا رفته و آرامش بیشتری در زندگی دارند.

با کتاب خوب خواندن و خوب کتاب خواندن می توان با جامعه ارتباط موثر و بهتری برقرار کرده و اعتماد به نفس بالاتری داشته باشیم و از طرفی با بالا بردن دامنه لغات در گفتگو  و سخنوری مهارت بهتری کسب می شود.

لذا برای ترویج این کار ارزشمند سعی نماییم در طول سال مروج کتابخوانی باشیم و به همین یک هفته اکتفا نشود تا مطالعه در جامعه نهادینه گردد.

اولین اقدام برای انجام برنامه های بیست و پنجمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در استان بوشهر، تشکیل ستاد استانی در استانداری بوشهر بود  که آقای ساجدی  سرپرست معاون سیاسی امنیتی استانداری تاکید بر اجرای برنامه های  این هفته توسط تمام دستگاه های همکار داشتند و از مدیران خواسته شد که در پوشش تبلیعات شهری تا پوشش خبری و اجرای برنامه ها تمام توان خود را بکار بگیرند تا مفهوم پایتختی کتاب ایران به تمام معنا عملی شود.

در این هفته مطابق با  نامگذاری روزهای هفته فعالیتهای مناسب آن روز انجام خواهد شد.  به دستور ریاست ستاد هفته کتاب در این هفته  بایستی در سر برگ ادارات ” بوشهر پایتخت کتاب ایران ” درج  شده  و تمام دستگاه ها در ورودی اداره خود برای گرامی داشت این روز به نصب بنر اقدام نمایند.

شهرداری بوشهر در پوشش تبلیغات شهری و صدا و سیما با پوشش خبری  با ارزش بودن  این هفته رابه شهروندان یادآور خواهند بود.

بوشهر در اسفند  ۹۵  با ارائه طرح  پایتخت کتاب در قالب ۳۲ فعالیت و ۲۰۰ تفاهم نامه  همکاری، حائز رتبه اول در کسب پایتخت کتاب ایران شد که تا کنون حدود ۷۰ درصد برنامه ها عملیاتی شده است.

برنامه های موفق این طرح شامل: تبادل کتاب، دوشنبه های قصه، سرباز دانش، کتاب آزادی، کتاب شفا، میلاد کتاب، کمپ کتابخوانی، دیوار مهربانی، تیک تاک اندیشه،  کاروان کتاب،  ایستگاه کتابخوانی سفیران کتاب ، نذر کتاب  پرواز کتاب و ثبت بیش از ۱۳۰۰ باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان بوده است.

برترین مروجان کتابخوانی استان به دبیرخانه کشوری معرفی شده اند.

پرواز کتاب یکی از فعالیت های بسیار نو و تاثیر  گذار است که برای اولین بار در تاریخ ۲۱ آبان با قرار دادن کتاب در جیب صندلی های هواپیما ی قشم ایر در ساعت ۲۱:۱۵ عملا  کتاب در آسمان بوشهر به پرواز در می آید.

در هفته کتابخوانی طبق روز شمار بیست و پنجمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ، در سراسر استان شاهد برنامه های متنوع ترویج کتابخوانی خواهیم بود.

حدود ۱۰۰ برنامه در استان از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد و همچنین برنامه های دیگر دستگاه ها برنامه ریزی شده است.

قابل ذکر است که آموزش و پرورش، امور کتابخانه ها، شهرداری بوشهر، سازمان فرهنگی شهرداری، صدا و سیما، ثبت و احوال، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه خلیج فارس و دانشگاه آزاد، جهاد سازندگی،  دادگستری و اداره امور زندانها، پایگاه هوایی و دریایی ارتش، سپاه امام صادق ،  نیروی انتظامی  و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حوزه های علمیه، تشکلهای غیر دولتی، موسسات و رسانه ها و مطبوعات  همکاران ما در این طرح هستند که جا دارد از همه این همراهان عرض تقدیر و تشکر  داشته باشم. برنامه های کتابخوانی در تمام شهرستانهای استان بوشهر با حساسیت وتعلق خاطر بسیار خوب هم استانی ها دنبال می شود.

تقاضای اینجانب از همه دوستداران کتاب  و مروجان کتابخوانی این است که این فعالیتهای ارزشمند بدون مرز ومحدودیت زمانی ادامه دهند تا شاهد جامعه ای سالم باشیم.

به امید روزی که قفسه کتاب از لوازم اصلی  خانه های ما  باشد.

زدانا بپرسید پس دادگر

که فرهنگ بهتر بود یا گهر

چنین داد پاسخ بدو رهنمون

که فرهنگ باشد ز گوهر فزون

که فرهنگ آرایش جان بود

ز گوهر سخن گفتن آسان بود

گهر بی هنر زار و خوار است و سست

به فرهنگ باشد روان تندرست

در دانش از گنج نامی تر است

همان نزد دانا گرامی تر است

سخن ماند از ما همی یادگار

تو با گنج دانش برابر مدان

“حکیم ابوالقاسم فردوسی”