- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

گزارش دکترعالیه شکربیگی از وضعیت بحران زده شهر سرپل ذهاب پس از زلزله

✍️گزارشی از وضعیت بحران زده ی شهر سرپل ذهاب با توجه به گفته های زلزله زدگان.

? دکتر عالیه شکربیگی
جامعه شناس و دبیر کارگروه زنان و خانواده سالم معاونت امور زنان ریاست جمهوری

امروز در میان زلزله زدگان حضور یافتم تا بتوانم پیام آنان را به شما مردم عزیری که نگران شرایط بحرانی آنان هستید ، برسانم، مگر قدمی در راستای ساماندهی کمک های مردمی که دلشان برای زلزله زدگان می تپد، بگذارم.  از شما خوانندگان عزیز این کانال خواهشمندم در نشر این پیام بکوشید. نکات مورد نظر عبارتند از :

۱- زلزله زدگان هنوز در شوک هستند و در مو اردی با کوچک ترین صدایی به هم می ریزند. بنابراین در روزهای آینده حضور مددکاران، روانشناسان و جامعه شناسان برای همدلی و حمایت عاطفی آنان ضرورت دارد.

۲-در این شرایط بحرانی خوب است مردم عزیز ایران بازدید از این شهر را به وقتی دیگر واگذار کنند. زیرا هر گونه ترددی در این منطقه باعث به وجود آمدن ترافیک و راه بندان می شود و کمک رسانی به زلزله زدگان را با اختلال مواجه می کند.

۳-طبق تعاریف زلزله زدگان از حال و هوا و چگونگی زلزله، تصوری که از قیامت داشتند را در نظرشان زنده کرده است و به لحاظ روانی خیلی ترسیدند و هنوز به شرایط عادی برنگشتند.

۴- از فرستادن نان و آب معدنی بپرهیزید، چون در پاره ای از موارد کیسه های نان جلوی چادرها روی هم تلنبار شده بودند و به دلیل زیادبودن و عدم مصرف، کپک زده بودند و آب معدنی ها در کنار چادرها رها شده بودند.

۵-در شرایط حاضر که هوا رو به سردی می رود، زلزله زدگان بیشتر نیازمند وسایل گرمایشی هستند و خانه های خود ساخته، در بسیاری از خانه هایی که بازدید کردم و به ظاهر سالم بودند از داخل ترک های زیادی برداشتند و اطمینانی نیست که دچار مشکل نشوند،  از اینرو مردم  دچار هراس هستند که بتوانند درون  خانه هایشان بروند.

۶- به گفته ی زلزله زدگان و ضمن تشکر از ملت بزرگ ایران، آنان نیازمند ساختن خانه هایشان در آینده نزدیک هستند و پولی که دولت قراره به آنان بدهد جوابگوی حتی تعمیر خانه هایشان نیست. لذا اگر مردم بتوانند به حساب های مطمئنی پول بریزند که به دست آنان برسد، راضی تر بودند و آنان این پیام را برای مسئولان داشتند که ما را همسان سوریه، لبنان و سایر کشورهایی که ایران برای خانه سازی به آنان کمک کرده است، بپندارند و استفاده از پول بیت المال را حق خود می دانستند.

۷- پتو و چادر را همچنان درخواست داشتند و در پاره ای از اردوگاهها متاسفانه هنوز چادر و پتو به دست بعضی از مردم نرسیده بود.

۸- از عدم مدیریت صحیح در توزیع عادلانه مایحتاج و کالا های ارسالی مردم شریف و مهربان ایران شکایت داشتند و اظهار داشتند که بعضی چندین برابر نیازمندیهای خود دریافت نمودند و بعضی هنوز هیچی ، و این نشاندهنده یک هرج و مرج در مدیریت بحران زلزله در مناطق آسیب دیده بود.

۹-زلزله زدگان از حضور مردمی که از شهرهای دیگر آمده بودند و خود را به دروغ زلزله زده معرفی می کردند شکایت داشتند و خواهان بررسی جدی مسئولان در این مورد بودند و متاسفانه رخ دادن چنین مواردی به دلیل عدم مدیریت بحران و نداشتن سیاست گذاری های مرتبط با بلایای طبیعی از سوی سازمان هایی ذیربط بوده و هست.

۱۰- در بعضی از روستاها هنوز آواربرداری صورت نگرفته بود و احتمال بحران هایی  دیگر می رود.

۱۱-شهر کلا تعطیل است و باید مسئولان تلاش خود را در عادی سازی زندگی روزمره آغاز نمایند.

۱۲- حضور پر شور مردم در میدان همیاری و کمک به زلزله زدگان اشک شوق  را بر گونه ی  هر ببننده ای جاری می سازد و همبستگی اجتماعی در میان مردم همچنان بالاست و پویا و زنده، اما مردم عزیز ما باید از توزبع های انفرادی بپرهیزند و هدایای خود را تحویل ستاد بحران این منطقه بدهند، در ستاد بحران نیروهای مردمی و انجمن های خیریه به عنوان چشم و گوش مردم حضور دارند و مراقب هستند.

۱۳-از ارسال لباس های دست دوم بپرهیزید،  در بسیاری از موارد مردم زلزله زده از این مسئله گله داشتند.

۱۴- توجه مردم بزرگ ایران را به این نکته جلب می کنم که بازسازی مناطق آسیب دیده نیازمند همیاری و همراهی آنان است همانگونه که در جنگ کمک کردند اکنون مردم را باید دوباره همراهی کرد تا بذر امید را در دل آنان آبیاری و با تلاش و کوشش آنان را کمک کرد تا این بار خانه هایی ضد زلزله بسازند مگر دیگر بار شاهد چنین فاجعه هایی در این کشور نباشیم، یادمان باشد مردم ژاپن در زلزله ی ۸ ریشتری مشغول کار روزانه ی خود هستند و این نشان می دهد می شود حادثه های طبیعی را کنترل کرد اگر اراده و آگاهی و  مطالبه ی همگانی در این راستا باشد.

#عالیه_شکربیگی
#جامعه_شناس
#سرپل_ذهاب
#زلزله