- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

گزارش میدانی هامون ایران از وضعیت پارک گردشگری واقع در خور سلطانی بوشهر

گزارشی میدانی هامون ایران از وضعیت پارک گردشگری واقع در خور سلطانی بوشهر

گزارشی از وبسایت هامون ایران

به گزارش وبسایت هامون ایران الان ظهر روز دوشنبه مورخ ۲۹ آبان ماه ۹۶ است. آفتاب نگاه پرسخاوتش را بر پهنه ی گیتی گسترانیده. پیش رویم میدانی وسیع با چشم اندازی نازیبا قرار دارد که آن را دهکده ی گردشگری می نامند؛ دیگر حتی نشانی از خدمات و تجهیزات اندک گذشته نیز دیده نمی شود؛ نه خبری از ایستگاه پلیس است و نه هیچ گونه فضای سبز و امکانات تفریحی. بخشی از تجهیزات نصب شده در دهکده (البته اگر بتوان هنوز آن را به این نام خواند!) دچار خسارت یا سرقت شده و رسیدگی و نظافت آن نیز به مسیرهای ورودی محدود گردیده است؛ اشیایی هم که در برخی نقاط به چشم می خورد، جملگی مخروب و بلا استفاده می باشند. و امروز این است حال و روز پارک گردشگری…..
به گزارش نسیم جنوب، به دنبال تصمیم واگذاری پارک گردشگری بوشهر به شهرداری، شرکت پازارگاد این پارک را ترک گفته و تجهیزات کارگاهی خود را نیز جمع آوری کرده است. به گفته برخی شهروندان، شرکت پازارگاد در حال خریداری ساحل پارسیان بوده و کارگاه و تمام تجهیزات تفریحی پارک را به عسلویه منتقل نموده است
جای بسی تاسف و تاثر است که عدم تدبیر اندیشی صحیح در خصوص مدیریت و چگونگی حفظ این پروژه ی کلان، سبب شده تا پارک گردشگری با اعتبار ۱۳ میلیاردی اش، امروز این چنین بی اهمیت و متروک رها گردد.
استاندار سابق؛ مصطفی سالاری که در همان اوان شروع به کارش برنامه‌ ها و طرح های بسیاری برای توسعه و ایجاد تحول در استان تحت مدیریتش در نظر داشته و قول ها و وعده های متعددی هم در همین راستا بیان نموده، در ارتباط با پارک گردشگری نه تنها تحقق نیافته بلکه مردم و جمعی از فعالین اجتماعی و محیط زیستی را نیز در هاله ای از نگرانی و تشویش فرو برده است.


با رفتن مصطفی سالاری تمام آن قول و قرارهایی که هر روزه در ارتباط با این پروژه در جلسات گوناگون و در جمع کثیری از مسوولین و اصحاب رسانه داد سخن از آن می رفت، یکباره ناپدید شد. وعده هایی نظیر راه اندازی مرکز ورزش های دریایی کشور، رستوران ها، هتل ها و کافی شاپ های دریایی روی آب، ایجاد ۵۰۰ فرصت شغلی ثابت در پارک گردشگری بوشهر و … . اما شوربختانه به نظر می رسد از این همه وعده های رنگارنگ تنها چیزی که باقی مانده، خسارت به سرمایه های عمومی می باشد.


اگر از آقایان استانداری در خصوص چرایی این وضعیت سوال شود، بی شک همان بحث تکراری کمبود بودجه را پیش خواهند کشید. حال سوال من این است: چرا هیچ مدرک یا قرارداد مکتوبی برای شرکت پازارگاد در زمینه ساخت و ساز این پارک وجود ندارد؟ ترک تشریفات در این زمینه به چه معنا بوده است؟  به علاوه، تأمین بودجه نیز از جمله مواردی است که در حوزه ی وظایف استاندار می گنجد.
افزون بر موارد ذکر شده، پروژه ی پارک گردشگری بوشهر مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان بوده و هست؛ برای مثال بسیاری از فعالان محیط زیست معتقدند به دلیل مجاورت این پارک با خور سلطانی و بخشی از ساحل بوشهر، در آینده تبعاتی به اکوسیستم منطقه وارد خواهد آمد.
مورد دیگر، تاکید برخی کارشناسان برای به تملک درآمدن اراضی مربوطه به دولت و پس از آن، صرف هزینه ی اعتبارات عمرانی در این طرح بود که متاسفانه به هیچ یک از این انتقادات توجه نشد.

همچنین، فعالیت شناورهای تفریحی در این ساحل نیز با مخالفت نیروی دریایی ارتش و اداره بندر رو به رو گشت که آن را در حریم امنیتی شناورهای خود و فاقد ایمنی لازم می دانست.
هرچند نمی توان عملکردهای مثبت سالاری را در طول دوران مدیریتش کتمان کرد، اما منطقی تر آن بود که به جای حواله ساختن وعده های بی عمل به مردم، تمرکز خود را روی مسائل و مشکلاتی اساسی تر و ریشه ای تر همچون اشتغال جوانان استان بوشهر می گذاشت.