- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

مرتضی مردیها در بوشهر: جنبش زنان را به لذت بردن از امتیازهای پیشین دعوت می کنم!

جنبش زنان را به لذت بردن از کسب امتیازهای پیشین دعوت می کنم!

متن کامل گزارش هامون ایران از سخنرانی مرتضی مردیها در بوشهر

به گزارش وبسایت هامون ایران در روز چهارشنبه ۱۵ آذرماه ۹۶ و به مناسبت افتتاح انجمن اندیشه زنان جنوب، دکتر مرتضی مردیها به عنوان سخنران اصلی مراسم دعوت شده بود. دکتر سید مرتضی مردیها؛ استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، نویسنده و مترجم هم عصرمان به این مراسم دعوت و خیل علاقمندان به صحبتهای ایشان را در سالن اجتماعات اداره کل تامین اجتماعی بوشهر گرد آورده بود.
همانگونه که برای آشنایان با اندیشه دکتر مردیها قابل پیش بینی بود، وی به بیان نظریاتی درباب مسائل اجتماعی و سیاسی پرداخت که از خاستگاه فکری طبیعت گرایانه و محافظه کارانه (کانسرواتیستی) ایشان سرچشمه می گرفت. وی به طور واضحی هیچ حقی برای گروه های اجتماعی مانند زنان، توان یابان، اقلیتها، جوامع حاشیه ای و… قائل نبود و به طور خاص از گرفتن امتیاز به جای حق دفاع نمود.
مردیها در این سخنرانی معتقد بود که جنبش زنان در طول ۴۰ سال گذشته بیشترین امتیازهای لازم را از حاکمیت ایران کسب کرده و در زمان کنونی به جای مطالبه کردن حقوق دیگر، بهتر هست به لذت بردن از این امتیازهای کسب شده بپردازند و این همه خود را در تلاطم و سختی دفاع از حق و حقوق زنان نیاندازند.
این استاد علوم سیاسی به طور خاص در صحبتهای خویش به مواجهه تمام عیار با فمینیسم رادیکال پرداخت و آن را به تمامی معنا رد کرد هرچندکه در بطن مباحثی که مطرح نموده بود به دیگر نحله های فمینیسم مانند فمینیسم سوسیال و یا حتی فمینیسم لیبرال نیز هجوم برده بود.
دکتر مردیها در پایان سخنرانی خویش نیز با خواندن سه غزل از سعدی، حافظ و مولانا، همه فعالان حوزه زنان را به طور خاص به انفعال و لذت بردن از امتیازهای کسب شده پیشین دعوت نمود.

در پایان این گزارش پرسشهایی پیش می آید که وبسایت هامون ایران برای دعوت کنندگان دکتر مرتضی مردیها به بوشهر مطرح می سازد تا مخاطبان به کلیت نظرگاه این انجمن نوظهور نسبت به جنبش زنان آشنا گردند.
۱-  آیا انجمن اندیشه زنان جنوب با نظرات و اندیشه های دکتر مرتضی مردیها، از قبل آشنا بوده است؟
۲-  نسبت اندیشه این انجمن با ایده های دکتر مردیها چه می باشد؟
۳-  دلیل انتخاب دکتر مردیها برای سخنرانی در مراسم بازگشایی انجمن، دقیقا می خواستید چه پیامی برای عرصه عمومی استان بوشهر به همراه داشته باشد؟