- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

دکتر محسن رهامی به مناسبت روز دانشجو در بوشهر: برای ۱۴۰۰ باید دنبال گزینه اصلاح طلب باشیم

«محسن رهامی» در دانشگاه خلیج فارس:

دانشجویان را باید به آینده کشور امیدوار نگه داشت/ حصر باید برداشته شود/ برای ۱۴۰۰ باید دنبال گزینه اصلاح طلب باشیم

به نقل از وبسایت خلیج فارس: عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها گفت: دانشجویان به دلیل آنکه مطالبات مردمی و دغدغه آینده کشور دارند، جنبشی اصیل مانده اند.

خلیج فارس: عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها با اشاره به اینکه جنبش دانشجویی مطالبات خود را معقول و قانون مند دنبال می کند، گفت: دانشجویان به دلیل آنکه مطالبات مردمی و دغدغه آینده کشور دارند، جنبشی اصیل مانده اند.

به گزارش «خلیج فارس»؛ حجت الاسلام محسن رهامی که شنبه شب به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان در دانشگاه خلیج فارس سخنرانی می کرد، افزود: جنبش دانشجویی جاده ای صاف و مانند اتوبان نیست، بلکه سنگلاخ و ناهمواری زیادی دارد، اما هنر نظام و مملکت باید این باشد که دانشجویان را به آینده کشور امیدوار نگه دارد تا دچار یاس و نگاه به خارج کشور نشود.

وی با بیان اینکه پاسخ انتقاد دانشجویان ستاره دار و احراج کردن آنها نیست، اظهار داشت: شرایط دانشگاه و جنبش دانشجویی در دولت روحانی بهبود یافته، هرچند تا شرایط مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد. منتها باید واقعیت ها را دید که وقتی گزینه های اصلی دولت برای وزارت علوم با موانعی مواجه شده و دولت برای سپردن وزارت، سراغ گزینه ای از همدان می رود، نشان از مشکلات در این مسیر دارد، منتها رییس جمهور باید از اختیارات خود برای نشاط علمی و سیاسی در دانشگاه ها بیشتر استفاده کند.

محکومیت مرتضوی، حکایت از اصلاح دارد

در بخش پرسش و پاسخ دانشجویان، رهامی درخصوص سوالی درباره ارزیابی اش از محکومیت زندان سعید مرتضوی دادستان سابق تهران گفت: چندین بار برای دفاع از موکلانم در دادگاهی که وی قاضی آن بود حضور داشتم و شاهد بودم چنان دست خود را باز و پشتش را گرم می دید که فضا را برای صدور هر حکمی مهیا می دید و بارها این رویکرد را نشان داد، اما محکومیت برای فردی از اسن دست خصوصیات، نشان می دهد دستگاه قضایی در شیب اصلاح قرار گرفته، هرچند این شیب کند است.

حصر باید برداشته شود

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در پاسخ به سوالی پیرامون حصر هم گفت: در قانون، حکمی به نام حصر نداریم و چنین اتفاقی که محرومیت اجتماعی محسوب می شود، باید ناشی از محکومیت باشد که چنین دادگاهی هم برگزار نشده است.

وی ادامه داد: حصر با تصمیم شورای امنیت ملی بوده که نظر مشورتی دارد و مرجع قضایی نیست، از این رو چنین اقدامی با اشکالات قانونی مواجه است، اما در ماههای اخیر گشایش هایی رخ داده که البته ما فقط راضی به این گشایش ها نیستیم و معتقدیم باید حصر برداشته شود، چون این وضعیت قانونی نیست.

رهامی خاطرنشان کرد: درباره اینکه برحی می گویند اگر اقایان کروبی، موسوی و خانم رهنورد به شرایط عادی بازگردند فردا درخواست تجمع می دهند، باید گفت دولت کنونی مورد حمایت آنهاست و فردی هم که به او معترض بودند، چندین سال است از قدرت اجرایی کشور کنار رفته و شرایط آن مقطع منتفی شده است.

سال ۱۴۰۰ و گزینه اصلاحات

رهامی در پاسخ به سوال دیگری درباره ارزیابی اش از شرایط اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار داشت: باید دنبال فردی باشیم که اقدامات روحانی را ادامه داده، ضمن اینکه رویکرد اصلاح طلبی داشته باشد و این مسیر نیازمند درصحنه بودن جوانان و دانشجویان است.

وی خاطرنشان کرد: البته انتخابات مجلس آینده که در اسفندماه ۱۳۹۷ برگزار می شود، تست ملی برای انتخابات ۱۴۰۰ است که نیاز به شناسایی گزینه های پاکدست و موثر و رایزنی برای تشکیل مجلسی اصلاح طلب تر هستیم، ضمن اینکه رویکرد مردم به اصلاح طلبان نیازمند عملکرد موثرتر دولت کنونی و فراکسیون امید در مجلس فعلی می باشد که باید شاهد اقدامات موثرتری باشیم.

در حاشیه

این جلسه از ساعت ۱۸:۴۰ دقیقه آغاز و تا ساعت ۲۰:۵۰ دقیقه ادامه یافت. مجری برنامه یکی از دلایل کمبود وقت در زمان پرسش و پاسخ را محدودیت خوابگاه دخترانه دانشگاه برای پذیرش دانشجویان تا ساعت ۲۱ اعلام کرد تا این گروه بتوانند به خوابگاه برسند. رهامی نیز با اشاره به حضور رییس دانشگاه خلیج فارس در این جلسه، گفت: امشب می توانند با هماهنگی رییس دانشگاه کمی دیرتر به خوابگاه بروند.

در اواسط نشست پرسش و پاسخ، یکی از دانشجویان خواستار طرح سوالش بصورت شفاهی شد که مجری با اشاره به کمبود وقت و مطرح شدن سوالات کتبی، از وی خواست تا پرسش خود را به وی برساند تا قرائت شود. نهایتا این جلسه بدون مشکل خاصی برگزار شد.

قبل از پرسش و پاسح رهامی، کلیپی درخصوص معرفی وی پخش شد که همزمان با نمایش دادن تصاویری از رییس جمهور اصلاحات، دانشجویان به تشویق پرداختند.