- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

مسوولیت اجتماعی کارآفرینی؛ در گفتگو با فخرالسادات محتشمی پور

مسوولیت اجتماعی کارآفرینی

گفتگوی اختصاصی آوای هامون با فخرالسادات محتشمی پور؛ مشاور امور زنان در وزارت کشور دوره اصلاحات و  کارآفرین اجتماعی

 

اشاره:
فخرالسادات محتشمی پور؛ رییس هیئت مدیره انجمن ملی زنان کارآفرین، عضو هیئت مدیره انجمن زنان پژوهشگر تاریخ، مشاور وزیر کشور دولت اصلاحات، مدیر کل امور زنان و خانواده و همسر مصطفی تاجزاده می باشد. وی با ورود به بحث کارآفرینی و ایده راه اندازی انجمن ملی زنان کارآفرین جز مطرح ترین زنان در این حوزه هست و فعالیت های گسترده ای در این حوزه با مشارکت زنان در سراسر ایران انجام داده است. محتشمی پور معتقد است که  نابرابری جنسیتی که هماره برای زنان تهدیدی بیرونی محسوب شده می تواند تبدیل به فرصت شده و منجر به کارآفرینی زنان شود. وی به مبحث مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها مرتبط با اخلاق کسب و کار می پردازد و در این موضوع تخصص دارد. گفتگوی آوای هامون با وی را در این حوزه ها بخوانید

 

آوای هامون: جامعه امروز ایران دارای چه ضرورت هایی برای بحث کارآفرینی می باشد؟

محتشمی پور:  برای پاسخ به این سوال ابتدا باید ببینیم، کارافرینی چیست تا  بتوانیم درک کنیم که چه ضرورتی برای این بحث در کشور وجود دارد. کارآفرینی ابزار یا مکانیزمی است که می تواند برای باز کردن ذهن افراد و سازمان ها استفاده شود. این ارزش افزوده، در حقیقت همان  خلاقیت و نوآوری است که تمرکز آن  سرمایه گذاری در سرمایه انسانی جوامع است  که این مهم را از طریق بالا بردن و تقویت نگرش کارکنان پی می گیرد.  کارآفرینی فقط شروع  کردن یک کسب و کار، SME ، کسب سود و یا حتی حل نوآورانه مسایل اجتماعی نیست، بلکه. کارآفرینی “توانایی فرد برای تبدیل ایده به عمل است” ، عملی که مورد نیاز جامعه بوده و بی پاسخ مانده و برای مخاطبان خود ارزش ایجاد می کند.  از این رو ارزش فوق العاده زیادی در جوامع دارد.  با این تعریف از کارآفرینی ، که آن را بالاترین سطوح  مهارتی یک انسان در جامعه به شمار می آورد، کارآفرینی می تواند در هر شهروندی از جامعه و در هر سطحی مشاهده شود، و رویکردی باشد که مدام در حال بهبود سیستم، شناخت فرصتها  و ایجاد ارزش برای جامعه است. از این رو در جامعه ایران هم اگر به دنبال توسعه همه جانبه و پایدار هستیم باید از این منظر به سراغ  کارافرینی برویم و به آن به عنوان ابزاری برای شناسایی مسایل، و طراحی کننده راه حلهای خلاقانه نگاه کنیم. و طبیعی است که در هر سه حوزه خصوصی، دولتی و داوطلبانه به کارآفرینی نیاز داریم تا ایده های جدید، عملی شوند.

 

آوای هامون: اهمیت توجه به مسیولیت اجتماعی تا چه اندازه برای کارآفرینان مطرح می باشد؟

محتشمی پور: همانطور که می دانیم  بحث مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها  موضوعات مرتبط با اخلاق کسب و کارهاست  که به نقش شرکتها درحوزه اجتماع  و وظایف و تعهداتی که آنها باید در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، انجام دهد می‌پردازد و  در پیوند با مسئولیت شرکت در برابر جامعه، انسان‌ها، و محیطی است که در آن فعالیت می‌کند.  بدیهی است که کارآفرینان به عنوان کارگزاران اقتصادی در جوامع،  که نقش پیشرو دارند، باید بیش از سایر فعالان افتصادی به اثر فعالیتهای خود در محیط  و نتایج و پیامدهای اجتماعی و زیست محیطی توجه کنند. چرا که مهمترین ویژگی فعالیت کارآفرینانه این است که به علت جذابیت بالا در بازار،  بعد از دوره تولد و پایه گذاری و با ورود به مرحله رشد و بلوغ،  به شدت درگیر مساله الگوبرداری و تقلید توسط سایر شرکتها در آن صنعت می‌شوند و طبیعی است که اگر این نوع شرکتها هر رفتار مثبت یا منفی نسبت به بازار و محیط خود داشته باشند، آن رفتار توسط مقلدان آن فعالیت الگوبرداری و پیاده سازی می‌شود و تبدیل به رویه می‌شود. بنابراین یلی مهم است که یک کارافرین به عنوان شروع کننده یک فعالیت در جامعه از همان ابتدا توجه خاص به الزامات اخلاقی و اجتماعی داشته باشد.

 

آوای هامون: کارآفرینان در میان مسیولیت اجتماعی و ارتقا شغلی  چگونه باید توازن و تعادل ایجاد کنند؟

محتشمی پور: ارتقا شغلی و مسئولیت اجتماعی در فعالیت کارآفرینانه دو پدیده جدا از هم، نیستند که توجه به یکی موجب کاهش دیگری شود. این دو پدیده در فعالیت کارآفرینی ،نه تنها  در هم تنیده و آمیخته است. و قابل جدا سازی نیست. بلکه برای ارتقا شغلی نیاز به مسئولیت پذیری اجتماعی است. ممکن است برای کسب و کارهای معمولی ، توجه به محیط و مسایل آن ، صرفا نمایش  باشد، اما برای یک بنگاه کارافرین بخشی از ماهیت برند است . چرا که آنها پیش از سایر بنگاهها در معرص دید عموم هستند و مهمترین عامل اعتبار و موفقیت آنها، خوشنامی آنها است. از این رو عدم مسئولیت پذیری اجتماعی به سرعت می تواند به مانعی برای رشد آنها تبدیل شود.