- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

گزارش کوتاهی از تخریب نرگسزار کازرون ؛ گزارشی از ایرن واعظ زاده

گزارش کوتاهی از تخریب نرگسزار کازرون
ایرن واعظ زاده

عبدالصاحب قائمی؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: «  ۱۵۰ هکتار از اراضی این بخش به کشت گل نرگس دیم و آبی اختصاص دارد که سالانه ۹۰ تن گل برداشت و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود. »
وی بیان کرد: « با توجه به اینکه برای پرورش گل های نرگس در بخش جره و بالاده از هیچگونه کود و یا سمی استفاده نمی شود و تولید آن به صورت دیم و ارگانیک است، گل های نرگس تولیدی این منطقه در مقایسه با سایر مناطقی که در این عرصه فعالیت دارند، بسیار متمایز و از عطر و بوی مطبوعی برخوردار است. » (فارس ‌آنلاین)
گمان می کنم همین چند سطر از گفته های این مقام مسئول کافی است تا پی ببریم در این وضعیت خشکسالی و بی آبی، نگهبانان و باغبانان، ماه ها چه رنج و مشقتی برای مهیا ساختن این گنجینه ی زیبا و ارزشمند منابع طبیعی متحمل شده اند.
گل زیبای نرگس (نرگس شهلا) و برپایی جشنواره ای به نام آن، نماد شهر تاریخی کازرون می باشد که هر ساله در اواخر بهمن ماه برای بازدید کنندگان و گردشگران در بخش جره و بالاده برگزار می گردد.
نرگسزار جره با وسعت ده هکتار در روستای جره از توابع شهرستان کازرون واقع گردیده که متاسفانه به علت فقر فرهنگی بسیاری از مردم بازدیدکننده از وسعت آن کاسته شده است. مردمانی که به جای بازدید و لذت بردن از طبیعت زیبای الهی، در فصل گل دهی، نرگس ها را چیده و بی مهابا و بدون ذره ای دلسوزی آن ها را لگدکوب می کنند. در بازدید امسال در روز آخر این جشنواره، به هر طرف که نظر می انداختم، گل های لگدکوب شده و پیازچه های بریده شده و پراکنده روی زمین را می دیدم که دل آدمی را به درد می آورد.
به واقع کم خردی و بی توجهی برخی افراد را چگونه می توان توصیف نمود؟
ما مردمان پرمدعا و کوته نظر که با درو کردن و از بین بردن این دشت معطر، با خودخواهی تمام حاصل تلاش های طاقت فرسا و چندماهه ی باغبانان را در چشم به هم زدنی منهدم ساخته و بدتر از آن، نسل های آینده را نیز از این موهبت محروم می نماییم.
شاید بهتر باشد برای جلوگیری از بروز مجدد این اتفاقات، سیاست ها و تدابیری تخصصی از طرف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر مسئولین و همچنین تشکل های مردم نهاد اتخاذ شده تا بتوان به بهره برداری مستمر و پایدار از این منبع طبیعی دست یافت.
امید است با پیگیری مسئولان و تدوین طرح ها و برنامه های کارآمد، نرگسزار کازرون سرنوشت دردناک دیگر منابع طبیعی نابود شده را پیدا نکند.