گفت‌وگو با «سعید معیدفر»، درباره کمپین جهانی علیه کار اجباری کودکان...

سازمان بین‌المللی کار کمپین «علیه کار اجباری کودکان» را به‌تازگی راه‌اندازی کرده است تا کشورهای جهان را به مبارزه با این پدیده تشویق کند؛ پدیده‌ای که در جهان ٢١ میلیون نفر با آن درگیر هستند و با شکل‌...

سرگذشت «شبه دانشگاه‌ها» در ایران

جهان امروز جایی نیست که به ما فرصت‌های زیادی برای انتخاب راه‌های آزمون و خطایی بدهد. هم از این رو، هر چه زودتر به این معضل یعنی نیاز بالای جامعه خود به برخورداری از عرضه‌اندیشه و علم و فرهنگ در بالات...

وظیفه‌مداری و فرایندگرایی در آموزش (فرهنگ آموزش در ژاپن)...

ژاپنی‌ها در آموزش بیشتر فرایند‌گرا و در طراحی برنامه درسی بیشتر تکلیف اندیشند (وظیفه‌مدار) و بر تلاش فردی بیشتر از توانایی طبیعی (استعداد) برای موفقیت تاکید می‌کنند.اغلب علاقه زیادی به روش‌های استدلا...

مترجمی که آگاهانه ترجمه می کند

آگاهانه ترجمه می کند، زبان مبدا را می شناسد و به زبان مقصد مسلط است. عشق به ادبیات و سینما در او باعث شده با فضای رمان و داستان مانوس باشد و وقتی اثری را ترجمه می کند گویی آن را خود نویسنده ترجمه کرد...

مکتب مطالعات فرهنگی (سید حسین شرف الدین)...

چکیده «مطالعات فرهنگی»، بر مجموعه قابل توجهی از پژوهش‏ها، نظریات، روش‏ها، موضع‏گیری‏ها و فعالیت‏های انتقادی در چارچوب علوم انسانی و علوم اجتماعی اطلاق می‏شود که از دهه ۱۹۶۰ به این سو، توسط جمعی از ان...

مهرنامه مروج سلفی گری؛ گفتگویی غیررسمی با مصطفی ملکیان...

بارانشهر؛ هومان دوراندیش – مجلۀ مهرنامه دو سه سال است که معمای فضای فرهنگی جامعۀ ایران شده است. مهرنامه ابتدا قرار بود مجله‌ای روشنفکری باشد ولی به تدریج مجله‌ای شد علیه روشنفکران. در دیباچۀ مجلۀ مهر...

سنت گرایان در باغ نیستند؛ در گفتگو با پرفسور داریوش شایگان...

سنت گرایان در باغ نیستند گفت وگوی هفته نامه صدا با داریوش شایگان   لاری دیاموند در مقالۀ «آیا همۀ دنیا می‌تواند دموکراتیک شود؟»، به این سوال پاسخ مثبت می‌دهد. دیاموند یک نظریه‌پرداز غربی در مبحث...