لیلا مهرپویا

چرا جدایی فقط طلاق نیست؟!

لی لا مهرپویا*: نام ها به واسطه ی ویژگی درون ذاتی خود، گاهی بر مبنای ویژگی کانکریت(concrete – فیزیکی،واقعی، و قابل لمس) خود و گاهی بر مبنای ابستراک( abstract- مفاهیم بی مرز) هستند. آن جا که فیزیکی ان...

تعبیر رویاها*

پیله و پروانه نویسنده: ژاک دومینیک بوبی مترجمان: فریبا تنباکوچی – میچکا سرمدی ناشر: چشمه تعداد صفحه: ۱۲۵ سال انتشار: ۱۳۹۰ – دوره چاپ: چهارم ” اگر من بالاجبار باید زندگی کنم، بهتر اس...

تاملی بر شرایط نابینایان و کم بینایان در بوشهر...

عمیقا متاسفم که در کشور ما امکانات چندانی برای قشر نابینا و کم بینا وجود ندارد، حال اینکه در شهرهای کوچک تری چون بوشهر امکانات محدود و محدودتر می گردند. در شهری که مسئولان سازمان ها و موسسات مختلفی ک...

وقتی که کودکان سخن می گویند

احمد حسام مقدم: درباره مجله عروسک سخنگو؛ نخستین مجله ادبیات مدرن کودک در ادامه نخستین ویژگی که در مجله شاهد آن هستیم نقاشی هایی از کودکان می باشد که با قلم کودکانه خود نگاریده اند و فضایی کودکانه تری...

زیست در وضعیت اضطراری

اسماعیل حسام مقدم: ” چطور کسی می تواند ناگاه وسط خیابان بایستد و از خود بپرسد: این آیا سرنوشت من است؟ … ” (جورجیو آگامبن) و دقیقن همین سرنوشت اوست که به ناگاه سیلی بیاید و او را با ...

مقاومت شکننده

اسماعیل حسام مقدم*:مقاله حاضر به بازنمایی زیست زنانه طبقه متوسط ایرانی در رابطه با تجربه ی زندگی روزمره در سینمای ایران می‌پردازد. در واقع، زندگی روزمره می تواند محملی برای تجربه ی زیسته ی زنانی باشد...

شهرزاد در شب هزار و دوم

  «به عقیده من آدمیزاد یک درخت چکنم است ؟ “درخت چکنم.”        سیمین لبخند می زند نه جانم .  از من بشنو . آدمیزاد درخت یقظین است ، درخت روشنگری وبیداری … »    (“جزیره سرگردانی&...

همه ی رنج زن بودن

سووشون، آینه­ای برابر تاریخ معاصر و به ویژه رویدادهای عصر استعمار در جنوب است. این داستان روایتی است از قصه کهنه استبداد و استعماری که همیشه به جان مردمان آن دیار چنگ انداخته بود. یوسف، خانِ آگاه و آ...

زنی در فصل اعتدال

افسانه سراجی:* در دهه ها وسده های گذشته، حضور زنان در عرصه های مختلف، به دلیل ممنوعیت ها و نگرش های محدود و بسته جامعه ناچیز و غیر قابل تأمل می نماید، اما به عکس دارای موقعیتی حسّاس و تعیین کننده بود...