درباره «رساله منطقی- فلسفی» ویتگنشتاین در گفتوگو با دکتر سروش دباغ ویتگنشتاین؛ فیلسوف خوششانس آمیزهیی از زندگی جذاب و اسرارآمیز، همچنین شیوه تفلسف ویتگنشتاین برای ایرانیان جالب بوده است منوچهر دین...
گفتوگو با دکتر محمدمهدی اردبیلی، نویسنده، مترجم و مدرس فلسفه غرب باید بتوانیم فهم و برداشت خودمان را از هگل بنویسیم شیوه دیالکتیکی هگل قابلیتهای بسیاری برای مواجهه ما با وضعیت و مسائل ایرانیان دارد...
چرا در ایران انقلاب شد؟ تبیین فرهنگی شکل گیری انقلاب ۵۷ ایران در گفتگو با دکتر مصطفا مهرآیین اشاره: رخدادهای تاریخی همواره در بستری اجتماعی و فرهنگی رخ می دهند که برای تبیین و تفسیر چگونگی رخ دادن آن...
بازیابی اندیشه عدم خشونت در جهان جدید وقتی از اندیشه عدم خشونت حرف می زنیم، از چه می گوییم؟ اسماعیل حسام مقدم «شیوه ای برای نه گفتن به تاریخ ِ در حکم خشونت!» (رامین جهانبگلو) در سیر تطور تاریخ متعارف...
ادبیات، عشق، و الهیات همیاری اجتماعی دکتر مصطفا مهرآیین ۱) منظور از «الهیات همیاری اجتماعی» این است که میتوان در برخورد با پدیده همیاری اجتماعی همچون هر پدیده اجتماعی- فرهنگی دیگر این پرسش را مطرح س...
در فضیلت مدارا آموزههای گاندی به چه کار امروز ما میآید؟ (۶٧ سال از ترور مصلح هند گذشت) عاطفه شمس با گفتارهایی از هوشنگ ماهرویان | علی بیگدلی | محمد ضیمران | محمدبقایی ماکان | عظیم محمودآبادی | آیت ...
نسبت روشنفکران و جامعه در گفتوگو با محمد فاضلی روشنفکر جدی، حتما خشمگین است انتخابات سال ٨۴ نمودی از مشکل جدی در پذیرش اجتماعی روشنفکری است این یک واقعیت است که هرچه جهان بیشتر به سمت دموکراسی پیش ب...
پایان عصر روشنفکران نخبه و آغاز عصر جریان روشنفکری روشنفکران اگر نتوانند خودشان را با شرایط وفق دهند به موزه خواهند پیوست محمد ضیمران مقایسه نقش روشنفکران دهه ۹۰ با دوره های گذشته گزاره یی است که نیا...
روشنفکری سیال: تاملاتی بر کار روشنفکری در دوره ی معاصر اسماعیل حسام مقدم دوره های مختلف تاریخی، در درون خود همواره مسیری مشابه را پشت سر نهاده اند و آن اینکه بعد از «نهاد» و «مستقر» شدن مفاهیمی که زم...
اشاره: بیش از یک دهه پیش مراد فرهادپور در مقدمهی عقل افسرده نوشت: «در دورهی معاصر ترجمه به وسیعترین معنای کلمه یگانه شکل حقیقی تفکر برای ماست.» در دورهای که تألیف شأنی بالاتر از ترجمه داشت و به ...