خاورمیانه جدید؛ نزاعی دیپلماتیک یا برخوردی هویتی؟!...

نوزدهمین عصرانه ی فرهنگی هامون، ساعت ۱۷سه شنبه در دفتر هفته نامه اتحاد جنوب برگزار شد. انجمن هامون ایران پس از تحولات عظیم در خاورمیانه برخود لازم دید که عصری با محوریت موضوع «خاورمیانه جدید» برگزار ...

درنگی بر فیلم “کافه ترانزیت” اثر کامبوزیا پرتوی...

آن چه که مرا به عنوان مخاطب و زنی علاقمند به مساله زنان در جامعه وادار به دیدن فیلم های سینمایی می کند و منجر به طرح سووال در مورد محتوای فیلم می گردد اثر گذاری آن فیلم و یا رویکردی است که در آن به ن...

درنگی کوتاه در باب بخش خلاقیت و آفرینش هنری منشور حقوق شهروندی...

آفرینش و خلاقیت هنری در هر جامعه ایی بی گمان سازو ساخت های فرهنگی آن جامعه را تشکیل می دهد و نقش و تاثیر هنر و هنرمندان در یک جامعه انسانی از ابتدای خلقت تا کنون را نمی توان با هیچ بهانه ایی کتمان کر...

عصرانه فرهنگی هامون – دور سوم

عصر تاریخ موضوع عصرانه ارائه دهنده ۳۸ ۱۹ فروردین ماه تحلیل و پخش فیلم مستند “Home“ علی زمانی ۳۹ ۲۶ فروردین ماه آسیب شناسی فرهنگی برازجان حیدر کاشف ۴۰ ۲ اردی بهشت ماه آسیب شناسی نظام آموزش...

نوروز؛ زمان میخکوب شده

اسماعیل حسام مقدم الف: «… یه چیزِ وحشتناکی اینجا وجود داره! چیزی که همیشه حضورشو میشه حس کرد. اما من هیچوقت نتونستم بفهم اون چیه. این و اون، دوستام، همکارام… چرا دیدنِ اونا هر روز صبح منو...

پرونده هامون (۱): سینما؛ نیمه ی پنهانِ ما...

نخستین پرونده هامون: سینما و نیمه پنهان ما قاسم تنگسیرنژاد: فیلم تاثیرگذار چگونه فیلمی است؟ در پاسخ بدین پرسش بی شک هر خواننده ای به فراخور پیش فرض های ذهنی اش با آن برخورد می کند. نکته ای که به زعم ...

ترجمه به مثابه وضعیتی گفتمانی

هدف وکارکرد ترجمه چیست؟ می توان سویه های گوناگون فلسفی، اجتماعی، روان شناختی، فرهنگی، سیاسی و زبانی از آن به دست داد. یکم)ترجمه به مثابه منطق گفت و گویی ترجمه برای ما ،که با پسوند شرقی و باستانی معرف...