بازدارندگی دیپلماسی هسته ای ایران

نظریه بازدارندگی از جمله نوع هسته ای آن مبتنی بر رهیافت واقع گرایی و رویکرد قدرت است که براساس آن تحصیل قدرت ، تقویت بینه دفاعی و تهاجمی نیروهای خودی ، ایجاد ترس و بالا بردن هزینه های درگیری احتمالی ...

مکتب مطالعات فرهنگی (سید حسین شرف الدین)...

چکیده «مطالعات فرهنگی»، بر مجموعه قابل توجهی از پژوهش‏ها، نظریات، روش‏ها، موضع‏گیری‏ها و فعالیت‏های انتقادی در چارچوب علوم انسانی و علوم اجتماعی اطلاق می‏شود که از دهه ۱۹۶۰ به این سو، توسط جمعی از ان...

کودکانِ خارج از قاب

تا نامی از کودکان کار به میان می آید، غالباً ذهن به مدد تبلیغ و تکرار و بازتکرار تصاویر کلیشه ای از این کودکان، سراغ خیابان ها و عموماً چهارراه ها می رود. چند کودک نیمه ژولیده گل فروش و یا هر چیز دیگ...

تنهایی روشنفکر؛ یادداشتی از حمید موذنی...

روشنفکر، تنهاست و تنهایی، سرنوشت روشنفکر است. روشنفکر، منتقد مدرن است و به واسطه‌ی نقد مدام و بی هراس از قدرت و مبارزه با فساد در انزوا به سر می‌برد. تنهایی و انزوایی روشنفکر، نه تنها از جانب قدرت رس...

در نقد نقدها علیه جهانی‌شدن

مساله جهانی‌شدن را می‌توان از دو نظرگاه مشاهده و تبیین کرد. نظرگاه اول این است که یک اراده امپریالیستی وجود دارد که می‌خواهد خود و قدرتش را جهانی کند. اما حتی اگر بپذیریم که این اراده وجود داشته باشد...

روز جهانی «آگاهی از خطرات و مبارزه با مین» در ایران باسکوت گذشت...

زمین از جنگ، خسته‌تر از آدم‌هاست! این را «مین»‌ها می‌گویند، ٩٠‌میلیون مین خنثی نشده در سراسر جهان، مین‌هایی که روزگاری سربازانی به گاه پیشروی یا عقب‌نشینی در خاک سرزمینی دیگر، کاشتند و بر نداشتند. می...

جامعه ایران؛ جامعه‌ای با اقشار گسترده اما بی‌طبقه...

پیامدهای دسپوتیزم آسیایی در ایران «جامعه ایران، جامعه‌ای فاقد طبقه است». این جمله منوچهر آشتیانی شاید بسیاری از رشته‌ها در این زمینه را پنبه می‌کند و بسیاری از تصورات درخصوص وجود طبقات گوناگون در جام...

سازمانی که اصالت اجتماعی دارد، خیانت نمی‌کند! (احمد نقیب زاده)...

بررسی موانع نهادینه شدن تحزب در ایران در گفت‌وگو با دکتر احمد نقیب‌زاده کار حزبی را باید آموخت سازمانی که اصالت اجتماعی دارد، خیانت نمی‌کند «مملکت ما افرادش رشد برای تشکیل حزب سیاسی ندارند و به محض ا...