ادبیات، عشق، و الهیات همیاری اجتماعی دکتر مصطفا مهرآیین ۱) منظور از «الهیات همیاری اجتماعی» این است که میتوان در برخورد با پدیده همیاری اجتماعی همچون هر پدیده اجتماعی- فرهنگی دیگر این پرسش را مطرح س...
در فضیلت مدارا آموزههای گاندی به چه کار امروز ما میآید؟ (۶٧ سال از ترور مصلح هند گذشت) عاطفه شمس با گفتارهایی از هوشنگ ماهرویان | علی بیگدلی | محمد ضیمران | محمدبقایی ماکان | عظیم محمودآبادی | آیت ...
نسبت روشنفکران و جامعه در گفتوگو با محمد فاضلی روشنفکر جدی، حتما خشمگین است انتخابات سال ٨۴ نمودی از مشکل جدی در پذیرش اجتماعی روشنفکری است این یک واقعیت است که هرچه جهان بیشتر به سمت دموکراسی پیش ب...
پایان عصر روشنفکران نخبه و آغاز عصر جریان روشنفکری روشنفکران اگر نتوانند خودشان را با شرایط وفق دهند به موزه خواهند پیوست محمد ضیمران مقایسه نقش روشنفکران دهه ۹۰ با دوره های گذشته گزاره یی است که نیا...
روشنفکری سیال: تاملاتی بر کار روشنفکری در دوره ی معاصر اسماعیل حسام مقدم دوره های مختلف تاریخی، در درون خود همواره مسیری مشابه را پشت سر نهاده اند و آن اینکه بعد از «نهاد» و «مستقر» شدن مفاهیمی که زم...
اشاره: بیش از یک دهه پیش مراد فرهادپور در مقدمهی عقل افسرده نوشت: «در دورهی معاصر ترجمه به وسیعترین معنای کلمه یگانه شکل حقیقی تفکر برای ماست.» در دورهای که تألیف شأنی بالاتر از ترجمه داشت و به ...
اشاره: تابستان گذشته کنفرانسی در دانشگاه کیپ تاون با عنوان <<کنفرانس برابری اجتماعی>> برگزار شد و در آن فیلسوفان و نظریه پردازان سیاسی سخنرانی کردند. هرچند برگزارکننده کنفرانس، دپارتمان ف...
من فضای زندگی امروز را در چند ویژگی توصیف می کنم. شاید مهم ترین عنصری که بتوان برای فضای حاکم امروز بیان داشت این است که جهان کنونی، جهان <<فرامتافیزیک>> است؛ همه نظام های متافیزیکی پیشین...
رویکرد متعارف نسبت به موضوع «شر»، به صورتی ژرف و گسترده با مفهوم «ممنوعیت» و «گناه» پیوند خورده است. هر چند «گناه اولیه» در سنت مسیحایی – یهودی، به سرپیچی از فرمان خداوند در ممنوعیت خوردن میوه ممنوعه...
۱گزارشی از آنچه در فیسبوک درباره “حالت اباذری” گذشت مساله اباذری-پاشایی، سیاست زدایی و بازتعریف واژه مردم فهرست: گزارش اول از جلسه (روزنامه شرق) گزارش دوم از جلسه (سایت تابناک) گزارش سوم ...