اگر این چند ساله پای سخن آموزگاران و دبیران نشسته باشید، می بینید از بروز موج کم سوادی محصلانشان گله ها دارند. به استثنای مدارس ویژه که البته تعداد آنها در قیاس با کل آموزشگاه ها بسیار کمتر اس...
تا چند دهه ی پیش، یعنی به صورت مشخص تا زمانی که خانواده و نظام خویشاوندی همچنان نقش کارکردی خود در آموزش کودکان را حفظ کرده بود و کودک و نوجوان ایرانی فارغ از نقش آفرینی دولت، در دل خانواده ا...
شاید همه ما در سن کودکی،به نوعی، این وضعیت را تجربه نموده ایم که به ما آموزش می دادند که نام، نام خانوادگی، اسم پدر و آدرس منزلمان چیست، که اگر در جایی گم شدیم و از خانواده، دور افتادیم، با معرفی خو...
گسترش کمّی و کیفی نظام آموزش عالی در هر جامعه ای می تواند یکی از شاخص های اصلی توسعه و پیشرفت آن کشور به معنای بهبود آن نظام اجتماعی باشد. این شاخص در بعد کمّی تنها زمانی می تواند چنین محتوایی...
در وضعیت فعلی مسئولیت پذیری اجتماعی به چه معناست؟ متن کامل سخنرانی دکتر مصطفا مهرآیین در دانشگاه تبریز اشاره: دکتر مصطفی مهرآیین؛ نویسنده، مترجم و جامعه شناس هم اقلیمی (استان بوشهر) سالهاست که در حال...
وحید موحد*: جنبش دانشجویی حرکتی تحولخواهانه با تکاپوی جمعی و داوطلبانه قشر دانشجو است که با توجه به عرصه عمومی و اجتماعی، دغدغهمند وضعیت خود و دیگری (جامعه) است و برای بهبود آن در قالب دانشگاه، دست...
به گزارش سرویس جامعه مدنی وبسایت هامون ایران؛ دکتر مصطفی معین، وزیر اسبق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت اصلاحات در سفری به استان بوشهر، در جمع کنشگران مدنی و فعالان تشکلهای غیردولتی این استان از ا...
روشنفکر، تنهاست و تنهایی، سرنوشت روشنفکر است. روشنفکر، منتقد مدرن است و به واسطهی نقد مدام و بی هراس از قدرت و مبارزه با فساد در انزوا به سر میبرد. تنهایی و انزوایی روشنفکر، نه تنها از جانب قدرت رس...
استیوارت هال نهادینه شدن مطالعات فرهنگی در ایران بههیچوجه به معنای سیاستزدایی از مطالعات فرهنگی نیست و این امکان وجود دارد که رابطهی دیالکتیک بین گفتمانهای مختلف مطالعات فرهنگی بیرون از دانشگاه...
پایههای سرقت علمی را از نظر ساختاری، وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی گسترش میدهند. مقصر اصلی در وهله اول آنها هستند به این معنا که سرقت علمی ریشه در نهادهای علمی کشور دارد. در وهله دوم است که ...