قطار هم تنها یک اسباب بازی است

یادداشتی بر فیلم«آنا کارنینا» فریبا حاج دایی فیلم «آنا کارنینا» محصول ۲۰۱۲، را که دیدم به خودم گفتم که این بهترین اقتباس سینمایی است که تا به حال از این رمان مشهور تولستوی شده است. دلیل عمده ی این اظ...

سونات ِ بهاری

یادداشتی درباره فیلم “توت فرنگی های وحشی” اثر اینگمار برگمان   احسان سیف سفر یک روزه‌ی پروفسور ایزاک بورگ ۷۸ ساله  از شهر محل سکونتش استکهلم تا شهر لوند درسو‌‌ئد، که روزگاری درس طبابت را ...

جهان ِ بدون دیالوگ

درنگی بر جهان ِ سینمایی “کیم کی دوک” و فیلم “pieta“ محمدرضا محمدزادگان*   “هر کس سینما را دوست دارد، زندگی را دوست ندارد” فرانسوا تروفو کیم کی دوک (Kim Ki-Duk) کار...

«هر سالخورده می داند که چه می گوید بهار»...

فاطمه جعفری یادداشتی در معرفی کتاب «در ستایش سالخوردگی» اثر هرمان هسه سالمندی و سالخوردگی تم مایه بسیاری از داستان ها، نمایشنامه ها، فیلم ها و کتابهای پژوهشی و علمی بوده است. زیرا به طور کلی این امر ...

تکرار ابدی رنج

 اسماعیل حسام مقدم: زیستن در جهان مدرن همواره از رنجی عمیق سرشار بوده است. انسانهای مدرنی که به زعم ایمانوئل کانت، از صباوت و کودکی به بیرون جسته اند و اینک، خودشان به بلوغ رسیده اند و همچون سیزیف، ب...

کودکان اندوه

اسماعیل حسام مقدم: تاملی بر آنچه جنگ برسر کودکان می آورد در این عکسها درنگ کنیم ” شما فریاد ما را نمی ‌شنوید ، چه‌ هیاهوی روزگار گوشهایتان را پر کرده است، و با ماده سخت سالها بی‌اعتنایی به حقیق...

آن چیز غائب

مهدیه امیری فیلم هایی که با هدف مخاطب قرار دادن بچه ها ساخته شده اند غالبا آثاری هستند که خود بچه ها در آن نقش بازی می کنند و پیام ها به زبان آنها بیان می شود. به زبان ساده داستانشان را تعریف می کنند...
لیلا مهرپویا

چرا جدایی فقط طلاق نیست؟!

لی لا مهرپویا*: نام ها به واسطه ی ویژگی درون ذاتی خود، گاهی بر مبنای ویژگی کانکریت(concrete – فیزیکی،واقعی، و قابل لمس) خود و گاهی بر مبنای ابستراک( abstract- مفاهیم بی مرز) هستند. آن جا که فیزیکی ان...